Gå til innhold
  • Bli medlem

utstyr for nybegynner?


tundra

Anbefalte innlegg

Har lest meg rundt på forumet og har fått massevis av supre tips! Men nå vil jeg ha tips mere spesifikt for meg, så forhåpenligvis kan noen bidra. :D

Min situasjon er som følger, har ikke nevneverdig erfaring, bortsett fra det man får gjennom barndommen med hytte i nord/friluftsgeek til far samt kart/kompass og førstehjelp gjennom Rødekors hjelpekorps. Og kart og kompassbiten trenger nok noen turer i kjent tereng for å bli vekt til liv igjen..

Samtidig sliter jeg tidvis med helsa, dvs min standardutrustning skal være så lett som mulig innenfor forholdsvis rimelige prisklasser siden økonomien ikke er helt på topp... men når det er sakt så vil jeg heller kjøpe kvalitet enn stadig nye billigting.

Tenker i utgangspunktet et tresesongstelt av typen 1 eller 2 persons pga av vekt og at turene mine er stort sett solo eller med familier som har eget telt.. siden tre sensonger er veldi korte her i nord, funderer jeg på et etlags for helårsbruk, men vet ikke hvordan de funker i sommerhalvåret. Type, ventilering og knott/myggbeskyttelse. Nu er det jo sjeldent de helt store nattetempraturer da så det viktigste er vel insekts og regnbeskyttelse.

Har sett på disse 3 sesongstelt: helsport ringstind,helleberg acto, bergans kompakt, ferrino lightent..

og har kun sett på bibler som etlags da primært modellene I-tent,eldorado,oneshot,hilight..

Så langt frister helsport,ferrino(pris) og bibler hilight mest.

Når det kommer til kokeutstyr føler jeg meg litt fortapt når jeg studerer markedet.. Jeg kjenner spritbrenner og stor gassprimus godt fra hytta, så et lite stormkjøkken med tillegg for gass føles lett og kjent, type Trangia 27- serien.. men jeg forstår jo at det ikke er gunstig i minusgrader og en sånn multifuelsak må til.. så her er det mye å lære og finne ut.

Soveposer er jo absolutt ikke bare soveposer.. hehe det er jo så mange å velge av så der tror jeg bare jeg satser på en fra min lokale sportsbutikk feks Norheim Frøy 3-sesongs sovepose.

Og lengere enn det har jeg ikke kommet i studier av utstyr. Kom gjerne med tips, erfaringer og dine tanker. Jeg trenger innspill og utspill :D

Litt mere konkret info om mine tur-planer. Primært helgeturer og ukesturer. Fotografi, kansje litt fiske og bålkos, nyte naturen og vandre. Nyte. Ikke sitte å sløve forran tven hjemme :D:D

Spør i vei om det er noe jeg har glemt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har ringstind 2, å for meg er det masse plass (167 cm høy).... selv om det som nevnes er liten plass i forteltet.

Vekten på teltet er ikke noe å si på... lett som bare det.

Soveposer har jeg for flere årstider/kuldegrader.... en sommersovepose trenger jo ikke koste så mye.

Det er ihvertfall døden å ligge i en sovepose for minus 15 på sommern...

Min erfaring med kokeutstyr... er at jeg har alt for mye med meg.

Siste årene har det ofte begrenset seg til kaffekjelen, og steikepanna. tilsammen har du det du trenger.

Jeg bruker gass, siden jeg ikke er ennå på fjellet om vinteren... eller når vi er... så er det lavvo og ovn som gjelder.

Har faktisk tenkt litt på Mini Trangia... minus spritbrennern.

Å spare penger på telt vil du nok angre på den dagen du står på fjellet i vind og regn....like godt å legge litt penger i det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har selv ett Terra Nova Laser telt som jeg er meget fornøyd med, spesielt vekten som er på ca 1.3 kg. Jeg vet de har to lettere modeller av Laser teltet - Laser Competition og Laser Photon. Jeg valgte den vanlige modeller fordi jeg ønsket litt mere plass, det er litt lengre, litt bredere, og litt høyere, spesielt i hver ende. Det er 50cm i fot / hode enden i stedet for 30cm. Ellers er teltet veldig likt Hilleberg Akto i utforming.

Utifra det jeg har lest, så er snevær litt problematisk, da snøen som legger seg på teltet kan føre til at dukene på inner og yttertelt kommer sammen, og man får gjennomslag. Ettersom jeg ikke går så mye på telt tur etter at snøen er kommet, har det ikke noe betydning for meg. Det takler fint litt lett høstsnø (2-3 cm i løpet av natten). Pluggene kan være litt spinkle i mye vind, spesielt om grunnen har dårlig feste. Jeg har derfor lagt til ett par titanium V-plugger i tillegg til de som følger med.

