Gå til innhold
  • Bli medlem

Utrent på tvers av landet


Anbefalte innlegg

Jeg har lekt lenge med tanken, og nå har jeg sagt det til litt for mange at jeg har lekt med tanken, så tanken må begynne å feste seg til noe håndfast. Jeg er i dag en svært utrent kar på 190 cm og bortimot 30 somre med stor mage, og absolutt ikke klar for en noen fjelltur i det hele tatt, men jeg må. Selvsagt kunne jeg dratt til Nordland i morgen og gjort det på noen timer, men det blir litt feil. Så min plan, sommeren 2010 (og kanskje 2011,2012, 201x), blir å gå fra Masfjorden i Vest og gå i etapper til jeg er en dag havner i Grense Jakobselv. Jeg har i dag verken fjellsekk, fjelltelt, fjellsko eller noe som helst bortsett fra fiskeutstyr egentlig. Så trenger noen tips her gitt...

Så min foreløpige plan ser slik ut, men enorm fare for større endringer.

1. Kvingo(Masfjorden kommune) - Aurland

2. Myklemyr (18 km nord for Gaupne, Luster kommune) - Nedre sjodalsvatnet (Vågå kommune)

3. Grøa (1 mil vest for Sunndalsøra, Sunndal kommune) - Glåmos (15 km nord før Røros, Røros kommune)

4. Namsos - Grong

5. Terråk (Bindal kommune) - Smalåsen (Namsskogan kommune)

6. Smalåsen - Susendal (Første virkelige påskrågåing iht. breddegrader, men skal gå innom svenskegrensa for første gang på turen)

7. Ongstad (Litt vest for Melbu, Hadsel kommune)- Innset (Bardu kommune)

8. Tromsø - Lakselv

9. Lakselv - Vardø

Vanvittig spenstig med tanke på at jeg knapt har gått en eneste tur de siste 5-6 årene.Men det skal gjennomføres på den tiden det tar å gjøre dette. Hovedårsaken til at jeg legger det ut her, er ganske simpelt det at jeg trenger hjelp til å sette opp ruter i forhold til mine valg. Jeg ønsker å legge opp til bruk av DNT's sine hytter i så stor grad som mulig for å redusere mengde må ha med. Jeg vet også at jeg kan komme ett par mil lenger vest på fastlandsnorge, men det er så knotete med masse fjordarmer og tull, så starter fra ett sted jeg kan gå uten større hindringer.

Og tilslutt, jeg kommer nok ikke til å starte på ca drøyt 1700 km(i luftlinje) helt uten trening, men prosjektet skal alikevel bli presentert som "Utrent på tvers".

Edit: Turen skal utelukkende gjennomføres på sommeren. Skal være student i minst 3 år til, så har 2 1/2 mnd å ta hver sommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Ok, er det så vanskelig å være seriøs? Er det for mye for langt at en som ikke har kropp som en atlet skal kunne gjennomføre noe utover det vanlige? Vel, hvis det er tilfellet, beklager fjellforum, dere er ett forum for tapere.

Hei Speciale.

Beklager at du har fått useriøse svar på et seriøst innlegg. Det er mye info å hente fra forumet om du lar være å bry deg med kommentarer som de du har fått ovenfor.

Jeg vil foreslå at du tar en tur til feks. Volvat og tar en komplett helsesjekk inkl. blodverdier og lungekapasitet. Deretter ville jeg, med utgangspunkt i resultatene fra helsesjekken, tatt kontakt med et treningssenter. De har som regel gratis prøvetimer der du kan få en instruktør til å lage et treningsopplegg til deg tilpasset det du har planer om å gjennomføre, de er ofte behjelpelige med kostholdsveiledning også.

Når det gjelder ruteplanlegging ville jeg kjøpt inn et Norgeskart og begynt å grovplanlegge ruten. Søk litt på nettet og prøv å finne info om folk som har gjort noe tilsvarende og ta kontakt med de.

Ingenting er umulig og folk har gjort større ting med dårligere utgangspunkt. IKKE bry deg om folk som sier at det ikke går!

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, er det så vanskelig å være seriøs? Er det for mye for langt at en som ikke har kropp som en atlet skal kunne gjennomføre noe utover det vanlige? Vel, hvis det er tilfellet, beklager fjellforum, dere er ett forum for tapere.

Med din overskrift......... :)

Hva er en kropp som en atlet ? Jeg har gjort 200 km paa sykkel pr dag med en 140 kg stor kropp. Mesteparten av de 140 kiloene er fett.

80 % av en langtur skjer i hodet. Resten er fysikk. Er man motivert og psykisk sterk, klarer man en slik tur. Du har derfor feil fokus, selv om jeg ser gimmicken og din marketing strategy i forhold til presse og sponsorer.

