Gå til innhold
  • Bli medlem

Fotoutstyr - Publisere på nett - ut på tur


halvorep

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har en lengere tur på timeplanen nå til sommeren, denne turen vil vare opp mot 1.mnd og jeg ønsker å kunne dele bilder med venner og familie underveis. Turen går til fots og med sykkel, jeg kommer til å sove på hytter noen plasser så det vil være mulighet for å lade utstyr såfremt disse hyttene er utstyrt med strøm.

Har ikke bestemt meg for hvilken nettjeneste jeg vil bruke så her er det fritt frem med forslag.

1:Vekt, jeg skal bære dette mange kilometer.

2:Strøm, som sagt, jeg kommer ikke til å være i nærheten av det over lengere perioder.

3:Oppstartstid, det må være mulig å ta bilder på "rappen", opplastning og slikt har jeg bedre tid til på kvelden.

4: Kvalitet, jeg har en nokia N82, den gir akkurat grei nok kvalitet til hva jeg trenger, men jeg ønsker å publisere bildene i bedre kvalitet enn mms.

jeg ser for meg en telefon som jeg kan bruke som kamera uten å aktivere telefonenheten med en form for lett solcellelader eller lignende. hehe

Takker for hjelpen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Merker at jeg ble litt usikker på hva du egentlig er ute etter... Kan du ikke bare laste opp bilder fra n82 via internett/WAP og ladde den med solcelle?

Jeg vet ikke hva du mener med "på rappen", tipper alle digitale fotoapperat har en liten oppstartstid. Denne finner du somregel ved å lese tester rundt om på nettet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

N82 har muligheter for å laste direkte opp på bildesider, og med en Solio har du strøm \ ekstra batteri med på tur. N82 tar ikke gode nok bilder- synes jèg, men de er langt bedre enn vanlige bildetelefoner. Hadde en selv men den fikk seg ett slag og Netcoms "totalforsikring" dekket visst ikke slag som følger av at telefonen ligger i lommen og man kommer borti noe. :lol: Svindelbedrift altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kommer ikke til å gå med telefonen skrudd på pga strøm og vil ikke bli forstyrret unødvendig. Da tar det litt for mye tid å få på telefonen for å ta bilde. Det var det jeg mente på "rappen":)

Altså, finnes det telefoner som kan brukes som kamere uten at man trenger å skru på selve telefonen? pin kode etc..

hvis jeg skal gå med et dedikert kamera, hvordan skal jeg da få lastet opp bildene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kommer ikke til å gå med telefonen skrudd på pga strøm og vil ikke bli forstyrret unødvendig.

Sett den på lydløs...om det kommer inn noen meldinger så må du jo ikke lese dem, og anrop kan du vel sette til "avvis" i instillingene. Eventuelt kan du bare sette den i "Frakoblet modus" når du er ute å går, da slår den av alle antenne-funksjonene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut som det blir alternativet, får hvis jeg skal bære på et ekstra kamera så er jeg noe usikker på hvordan jeg skal laste opp bildene uten å måtte bringe med en pc og da begynner det å bli litt vel mye utstyr føler jeg.

Ser at N82min kan laste opp til flicker, men jeg er mer ute etter en måte å få blogget det på også, er det mulig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut som det blir alternativet, får hvis jeg skal bære på et ekstra kamera så er jeg noe usikker på hvordan jeg skal laste opp bildene uten å måtte bringe med en pc og da begynner det å bli litt vel mye utstyr føler jeg.

Ser at N82min kan laste opp til flicker, men jeg er mer ute etter en måte å få blogget det på også, er det mulig?

Alt er mulig, sjekk funksjoner på Wordpress eller blogger/blogspot. Evt så kan du bruke en Flickr-applikasjon på bloggen din.

Ett alternativ for å bruke et kamera til bilder og laste opp med mobil, er å bruke kamera og mobil som bruker samme type minnebrikke. Mulig de bruker forskjellige formateringer på brikken, men med litt leting er det kanskje mulig å finne kamera og mobil som kan bruke samme minnebrikkene omhverandre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at N82min kan laste opp til flicker, men jeg er mer ute etter en måte å få blogget det på også, er det mulig?

Det er lenge siden jeg brukte Nokia, men iPhone har et godt utvalg programvare som både støtter opplasting av bilder og blogging.

F.eks. finnes det en klient for WordPress, hvor man både kan skrive innlegg og laste opp bilder fra telefonens bildearkiv.

I tillegg finnes det en klient ved navn Shozu som lar deg laste opp bilder direkte til Flickr, Facebook og en lang rekke tilsvarende tjenester. Finnes så vidt jeg forstår også for Nokia.

Selv har jeg blitt svært glad i iPhone av flere årsaker. Blant annet på grunn av den innebygde GPS-en og bruk av programvare for ymse formål, f.eks. rutesporing og geotagging. Et minus er at kameraet ikke er allverden å skryte av. Ta gjerne en titt på min Flickr-konto for å se bilder tatt med iPhone-kameraet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisan, jeg har alltid syntes det er greit med et kamera på tur, og heller bare tlf skrudd av i sekken (kun til beskjeder ved krise). Så har venner og familie fine bilder og se frem til når du kommer hjem =)

Ellers har du jo alle funksjoner på tlf`n din.

Mvh Kris

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker det er det enkleste, turen går i den norske fjellheimen og da er det som nevnt tidligere ikke alltid dekning for e-post.

Vurderer nå om jeg skal bruke telefonen til alt, telefon, litt musikk og bilder. Da i tilegg kjøpe meg en slik solio sak, eller om jeg skal gå for eget kamera og mp3 spiller i stede, blir et lite vekt/prisforhold jeg her må regne på. Solio veier litt, men det gjør også ekstra kamera, mp3 spiller og ladere.

Ser også at jeg får en del bedre bilder hvis jeg tar med et skikkelig kamera.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.