Her er en oversikt over Terra Nova teltene:

http://www.terra-nova.co.uk/Product_Type/Tents/Superlite_Tents

De kan bestilles herfra (grei pris, og enda greiere frakt)

http://www.ultralightoutdoorgear.co.uk/

Ett annet godt alternativ er teltene til Big Sky. Jeg har ingen personlig erfaring med de, men jeg liker utformingen. Oslo Sportslager fører 2 personers versjonen:

http://www.bigskyinternational.com/SummitShelters/SummitShelters.htm

På koke fronten går det stort sett i ett stormkjøkken med gassbrenner. Stort sett med en panne + stekepanne, og to panner om vi er en gruppe på tur.

Ryggsekk, så kan jeg annbefale Granite Gear Nimbus Meridian. Den er veldig god å bære, og vekten er helt akseptabel på ca 1.7 kg (stor modell). Jeg så også på noen Osprey sekker (og en del andre), jeg likte luftingen i ryggen, men ikke bære komfort, og fant ut at det var bedre å bære svett enn å bære vondt. Var du tenkt å bære 18-20 kg og mere, bør du finne en sekk med enda bedre bæresystem, men jeg prøver å holde meg på 12-15 kg maks og da er den sekken glimrende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang kokekar, eg bruker ein kjele og ein kaffikjele + ein liten gassbrenner. Desse er frå eit stormkjøken men har slutta å bera med meg heile pakken, mykje ekstra vekt her.

Ang sovepose, sjekk påwww.oslosportslager.no, dei har salg no på ein del ting.

Gassbrennar: kan anbefala den frå biltema dersom pris er viktig, er liten og lett og funker kjempebra. i tillegg er gassbokse mykje billegere på biltema enn andre plasser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

var lite intresert i friluftsliv før men så kom jeg over boken 101 villmarkstips fra lars monsen så jeg kjøpte den, og deretter leste jeg den en rekke ganger til jeg kunne boken på rams. da hadde jeg lært alt det grunleggende, og man kan også si jeg ble helt avhengi så dette er en bok jeg kan anbefale på det sterkeste for nybeggynere.

tilbake til utstyr

teltene jeg har er et helsport ringstind 2, helsport nordmarka 3, helsport gapahuk og når vinter sesongen komer her jeg planer om å kjøpe helsport Svalbard 3

brenner har jeg nå et storkjøkken men skal kjøpe multifjulen optimus nova+

sekk har jeg en bergans trolhetta

soveposene Nanok performance -10 og -30 (burde kjøpes på oslo sportslager når de selger dem for ca halv pris 1399kr og 2000kr)

vis du skall ha et telt i første om gang bør du nok kjøpe et 3- sesonger telt. helårsteltveier så mye mere en et 3- sesongers.

ringstind kan nok anbefales på det sterkeste

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Exped Venus 2 er forsåvidt et helårstelt, moontrail og en rekke andre definerer det som 4-sesongers, og det veier 3,2kg. (Extreme versjonen veier 3 kg). Jeg har både Venus 2 og North Face Mountain 25 (Ekstreme-telt), og tror jeg kvitter meg med North Face teltet, og satser på å bruke Exped Venus 2 året rundt. Bare til info :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har et tips til deg. Kjøp boka til Lars Monsen som heter 101 villmarkstips. Da får du svar på alle tingene du lurer på og en god del meget gode tips. ISBN nr:82-92708-00-6. Den hjalp meg ta en del kilo av vekta på sekken min pluss en del triks så man får mer ut av det utstyret man har...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har et tips til deg. Kjøp boka til Lars Monsen som heter 101 villmarkstips. Da får du svar på alle tingene du lurer på og en god del meget gode tips. ISBN nr:82-92708-00-6. Den hjalp meg ta en del kilo av vekta på sekken min pluss en del triks så man får mer ut av det utstyret man har...

den boka er verdt vær krone, du læreer så mye om alt mulig utstyr

Lenke til kommentar
Del på andre sider

den boka er verdt vær krone, du læreer så mye om alt mulig utstyr

Fikk denne boken sammen med en multi-kniv til jul i fjor i et sett. Boken er morsom som lesning på do i mangel på reklame eller vitser, kniven tung og ubrukelig. Heia Monsen :wink:

Hilsen en av de få som IKKE er imponert over Monsens "bragder" og kunnskaper!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det kommer til kokeutstyr føler jeg meg litt fortapt når jeg studerer markedet.. Jeg kjenner spritbrenner og stor gassprimus godt fra hytta, så et lite stormkjøkken med tillegg for gass føles lett og kjent, type Trangia 27- serien.. men jeg forstår jo at det ikke er gunstig i minusgrader og en sånn multifuelsak må til.. så her er det mye å lære og finne ut.

Ideen er god, med rett gassmix og boksen opp-ned holder trangias gassbrenner ned til noen minus.

