Gå til innhold
  • Bli medlem

Panoramatravers i Sunnmørsalpane.


gi

Anbefalte innlegg

Mye Jotunheimenreferater her :D. Derfor tenkte jeg å anbefale en flott ryggtravers jeg gikk ved Hjørundfjorden for et par uker sida.

Starten gikk fra Urke på merka sti til Saksa's sørtopp. Denne oppstigninga bød på noe av den flotteste utsikt jeg har hatt på noen fjelltur. Stien går gjennom åpen bjørkeskog med fascinerende olivinknauser i Leknesdalen og etterhvert bratt til topps.

Herifra gikk turen videre over midttoppen til høyeste og nordligste topp på Saksa (1073). Denne strekningen byr på noen passasjer der en må ta hendene til hjelp. Rett ved toppen traff vi ei rype som bare satt å kikka på oss mens vi passerte få meter unna.

Deretter spaserte vi videre til Breidfonnhornet (1084). Brei og lettgått rygg her. Flott varde på denne toppen. Utsikten er hele tida storslått vestover mot Kolåshalvøya og austover mot tindane rundt Norangsfjorden og Langesæterdalen samt Regndalstindane.

Bratt, men lettgått ned fra toppen og deretter mot sørlige Elsandtind (1192). Like før toppen greidde vi å provosere fram et par opptak av solid grad 2 :) Det finnes nok enklere løsninger her.

Videre ned i neste skar møtte vi en hammer, som klyves greitt ned på høyre side. Et stykke opp i neste stigning støtte vi på en bratt hammer. Uten å sjekke så alt for grundig på vestsida av ryggen, beslutta vi å ta fram tauet. Her var dessuten en matpakkeplass til terningkast 6. Nå fulgte 5-6 meter med lett 3'er klatring, før vi forserte raskt videre til toppeggen av Elsandtinden.

Her fulgte 2-3 taulengder med løpende sikring over høyeste punkt , og bort til den karakteristiske blokka som balanserer på egga (Se "Fotturar på Sunnmøre"). Deretter samme veg tilbake langs egga.

Vel ute av tauet gikk det raskt på snøfonner ned i Nordkopen, og deretter ned i Urkedalen.

Mye av denne fjellryggen er særdeles lettgått og er sånn sett ikke like tidkrevende som mange andre ryggtraverser på disse kanter av landet. Traversen byr på flott utsikt til fjord og fjell hele vegen.

Geir

Vis rapporten i Turkartet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Denne ryggtraversen har jeg hatt på blokka i et par år, men har ikke prioritert tid til den. Var på Jakta på onsdag, fikk da sett litt nærmere på den.

Saksa-Breidfonnhornet var kjent info. Har aldri lest eller hørt noen beskrivelse av ryggen videre. Flott!!

Spm:

De 5-6m med 3'er klatring, utsatt??

Hvis man ikke går bort til denne godt balanserte toppblokka, går returen ned langs østryggen før disse 2-3 taulengdene?

Hvordan vil du beskrive egga på disse 2-3 taulengdene?

Svein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spm:

De 5-6m med 3'er klatring, utsatt??

Hvis man ikke går bort til denne godt balanserte toppblokka, går returen ned langs østryggen før disse 2-3 taulengdene?

Hvordan vil du beskrive egga på disse 2-3 taulengdene?

Svein

Hammeren avsluttes med et opptak på skrånende sva, med ingen/få gode tak. Her vil jeg si det er utsatt uten sikring.

Som nevnt kan denne hammeren muligens omgåes til venstre, på sva/torv, kanskje dette er greitt ?

Når en kommer opp på østryggen kan en dra rett ned til skaret mot Råna-platået. At det kan være varierende sva-/snøforhold øverst i Nordkopen kjenner du sikkert til.

En kan også greitt følge østryggen opp til en varde der ryggen blir til egg. Egga videre til høyeste punkt og til blokka som ligger enda litt lenger bort, har noen luftige punkt, men er relativt lettgått for en erfaren tinderangler. Det er mange flate partier, og noen små opp/ned passasjer (aldri mer enn grad 2). Mellom det jeg vurderte som høyeste punkt og den omtalte blokka er det en passasje, der jeg var veldig glad jeg hadde sikring :!:

Har forøvrig lyst til å prøve å traversere denne eggen fra vest (oppgang fra Trandal) en gang. Da blir det antagelig et par taulengder klatring opp "trappetrinnet" fra vest :D

Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Leste gjennom turrapporten nettopp...

