Gå til innhold
  • Bli medlem

KILIMANJARO noen som vil dele erfaringer?


Anbefalte innlegg

Jeg har bestilt meg tur til kilimanjaro i jan 2010.

Tenkte å høre her om det er noen som har erfaring og har tid til å dele litt med meg! :D:D

Kanskje det er noen andre her inne som skal avgårde rundt det tidspunktet også?! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kanskje si litt mer ? Hvilken rute - hvilken operatør og hvordan du tenker rundt turen. Sånt er viktig på Kilimanjaro.

Ellers er det i grunnen ikke så vanskelig. Man må drikke masse vann og gå veldig sakte. Lurt å ha det hyggelig også. De som tar det for alvorlig stresser og da kommer man ikke opp.

Mange er fryktelig opptatt av om de skal bruke Diamox eller ikke. Tror det er en liten felle fordi det er lett å bli overfokusert på akkurat det og glemme mye annet som er viktig. Mulig Diamox hjelper litt på akklimatisering, men tror ikke det betyr så mye som man kan få inntrykk av.

Utstyr og sånt er jo viktig men det får man vite hos operatør. Litt viktig å tenke på at det kan være 30 pluss nederst og 20 minus om natta øverst. Må tenke litt rundt hva man trenger og hva man kan greie seg uten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og en turkompis sikter oss inn på Kili i månedsskifte jan/feb 10. Etter all sannsynlighet blir det Lemosho-ruta med overnatting i og kryssing av krateren (8 dagers-opplegg), og operatøren blir Ahsante Tours. Vi går helt privat og leier inn guide og bærere direkte. Før det blir det to dager i Amboseli og etterpå 4 dager i Ngorongoro og Sørserengeti (Ndutu). Også safariopplegget blir privat med egen bil og driver/guide og kokke, samt at vi overnatter i telt. Dette har tatt mange år fra drømming via planlegging og sondering til booking (flybillettene bestilles i disse dager, mens opplegget på stedet venter vi hakket med enda), og jeg gleder meg bare helt konge :)!

PS: @ Panda

Turpartneren min er lege (høydelege) og han anbefaler Diamox. Han sier av sin egen erfaring at han ser det hjelper en del, dersom man kan arrangere seg med bivirkningene, og han setter opplevelsesgevinsten høyere enn "æren" å ha klart det uten. Selv har jeg ikke peiling enda hvordan jeg kommer til å stille meg til det. Kanksje gå på halv dose...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg tok ikke diamox. personligen så synes jeg att det er litt juks men selvfølgelig, blir man dårlig så hjelper det.

hvis jeg skulle bli så dårlig att jeg må ta diamox, ja da tar jeg en dose og går ned før att akklimatisere bedre før å så gå opp igjen.

det er inviduellt valg og det respekterer jeg.

robert

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neida, jeg tror ikke det er noe i veien med å bruke Diamox. Jeg er heller ikke i tvil om at det hjelper selv om jeg er usikker på hvor mye.

Det jeg tror er feil er når man bruker så mye energi på mox/ikke mox spørsmålet at det kommer i veien for det som er viktig for å nå toppen. Da får man på en måte feil fokus. Så enten man velger det ene eller andre så bør man ikke legge for mye i det. Det er i beste fall en av en haug med faktorer som er viktige.

Når man svir av 30-40 000 kroner på en afrikatur så vil man selvsagt nå toppen. Dersom litt pilleknasking øker sjansen så gjør man det. Synes ikke det er "dårlig stil" eller noe slikt.