NB! Det finnes gassbrennere til Trangia fra andre leverandører, noen av disse mangler røret som går gjennom flammen, og da kan du ikke kjøre med boksen opp-ned.

Du kan oppgradere med bensin/parafinbrenner senere. dersom du trenger dette.

Trikset med boksen oppned er å ikke bruke boksen riktig vei, da brenner du butangassen først, og så vil propanandelen sørge for trykket.

dsk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja da setter vi oss ned og venter på dine bokutgivelser og langturer da :wink:

Da er det fare for at du blir sittende og vente lenge :D

Jeg har ikke påstått at jeg er bedre enn Monsen på noe som helst vis, men jeg er ikke enig i alt hva han skriver. Han er dyktig som har gjort seg i stand til å leve av det han liker best, og all ære til ham for det. Han har også fått flere interessert i villmarka, som også er positivt. Men det er når noen leser bøkene hans om utstyr, og bruker det som "bibel" at jeg blir litt skremt, for tipsene er veldig vage og i beste fall upraktiske.

F.eks. har han i den nevnte boken et helt kapittel dedikert til bålfyring. Ikke et eneste sted står det at det i Norge er bålforbud store deler av året...

Når det gjelder soveposevalg skriver han at en god dunpose bør veie 1.5 kilo, helst mer. Men han definerer ikke når på året denne posen skal brukes, ei heller med eller uten telt. Det finnes dunposer ned mot halvkiloen som helt fint holder mål i telt fra sen vår til tidlig høst. Utendørs vinterstid er selvfølgelig noe helt annet!

Ha en strålende flott dag videre :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er det fare for at du blir sittende og vente lenge :D

Jeg har ikke påstått at jeg er bedre enn Monsen på noe som helst vis, men jeg er ikke enig i alt hva han skriver. Han er dyktig som har gjort seg i stand til å leve av det han liker best, og all ære til ham for det. Han har også fått flere interessert i villmarka, som også er positivt. Men det er når noen leser bøkene hans om utstyr, og bruker det som "bibel" at jeg blir litt skremt, for tipsene er veldig vage og i beste fall upraktiske.

F.eks. har han i den nevnte boken et helt kapittel dedikert til bålfyring. Ikke et eneste sted står det at det i Norge er bålforbud store deler av året...

Når det gjelder soveposevalg skriver han at en god dunpose bør veie 1.5 kilo, helst mer. Men han definerer ikke når på året denne posen skal brukes, ei heller med eller uten telt. Det finnes dunposer ned mot halvkiloen som helt fint holder mål i telt fra sen vår til tidlig høst. Utendørs vinterstid er selvfølgelig noe helt annet!

Ha en strålende flott dag videre :D

Han skriver ikke bøker for va man skal gjøre fr minutt til minutt, men han gir tips som eksempel nybeggynere kan ha god nytte av. kansje noen av tipsene ikke passer deg så bra mens andre passer utmerket. det han skriver er ofte regnet på folk som ikke har så stor erfaring og viss du bruker tipsene og bruker erfaring kommer du veldig langt. men kan si meg enig at vis du har lest bøkene så er du ikke ferdig utlert til og kunne overleve i 1- til kansje noen måner, men for uerfarene frilufts folk kan dette lære dem masse nytt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke påstått at jeg er bedre enn Monsen på noe som helst vis, men jeg er ikke enig i alt hva han skriver. Han er dyktig som har gjort seg i stand til å leve av det han liker best, og all ære til ham for det. Han har også fått flere interessert i villmarka, som også er positivt. Men det er når noen leser bøkene hans om utstyr, og bruker det som "bibel" at jeg blir litt skremt, for tipsene er veldig vage og i beste fall upraktiske.

F.eks. har han i den nevnte boken et helt kapittel dedikert til bålfyring. Ikke et eneste sted står det at det i Norge er bålforbud store deler av året...

Når det gjelder soveposevalg skriver han at en god dunpose bør veie 1.5 kilo, helst mer. Men han definerer ikke når på året denne posen skal brukes, ei heller med eller uten telt. Det finnes dunposer ned mot halvkiloen som helt fint holder mål i telt fra sen vår til tidlig høst. Utendørs vinterstid er selvfølgelig noe helt annet!

Ha en strålende flott dag videre :D

Så 2 glipper i en komprimert utgave av ett oppslagsverk på 300 å noe sider i a4 format er nok til at du mister respekten for vedkommende? :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så 2 glipp i en komprimert utgave av ett oppslagsverk på 300 og noen sider i a4-format er nok til at du mister respekten for vedkommende? :)

SKjønner at jeg har truffet noens såre tær her, og det var ikke meningen.