Din fokus burde vaere motivasjon og praktiske detaljer (som f.eks reise, kart, telt, evt depoter og sko). Intet annet.

Du kan trygt labbe i vei paa din tur saa lenge du er motivert til det. Utrent eller ikke. Dette er en tur du klarer fint.

Dessuten; hva er en atlet ? Jeg er ikke en atlet, men jeg har utrent gjort 1000 km lange turer paa sykkel noen ganger og det uten problemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

80 % av en langtur skjer i hodet. Resten er fysikk. Er man motivert og psykisk sterk, klarer man en slik tur. Du har derfor feil fokus, selv om jeg ser gimmicken og din marketing strategy i forhold til presse og sponsorer. Din fokus burde vaere motivasjon og praktiske detaljer (som f.eks reise, kart, telt, evt depoter og sko). Intet annet.

Marketing? Sponsorer tenker jeg ikke på. Presse? Så lenge jeg ikke tenker på sponsorer, så hvorfor skal jeg tenke på presse?

Og jeg kan ikke se at jeg har gitt inntrykk av at jeg fokuserer på noe annet enn motivasjon og praktiske detaljer. Jeg etterspør spesifikt i mitt første innlegg hjelp til rutene. Kanskje en ide å lese hva som står før du sier hva jeg må fokusere på?

At folk ikke klarer å ta tråden med litt humor og samtidig forstå at det finnes overvektige mennesker med en god porsjon selvironi synes jeg er slett. Overskriften er bare fordi at det skal være noe som ikke alle andre har hatt.

Hvis du ikke er i bra nok form til å klare det, så er vi tapere?

Hvem er du som bestemmer at andre folk ikke klarer målene sine? Jesus?

Jeg vil foreslå at du tar en tur til feks. Volvat og tar en komplett helsesjekk inkl. blodverdier og lungekapasitet. Deretter ville jeg, med utgangspunkt i resultatene fra helsesjekken, tatt kontakt med et treningssenter. De har som regel gratis prøvetimer der du kan få en instruktør til å lage et treningsopplegg til deg tilpasset det du har planer om å gjennomføre, de er ofte behjelpelige med kostholdsveiledning også.

Når det gjelder ruteplanlegging ville jeg kjøpt inn et Norgeskart og begynt å grovplanlegge ruten. Søk litt på nettet og prøv å finne info om folk som har gjort noe tilsvarende og ta kontakt med de.

Ingenting er umulig og folk har gjort større ting med dårligere utgangspunkt. IKKE bry deg om folk som sier at det ikke går!

Takk for ett seriøst innspill, men ovenstående er jeg på god vei med. Har gått ned 34 kg siden 1.januar, så jeg er på rett vei. Blir av den grunn også fulgt opp av lege og tar blodprøver ca 1 gang i måneden. Lungekapasitet derimot har ikke blitt tatt på 10 måneder, men den er også bedre.

Grovplanleggingen av turen har jeg begynt med, og det var hovedårsaken til at jeg startet denne tråden, men har foreløpig ikke fått noen innspill på det i det hele tatt. Og ja, jeg bryr meg ikke om folk som har store problemer med å takle overvektige mennesker. Jeg klarer absolutt alt jeg gidder!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At folk ikke klarer å ta tråden med litt humor og samtidig forstå at det finnes overvektige mennesker med en god porsjon selvironi synes jeg er slett. Overskriften er bare fordi at det skal være noe som ikke alle andre har hatt.

Måtte sjekke om det var noe feil med siteringa her, for det var vel strengt tatt du som ikke tok humoren. Jeg lo godt av Torodd sitt orginale innlegg, jeg. Og jeg er i samme situasjon som deg: Utrent og sliter med kondisen. Så dumt for deg at du ikke kunne more deg over et kreativt innlegg. Å samtidig generalisere alle her som idioter var vel strengt tatt prikken over i'en.

God tur, håper du får mange gode turforslag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha lest ditt innlegg så sit eg vel igjen med inntrykk av at du har lyst på tur med eit klart mål, veldig bra!

Dersom du legg opp turen etter dnt hytter så stikk innom eit dnt kontor å få ei oversikt over hyttenettet, her har dei nokore små kart over kvar landsdel der antal timer mellom kvar hytte er innteikna. Greit planleggingsverkty.

Mht forberedelsar, treningssenter kan vera ok men begynn å gå turar istadenfor/i tillegg. Den treninga som kroppen din treng, dvs ankler, kne, rygg etc etc, får du meget bra med å gå i ulend terreng med halvtung sekk. I tillegg får kroppen din trening i fysisk aktivitet over mange timer, så gå nokre 6-8 t turar, dette er trening du ikkje får på treningssenter (i tillegg til praktisk erfaring). Og personlig så er det litt meir interessant å gå med eit fiskevatn i sikte enn 1 t på eit senter.

