Gå til innhold
  • Bli medlem

Fjelltur med altfor mange barn


Josepha

Anbefalte innlegg

Noen som kan hjelpe meg med denne kabalen

Vi er to voksne og en hund som liker å gå turer i skog og mark.

Vi har også snart tre unger, på under tre år.

Hvordan skal vi komme oss ut på tur? :roll:

Kreative innspill mottas med et stooort takk :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi var på overnattingstur til ubetjent hytte i helga med en på 6mnd. Det funka som juling, men her i Troms er det fortsatt nok snø til at en kan bruke pulk. Et stort problem når en skal gå tur med små er sekken. Kona tok pulken og jeg sekken. Vi var borte i litt over et døgn, men sekken kom på 28kg. Jeg har alpinist 130l.

En kan ikke tillate seg å pakke bare det überviktigste når barn er med. Du må ha nok bleier, grøt, klær - det blir tungt uansett.

Tips. Kjøp sykkelvogn og sykl rallarvegen. Det kan bli fint. Dere kan jo også kjøpe/låne 2 kanoer og padle f.eks. Telemarkskanalen. Husk kanotralle forbi slusene. Nydelig badevann og fin natur for barn. Kanskje også Farrisvannet. Stort og fint. Enkelt å padle i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser du får masse gode råd.

Jeg valgte korte turer mens mine var små.

Det var ikke mange metrene som skullet til for å få det svært hyggelig.

Et lite stalltips:

Potetmos, massevis av potetmos. Er det barn i grøtalder, gjør potetmos susen. PS test hjemme først, så du slipper spraybæsj. i felt.

En del stier holder så pass bra standard, at du greier dem med sportsvogn. Sjekk med din lokale turistforening/barnas turlag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

på sommeren praktiserer jeg "bilcamping" når unger og trekkhunder er med på tur.

dvs finn deg en grusvei/skogsbilvei som tar deg langt inn i skauen, gjerne til et vann, og camp der.

ungene koser seg stort bare de får være ute i naturen ( medbrakte inne leker er fy fy) og dere kan gå korte utforskende turer i nærområdet. du har friheten til å ta med deg alt du trenger.

for å danne et godt grunnlag( for barn/dyr) for et senere aktivt friluftsliv er komfort på tur satt med meget høy prioritet.

de skal ikke fryse mer enn nødvendig, det skal være gøy/aktivitet og kos og god mat.

dette betyr i mitt tilfelle f.eks fiskestenger,kano,spikkekniv/lommelykter, lavvo m/ovn, bål, god mat og drikke.

dette får jeg ikke til hvis alt skal på ryggen :D

god tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Små unger = lavt ambisjonsnivå og korte turer. Legg heller vekt på å kose seg ved turmålet enn at turen består i å gå dit. Turen trenger hverken være lang eller vare lenge for å være god!

"Snart 3" betyr vel at sistemann ligger i magen foreløbig - gratulerer :D

Med nyfødte vil nok de fleste foretrekke turer der man kan trille vogn. Selv med denne begrensningen er det MASSE muligheter. For eksempel er det masse skogsbilveier rundt forbi. Jo større minstemann er, jo enklere er transporten, men så lenge de sover på dagtid må man ta hensyn til det. Konvensjonen tilsier at soving = vogn eller pulk, men det er masse unger som har fått formiddagsduppen sin i bæremeis.

Dra på tur med andre barnefamilier! Ofte er det lettere med 2 eller 3 familier sammen enn hver for seg: Ungene leker sammen, og de voksne trør til og hjelper hverandre med de utfordringene som oppstår underveis.

Målet for turen kan / bør være en plass hvor det er fint å leke og spise maten sin. En bekk eller et vann er alltid populært, men ungene finner seg stort sett alltid noe å leke med, klatre i o.l. En lekespade til hvert barn kan være lurt å ha i bakhånd.

Spis alltid mat ute. Matpakken smaker alltid bra på tur, men man får mye igjen for å legge inn litt ekstra. Mat på bål er alltid en slager, men tenk dere om før dere lager et nytt illsted midt i et populært område. Primus, stormkjøkken eller termos gir varm mat uten å sette spor.