Jeg har all respekt for Lars Monsen, men jeg er ikke alltid enig med ham. Det er nemlig en vesentlig forskjell på å ikke respektere noen og å være uenig! Jeg mener at han i noen tilfeller ikke spesifiserer godt nok bruksområder for sine utstyrsanbefalinger, og på den måten kan gi råd som er upresise. Om 101 Villmarkstips er en komprimert utgave av en større bok rettferdigjør ikke det eventuelle "feil"...

Jeg har også vært inne på Norkalotten 365-forumet og sett spørsmål om utstyret til Monsen. Endel har vært helt besatt av å skulle ha akkurat det samme som helten sin, uten å først ha definert sine egne behov. Drar du på noen overnattinger i Oslomarka i løpet av sommeren er behovet helt annerledes enn om du skal være ute i månedsvis i Femundsmarka eller på nordkalotten.

Men for å avslutte på godt norsk: Let's agree to disagree :)

------------

Men så tilbake til topic!

Bibler lager noen fine endukstelt, men det du har nevnt her egner seg nok ikke så godt som reklamen vil ha det til. Og for å flisespikke litt er det et Black Diamond-telt og ikke et Bibler-telt du har nevnt. (Selvom Black Diamond eier Bibler) Om du leser spesifikasjonene vil du se at duken som brukes ikke er vanntett, men vannavvisende. Det er med andre ord mer ment til bruk i høyere og tørrere klima enn her i Norge. Vekten på Bilbers telt med vanntett og pustende duk er ikke spesielt lav. Har et Bibler Eldorado jeg er veldig fornøyd med til sitt bruk, og det er ikke akkurat rett over null grader og tåke :D Men det har myggnetting og puster ganske så bra.

På Primus-siden er veldig fornøyd med Eta-serien til Primus. Kjøpte akkurat et nytt sett kalt EtaLite, som virker veldig lovende, og ikke fult så tungt som EtaPower EF som jeg har fra før. Fordelen er er koketider og lavt gassforbruk. Test hjemme på kjøkkenbenken viste at en Litech-brenner og kaffekjele kokte 0.7 liter vann på 3:30 og brukte 12 gram gass, mens EtaLite'n brukte 2:30 og 7 gram gass. Ikke så viktig kanskje på en helgetur, men på ukesturer kan det ha litt å si. Men skal du ut i kulda er nok multifuel det enkleste, selvom det kan gå greit en stund med gassbrenner med forvarmer og slange.

Liggeunderlag er også en viktig sak. Jo bedre underlag du har, jo lettere sovepose kan du klare deg med. Om du vil ligge ved siden av bålet er ikke oppblåsbare underlag det helt rette, men inne i telt er de suverene. Et Exped Downmat vil gi deg masse varme og komfort INNE i teltet. Men da er det lurt med et skumundelag til bruk i lyngen og ved bålet i tillegg.

Soveposer til bruk i telt kan gjerne være i dun om du har økonomi til det. En god dunose er ganske mye lettere enn en syntetpose med samme temperaturgrenser, men tåler vann dårlig. Bruk av en silkepose inne i soveposen gjør at posen blir litt varmere, og du trenger ikke vaske den så ofte. Skal du sove ute under presenning ved bålet (som den tidligere nevnte Lars Monsen) er nok syntetpose det eneste fornuftige da den ikke blir fullt så fort ødelagt av bålglør.

Ha en flott lørdag videre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nåja, du skrev nå ganske så tydelig

Hilsen en av de få som IKKE er imponert over Monsens "bragder" og kunnskaper!

Er det bare meg som reagerer på at IKKE med store bokstaver og bragder i fotnoter ikke samsvarer med de svarene du har gitt i etterkant?

Du skal få ha dine meninger (som jeg forøvrig slettes ikke er så uenig i, når du nå først har utgreid litt mer uførlig) -men skal du sette "bragder" i fotnoter som om du prater overbærende, så bør du ha en grunn for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

-men skal du sette "bragder" i fotnoter som om du prater overbærende, så bør du ha en grunn for det.

Skjønner hva du mener. Jeg brukte store bokstaver for å poengtere at jeg ikke er imponert. Med "bragder" mente jeg faktisk ikke å være nedlatende, selvom jeg i etterkant kan se at det ser slik ut.

Var på vei til å skrive mer om hvorfor jeg ikke er imponert, men det hører ikke hjemme i denne tråden, som tross alt handler om utstyr til en nybegynner.

Ha en fortsatt fin dag i solen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er jo ikke snakk omm å bruke noe noen har skrevet som en bibel eller stole blindt på alt som andre sier. Det er snakk om å prøve å plukke opp noen tips her og der for å få mest mulig utbytte av sitt friluftsliv. Er ikke alle tips som lønner seg for alle. Men til dere som ikke vil plukke opp noen tips for å ha det bedre på tur, og eventuelt " finne opp hjulet på nytt", lykke til og god tur...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.