De fleste diskusjoner om Kilimanjaro handler før eller siden om diamox. Jeg tror det man burde fokusere mest på i stedet er rutevalg/akklimatisering. Det er utrolig viktig. Deretter er mat/drikke viktig og sovepose/liggeunderlag. Lurt f.eks å ha noe å spise underveis og å ha det liggende i lomma i stedet for sekken. Samme gjelder drikkesystemer. Camelback og sånt er bra. Det er veldig greit å kunne spise og drikke mens man går og uten å ta av sekken. Klær som er bra i skiftende klima må man ha, og en god løsning for dager som kan ha 25 varmegrader og skiftende skydekke med noen korte voldsomme regnskyll innimellom. Alt dette betyr noe og bør tenkes gjennom og er nok viktigere enn Diamox/ikke Diamox.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Panda: svir av 30-40.000 på en afrika tur? da håper jeg att du drar på en lux safari etter fjellet samt besøker en hel del annet.

på mine 11 dager med kili og 2 dagers safari, shopping(det var ikke me siden der ikke var mye å handle), tips,mat som ikke var inkludert og drikke så brukte jeg ca 26.000nok.

hvis du reiser med en dyr norsk turoperatør(ikke noen navn her men de begynner med bokstaven H og slutter med K) så skjønner jeg att du brenner av 40.000 men jeg reiste med Eco og de har nestintill samme opplegg men man reiser i mindre grupper(vi var 6 pers), ikke norsk reseleder(de snakker engelsk der nede), men annet område før safari som før øvrig hvar helt ok. prisen var 23.000 hvis jeg husker riktigt.

tilbake til spørsmålet om diamox(som det finnes mange tråder om her på forum) så skrev jeg att det er ett inviduellt valg, og jeg skrev hva jeg synes og tenker om å bruke diamox. det att det er ett inviduellt valg gjør ikke att jeg ser på folk som bruker dia som folk med verden mest smittsome sykdom og skyr de men deres valg er tatt (ev var de nødt til det) og det respekterer jeg. folk er forskjellig og takk og lov før det før ellers hadde alle muligens hatt trønderbart, gått i treskor og lyttet på ole ivars :D . ikke noe vondt ment om trønder eller det andre som jeg skrev. det var kun ett eksempel(men allikevel.... :) )

robert

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært på Kili og andre høye fjell. Diamox har den bivirkningen at det er vanndrivende, og kan derfor gi dårlig nattesøvn. Man skal drikke mer enn hva som føles naturlig på en slik tur. Anbefaler å drikke alt hva man kan få i seg fra morgenen av og trappe ned drikkingen utover ettermiddag/kveld for å slippe å gå ut og strø om natta. Selv har jeg aldri benyttet diamox, så det jeg skriver er ut fra turkameraters opplevelser.

Forøvrig er det bare å følge guidenes råd, men gjerne gå enda saktere enn de anbefaler. De kan ha en tendens til å gå litt fortere enn det som er bra for klientene mot slutten av dagen. Sistemann til campen er førstemann på toppen. Pass på å bruke nok dager på fjellet før toppen, vil ikke anbefale å gå toppen før dag 6 på fjellet, så be om en ekstra dag på ca 4000 meter om opplegget er snauere på tid.

Dagsetappene på Kili er korte med unntak av toppdagen, så somle maksimalt, gå svært sakte og ta småpauser hele tiden. Ikke vær redd for å overlate mest mulig bagasje og arbeid til bærere og guider. Bedre å benytte disse tjenestene og komme til topps enn gjøre mye selv og ikke nå toppen.

Turen er en stor opplevelse til tross for at det er temmelig kommersielt der og masse folk hele tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Panda: svir av 30-40.000 på en afrika tur? da håper jeg att du drar på en lux safari etter fjellet samt besøker en hel del annet.

på mine 11 dager med kili og 2 dagers safari, shopping(det var ikke me siden der ikke var mye å handle), tips,mat som ikke var inkludert og drikke så brukte jeg ca 26.000nok.

hvis du reiser med en dyr norsk turoperatør(ikke noen navn her men de begynner med bokstaven H og slutter med K) så skjønner jeg att du brenner av 40.000 men jeg reiste med Eco og de har nestintill samme opplegg men man reiser i mindre grupper(vi var 6 pers), ikke norsk reseleder(de snakker engelsk der nede), men annet område før safari som før øvrig hvar helt ok. prisen var 23.000 hvis jeg husker riktigt.

robert

Dette er vel litt offtopic. Det var ikke prisen på turen som var hovedpoeng i tråden. Ikke for meg i hvert fall. Ikke har jeg sagt noe om hva jeg selv betalte heller.