Ikke vær redd for å bruke populære turområder - de er ofte SVÆRT godt egnet for nettopp denne typen turer, og det er ikke uten grunn at populære turområder er blitt populære. Ofte treffer dere andre familier på tur nettopp her. Og det er lettere å dra med seg andre barnefamilier når turmålet er kjent og lettvint tilgjengelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for gode tips alle sammen! :D

Må vel bare innse at vi må ta det litt lungt til ungene blir litt gammlere.

"Bæredingser" er jo kjempe kjekt, hadde vi bare hatt en liten ponny største jenta kunne sitte på så...

Ellers var jo den ideen med sykkelvogner da, hadde tenkt å anskaffe nordic cab til hunden med plas til to barn oppi. Men gikk bort ifra det da vi venter den tredje (takk for gratulasjon :D ) Men nå kom jeg på det at vi kan jo skaffe TO nordic cab, en til kaillen å en til hunden. :o:D

Og den andre muligheten da, å stappe full bil av allt man trenger å kjøre til skogs, (har heldigvis "skogsbil" ) Lavvo med ovn, det hadde vært stas, jeg liker komfort, kan jo ha med madrasser å legge inni å... DET var en god ide... Så kan man jo bare utforske nærområdet til fots så langt unga gidder. :D Yes.. det var lurt...

Tror jeg går for lavvo, til ungene blir større!

Takk ijenn for kreative innspill, kjempe kjekt å lese... Fikk faktisk lyst til å prøve kano.. har alldri prøvd det før... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sykkelvogn er gode saker som også bør brukes i hverdagen (levering i barnehage, handling etc). Anbefales! Men - dere trenger kanskje ikke to vogner??? To i vogna og en på et barnesete til sykkel burde gå greit, for eksempel dette: http://tinyurl.com/ctccdy til 300 kroner (tilbud G-sport), samt 200 for et ekstra feste. Da er det teknisk mulig å få med seg alle 3 ungene med EN voksensykkel. Men vet ikke hva dere skal gjøre med hunden... springe i band på siden? Sitte oppi vogna sammen med ungene?

Kano og unger er utrolig gøy ;) Kano og spedbarnsbehov som amming og soving kan være helt greit eller uhyre krevende, alt etter som. Med 3 stykk under 3 år ville jeg ikke dratt noe sted, bare lekt meg i vannkanten like ved alle bekvemmeligheter som f.eks. barnevogn. Mer enn nok moro det, og ikke noe stress. Vi hadde en ettåring og en fireåring med oss på Telemarkskanalen, men da var vi flere (6 voksne, 6 barn) og det gjør hele turen veldig mye enklere. Og vi padlet IKKE kanalen på langs. Basecamp på campingplass med lavvo og all verdens komfort....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sykkelvogn er gode saker som også bør brukes i hverdagen (levering i barnehage, handling etc). Anbefales! Men - dere trenger kanskje ikke to vogner??? To i vogna og en på et barnesete til sykkel burde gå greit, for eksempel dette: http://tinyurl.com/ctccdy til 300 kroner (tilbud G-sport), samt 200 for et ekstra feste. Da er det teknisk mulig å få med seg alle 3 ungene med EN voksensykkel. Men vet ikke hva dere skal gjøre med hunden... springe i band på siden? Sitte oppi vogna sammen med ungene?

Kano og unger er utrolig gøy :) Kano og spedbarnsbehov som amming og soving kan være helt greit eller uhyre krevende, alt etter som. Med 3 stykk under 3 år ville jeg ikke dratt noe sted, bare lekt meg i vannkanten like ved alle bekvemmeligheter som f.eks. barnevogn. Mer enn nok moro det, og ikke noe stress. Vi hadde en ettåring og en fireåring med oss på Telemarkskanalen, men da var vi flere (6 voksne, 6 barn) og det gjør hele turen veldig mye enklere. Og vi padlet IKKE kanalen på langs. Basecamp på campingplass med lavvo og all verdens komfort....

Har heller ikke sykkel selv, så tenkte å bruke "sykkelvogna" som hundevogn, om du forstår... Nordic cab har jo med feste til hund også... men vi kommer vel ikke langt med den late bikkja mi.. ;) Må vel se an hvordan behovet blir når tredjemann kommer....