Ville også vurdert å gå ein 7- 14 dagars tur i sommer, bare for å gå inn utstyr og feltrutiner/erfaring.

På ruta du har lagt opp så ser det ut som om du legg deg langt vest ( sundal) fine ruter men dersom du skal starte i byrjinga av juni så bør du tenka på at det er betraktleig meir snø vest for vasskilje enn aust for, f.eks. vågå og over til Rondane og opp til Røros herifrå?.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For ordens skyld:

Jeg er selv overvektig og har 140 kilo paa en 180 cm hoy kropp. Dette har gitt meg livstruende hjerteproblemer og jeg tar derfor hver dag som det er min siste dag her paa jorden.

Men jeg ser humoren i alt. Kall det galgenhumor fordi min hals har allerede et tau rundt seg. Jeg forlater verden med et smil om munnen og ikke med selvmedlidenhet. For det er en og kun en person som har skylden for dette: Meg selv.

Jeg mener fremdeles det jeg skrev. Det er ditt hode som er utfordringen med turen; ikke din fysikk.

Selvironi alene er en god motivasjon. Jeg vet dette selv veldig godt.

Lykke til med turen.

PS: Myklemyr til Nedre Sjodalsvatnet har endel vanskeligheter og jeg haaper du vet hva du gjor her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For ordens skyld:

Jeg er selv overvektig og har 140 kilo paa en 180 cm hoy kropp. Dette har gitt meg livstruende hjerteproblemer og jeg tar derfor hver dag som det er min siste dag her paa jorden.

Men jeg ser humoren i alt. Kall det galgenhumor fordi min hals har allerede et tau rundt seg. Jeg forlater verden med et smil om munnen og ikke med selvmedlidenhet. For det er en og kun en person som har skylden for dette: Meg selv.

Jeg mener fremdeles det jeg skrev. Det er ditt hode som er utfordringen med turen; ikke din fysikk.

Selvironi alene er en god motivasjon. Jeg vet dette selv veldig godt.

Lykke til med turen.

PS: Myklemyr til Nedre Sjodalsvatnet har endel vanskeligheter og jeg haaper du vet hva du gjor her.

Kjedelig for deg at vekta har gitt deg livstruende problemer, og det er nok noe som vil skje meg også om jeg ikke gjør grep. Poenget med turen min er ikke at jeg skal gå ned i vekt i løpet av turen, men at jeg har ett mål som gjør at jeg må ned i vekt. Så motivet mitt for å kunne gjennomføre en slik tur, er å bli i bedre form i forkant av turen. Jeg vet godt at det er mitt hode og ingenting annet som vil være utfordringen når jeg har begynt på mitt ambisiøse mål, men før jeg begynner på det målet så må jeg fokusere på å bli i bedre form, enten det er feil eller ikke.

Forøvrig, så aner jeg ikke hva jeg gjør fra Myklemyr til Nedre sjodalsvatnet, og det var en av grunnene til at jeg lagde denne tråden, for at folk kunne komme med innspill på mine valg. Mine valg er utelukkende basert på steder som ser fine ut rent opplevelsenmessig, men om det er større vanskeligheter, så var det noe jeg håpet at ville gå frem av tråden. Jeg ser at jeg kunne ha uttrykt meg noe annerledes for at det skulle være noe mer forståelig.

Etter å ha lest ditt innlegg så sit eg vel igjen med inntrykk av at du har lyst på tur med eit klart mål, veldig bra!

Dersom du legg opp turen etter dnt hytter så stikk innom eit dnt kontor å få ei oversikt over hyttenettet, her har dei nokore små kart over kvar landsdel der antal timer mellom kvar hytte er innteikna. Greit planleggingsverkty.

På ruta du har lagt opp så ser det ut som om du legg deg langt vest ( sundal) fine ruter men dersom du skal starte i byrjinga av juni så bør du tenka på at det er betraktleig meir snø vest for vasskilje enn aust for, f.eks. vågå og over til Rondane og opp til Røros herifrå?.

Takker for god informasjon, og dette tar jeg med meg videre. Jeg hadde for å være ærlig ikke tenkt så mye på snøproblemene jeg ville møte... Jeg har ikke gått i fjellet annet enn på sensommeren tidligere, så her er nok noe jeg må tenke litt på hvordan jeg skal løse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utmerket Speciale. Da er vi helt on message med hverandre.

Myklemyr til Sjoa har endel vertikaliteter og annet vanskelig terreng. Det er og langt fra folk. Mobiltelefon dekningen er tvilsom og du maa beregne endel xtra mat (2-3 dagers xtra i tilfelle beinbrudd etc etc). Jeg tror og Fortunsbreen kommer inn i spill her. Breer er i det hele tatt en sak her. Store vann/magaziner er og en sak her.

Breheimen, som dette omraadet er endel av, burde behandles med stor respekt.

Sjekk kartet og det godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.