Men når du tar det opp så tror jeg de fleste velger å reise litt omkring når de først er i afrika uansett hvilket opplegg de velger. Dermed bruker man endel penger. Noen må kanskje kjøpe utstyr og alle må ha vaksiner som koster endel. Hva man bruker ellers er også ganske individuelt.

I en tidligere tråd skrev jeg at man bør undersøke lokale leverandører før man kjøper en tur i Norge. Jeg vil gjerne slippe å bli tatt til inntekt for det motsatte synet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gled deg! Jeg var på Kili i januar -08 og har ikke vært den samme siden. :D En utrolig opplevelse. Ikke minst takket være noen utrolige dager med safari etterpå også. Blir vanskelig å beskrive turen kort her. Men tips som jeg støtter er å ta det mest mulig med ro. Er dere en gruppe og den splittes på enkelte dager, så ta følge med de bakerste. Selv om du er mer enn kapabel til å gå fortere så får du det igjen på toppstøtet. DA kan du komme til å trenge de kreftene du har og mer til. Selv om terrenget på Kili er jevnt enklere enn mange norske fjell så merker du høyden. De aller fleste uansett i hvor god form de er, beskriver toppnatten som relativt tøff.

Vi brukte 6 dager til toppen via Machame-ruten. Såpass mange dager synes jeg var greit. Kostet litt mer, men sammenlignet med andre ruter/opplegg som bruker helt ned i 3-4 dager så øker sjansen for å nå toppen radikalt. Bedre tid gir ganske enkelt bedre akklimatisering og bedre trivsel. Jeg kan forsikre deg om at å ligge i et åpent telt i over 4500 meters høyde i gnistrende måneskinn samtidig som du betrakter et tordenvær under deg ikke bare er hat. 8)

Operatøren jeg brukte var Gamme Reiser & Events. Du finner en god beskrivelse av det turopplegget på Gamme.no Altså en norsk operatør men jeg var særs fornøyd med hele turen, og det var verdt hver eneste krone. Har du andre spm. så send gjerne en pm eller jeg kan prøve å svare her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gled deg! Jeg var på Kili i januar -08 og har ikke vært den samme siden. :) En utrolig opplevelse.

Siden vi skal overnatte i krateren på samme tiden av året du gikk opp, lurer jeg først og fremst på: hvor kaldt var det på toppnatten? Valg av sovepose, skjønner du... :-).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke helt sikker på hvor kaldt det var. Var kanskje nede i underkant 10 minus opp mot toppen på morrakvisten. Det føles noe kaldere pga. dårligere blodsirkulasjon i høyden samt at tempoet er så lavt at du ikke klarer å gå deg varm.

Vi sov på det høyeste på rundt 4600-4700 moh. Kanskje rundt 5 minus der. Vet ikke om temperaturen kan være litt høyere nede i krateret enn oppe på kanten og rundt om natta. Selv så brukte jeg en utgammel Ajungilak Igloo og sov i bare bokseren. men jeg er veldig varm av meg da. Var litt kald på tærne da jeg la meg men det funka med et par varme ullsokker som jeg tok av etter en times tid. Jeg vil tippe at de fleste kan klare seg uten dunsovepose hvis de har noe undertøy i ull eller en fleecedress å bruke inni posen. Kanskje noen flere her har erfaringer rundt dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du skal overnatte i krateret må jo det være en del høyere enn siste hytte på 4700 moh. Sånn ca 5500 moh kanskje ? Det er høyt med tanke på den raske akklimatiseringen du må gjennomføre. Blodsirkulasjonen er annerledes enn i lavere høyde, så det blir feil å sammenligne med temperaturgrensene som står på soveposene.