Herifra gikk turen videre over midttoppen til høyeste og nordligste topp på Saksa (1073). Denne strekningen byr på noen passasjer der en må ta hendene til hjelp. Rett ved toppen traff vi ei rype som bare satt å kikka på oss mens vi passerte få meter unna.

Damene er ikke særlig snakkesalige på våre kanter.... :? Men flotte er de :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

hei. artig å lese om turen din. gjekk samme tur no i august men andre veien, nordkopen, elsandtind, breifonnhornet og saksa.

ryggen elsandtind-breifonnhornet syns eg var grei.

når det gjelder elsandtind og sikring der så er det vel å anbefale ja. men vi gjekk forbi blokka og heilt til enden på egga uten tau. fram til blokka syns eg det var overraskande ok. med litt erfaring og forsiktighet synes eg dette er innenfor det som kan gi seg ut på. :P:)

ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har forøvrig lyst til å prøve å traversere denne eggen fra vest (oppgang fra Trandal) en gang. Da blir det antagelig et par taulengder klatring opp "trappetrinnet" fra vest

ja dette såg vi og på som ein artig tur. men har du sett på den oppgangen frå trandal? rekna med du meina komme seg opp på egga til trigpkt 1142 og så østover. frå elsanddalen er det mulig å komme seg opp en rygg omtrent midt på egga. dette såg veldig greitt ut når vi sto på kanten av "trappetrinnet" og kikka ned.

hep hep

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ryggen elsandtind-breifonnhornet syns eg var grei.

når det gjelder elsandtind og sikring der så er det vel å anbefale ja. men vi gjekk forbi blokka og heilt til enden på egga uten tau. fram til blokka syns eg det var overraskande ok. med litt erfaring og forsiktighet synes eg dette er innenfor det som kan gi seg ut på. :?:P

ove

Enig i at Elsandtindegga var overraskande grei, og at erfarne folk gjerne går usikra her. Synes det var ein passasje rett før blokka som var litt utsatt. Nå gjekk eg uansett i tau og finleita ikkje, så.......

Korleis passerte du hammaren (der vi sikra) på veg sørover til skaret mot 1192 ? På vestsida ?

ja dette såg vi og på som ein artig tur. men har du sett på den oppgangen frå trandal? rekna med du meina komme seg opp på egga til trigpkt 1142 og så østover. frå elsanddalen er det mulig å komme seg opp en rygg omtrent midt på egga. dette såg veldig greitt ut når vi sto på kanten av "trappetrinnet" og kikka ned.

ove

Tenkte meg å gå turen frå Indre Trandal, ja.

Har ikkje finstudert oppgangen frå stien i Litledalen og opp til 1141, men det ser ut som bratt gras, mose og sva. Kanskje det mest krevande partiet på heile turen ? Er nok ein fordel med tørre forhold her :)

Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hepp

var på flott tur i går frå ringdalsstøylen over hesten, topp 1411 til lisje skruven og skruven. på vei heim bomma vi på ferja til sæbø, 1500 avgangen går først til trandal og standal så fekk ein fin tur til standal i staden for. kikka på mulighetene for å gå opp frå trandal til vestpunktet og frå fjorden såg dette mildt sagt hårete ut :?:

ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 år senere...

Apropos turen Hestefjellet - Vesle Skruven - Skruven som er en utrolig flott tur. Gikk der senest i forrige uke, funderte da på om noen har klatret Vesle Skruven, dvs den tydelige veggen opp fra snøen på Ringdal/Tverrdalsiden? I så fall ca grad og taulengder?

Vil tro det evt er mange veivalg opp slik veggen ser ut nedenifra (vi tok returen ned fra østegga på Vesle Skruven og ned snøen, dels for å se på veggen og dels for å spare knær på snøfeltene)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Heriks fremhevet denne emne

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.