Jeg har overnattet i telt i 5200 moh med ca 4 ukers forutgående akklimatisering og i Tyin vintersovepose -nedre temperaturgrense -35 tror jeg og glidelås i siden. I teltet var det -12 om natten, men jeg synes det var litt kaldt, men det gikk greit da jeg la dunjakken oppe på soveposen. Jeg tåler nok ikke så veldig mye kulde, men det kan vel gi en pekepinn. Tipper det blir omtrent samme forhold du får i krateret på en stjerneklar natt. Tror jeg hadde ca - 10 utetempartuer på Kilimanjaro des 1997 som det kaldeste da sola stod opp og jeg var ved kraterkanten. Jeg sov ikke natten før toppdagen, men 12 timers søvn på 3800 moh etter toppdagen.

Som frysepinn og lite høydesterk synes jeg opplegget ditt høres altfor slitsomt ut. Men med diamox hadde jeg kanskje klart det.

Siden vi skal overnatte i krateren på samme tiden av året du gikk opp, lurer jeg først og fremst på: hvor kaldt var det på toppnatten? Valg av sovepose, skjønner du... :wink:.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du skal overnatte i krateret må jo det være en del høyere enn siste hytte på 4700 moh. Sånn ca 5500 moh kanskje ? Det er høyt med tanke på den raske akklimatiseringen du må gjennomføre.

Ja, det er høyt, men med 7 netter oppover (8 tilsammen, så vi legger inn ekstra akklimatisering der) så skal det gå. Det er få nordmenn som har gjort det, tror jeg, men en del tyskere og amerikanere, og de som har gjort det og la ut erfaringer på nettet sa enstemmig at det var en fantastisk ting å gjøre. Så har jeg med meg egen høydelege da :), og han har godkjent opplegget, så da så...

Forøvrig må man vel bare ta det som det kommer, og blir man syk, så må man ned. Så enkelt er det. Men tåler man det, er det val kanskje knapt noe flottere å få på det fjellet!

Men da innstiller jeg meg på ca. -10 til -15, og da vet jeg omtrent hva jeg går til, for det har jeg hatt i Norge før. Dunjakke, ekstra tykke ullsokker og fleeceinlet i posen, med andre ord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som frysepinn og lite høydesterk synes jeg opplegget ditt høres altfor slitsomt ut.

Frysepinne, ok. Men ellers? Jeg synes tvert imot at det vanlige opplegget med 3 timer hvile og nattlig oppstigning etterfulgt av halve fjellet ned igjen høres veldig slitsomt ut. Mye mer behagelig med oppstigningen til krateren på dagen, en natt hvil (om ikke god søvn) og så den lille biten til toppen (bakfra, da, fra vest) til soloppgang og hele dagen til å takle den slitsomme nedstigningen :). Er dessuten interessert i å lage turen så individuell og alene som mulig, samt at jeg har veldig lyst å komme tett inntil breene i krateret og se ned i Ash pit'en. Når har man ellers mulighet til det? Toppen er ikke alt, vet du :lol:. Skal avlegge turrapport etterpå, jeg, og fortelle hvordan det gikk med oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er høyt, men med 7 netter oppover (8 tilsammen, så vi legger inn ekstra akklimatisering der) så skal det gå.

Med såpass god akklimatisering så bør det gå greit for de fleste. Vi gikk (5.dag) fra ca 4000 til 4600 og slappet av/sov fram til toppstøtet som begynte rundt midnatt. Hadde vi da overnattet i krateret kunne nok endel fått problemer. Med en natts ekstra akklimatisering vil jeg tippe deres opplegg vil føles temmelig likt mtp. høydetilvenning. Lemoshoruten er dessuten for det meste identisk med Machameruten som vi benyttet. De møtes på Shira2.

Ngorongoro var også en utrolig opplevelse. Hadde sett naturfilmer derfra tidligere. Jeg har levd i troen at naturfilmer tar lang tid å lage og at det klippes utrolig mange timer med råteip for å få noen minutter med ferdig film. Det stemmer vel også i de fleste tilfeller. Men da vi kjørte ned i krateret så så vi akkurat det samme som på tv. Horder av forskjellige dyr. Og det fantastiske var at hvis du snudde deg 360 grader rundt så så du like mange dyr hele tida! Vi hadde tre dager med safari på litt ulike steder. Og vi fikk oppleve alle de "fem store"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.