Har jo hatt lyst på flere hunder også, men finner ikke noe vogn med hjul som kunne passe... :) For jeg er ute etter å gjøre minst mulig arbeid selv, da jeg har vært plaget av bekkenløsning før OG etter svangerskape... Så jeg har nokk med å bare gå selv...

Men ja, når jeg blir pigg ijenn kansje jeg skal satse på å skaffe sykkelutstyr... Men blir det ikke veldig tungt?? med sånn vogn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De finnes også "barnetraller", dvs. en slags åpen vogn der du kan sette inn flere barn pluss litt bagasje.

http://www.walkingwagon.com/en/home/index.html

Jeg så en i dag en annen variant på en t-banestasjon, så ut som om det var fra en barnehage. Men en slik vogn kan du gå til tur på grusveier. Resten av bagasjen bærer du på ryggen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, hei, tre barn her også :)

Da nummer to kom i 2003 skaffet vi oss fort en sykkelvogn, merke Burley. I 2005 kom barn nummer tre. Vi har brukt sykkelvogna myyyye siden vi kjøpte den første. Men i fjor ble det litt tungt med to barn baki der, så vi kjøpte en Burley solo. Nå sykler vi på turer, til svømmehallen, til byen, ja, overalt hvor en sykkel kan komme seg fram. Vi har også brukt sykkelvognene mye som vogn. Genialt i fornøyelsesparker for eksempel, da får man med alt man kunne ønske av mat og tilbehør. Og slitne barn.

I fjor vår kjøpte vi lavvo, og det er en god investering i familielivet. Ungene elsker det!!! Nå kan vi fylle opp sykkelvogna med lavvo og tunge ting, lette ting i sekk, og så går vi ut overalt der det er god sti i skogen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man trenger IKKE kanotralle i Telemarkskanalen i åpningssesongen.

Det går helt fint å ta kanoen i slusene, tidlig og sent i sesongen er det greit med båter og ikke så stor trengsel.

Når jeg padlet Telemarkskanalen var vi alene i så godt som alle slusene.

Angående Telemarkskanalen ville jeg skippet Bandakvannet helt øvers. Det er langt, det er kjedelig, det er bratt ned på begge sider, det er få steder å gå i land hvis noe uforutsatt skulle skje eller det skulle komme sterk vind.

Lunde slusepark er ett flott sted for alle aldre. Stor plen/camping (uten "fastboende" iallefall de gangene jeg har vært der) som ungene kan boltre seg i. Diverse tauarrangementer ute i skogen som ungene kan leke i, sanitetsbygg (dusj, WC, vaskemaskiner, osv.) griller, benker osv.

Ved slusen (Lunde sluser) har man en flott liten restaurant og pizzabakeri med rettigheter og særdeles blid betjening, til tider noe i overkant blid og lattermild :idea: Er du riktig heldig er det konsert eller et arrangement i Lunde Amfi som er en del av Lunde slusepark.

Tar du kanoen ut på vannet ved 23.00 på kvelden og padler litt oppover igjen og "seiler" nedover igjen er sansynligheten stor for at du oppdager bever, beveren ser dårlig men hører desto bedre, så vær stille.

Anbefalt 2 dagerstur vil være med båten opp (dyr billett) fra Ulefoss til Hogga og padle fra Hogga til Lunde, overnatte på Lunde og padle videre nedigjen til Ulefoss. Har man sammenleggbar Ally er det ikke noe problem å få denne med på båten, har du vanlig kano, bør man ringe å avtale dette på forhånd (tror jeg).

For de uten unger er det en flott tur å padlevidere på Nordsjø (lang kryssing, så se ann været godt på forhånd) og kanskje overnatte innendørs på øya Munken, som har et gjestgiveri med rom eller hytter, restaurant med rettigheter. Skottfoss har lite å by på når det gjelder overnatting, men en liten taverna drevet av en trivelig libaneser ved nederste sluse har de. Da er det jo ikke allverdens med kanal igjen før man er i Skien og ved veis ende.

Kan kanskje se litt slik ut, men jeg jobber ikke for Telemarkskanalen :wink:

Homeslett-teltene har jeg ingenerfaring med, men jeg ser at teltet Taiga, som er det nærmeste du kommer lavvo med tanke på plass veier VESENTLIG mer en en enstangslavvo, i tillegg kan jeg tenke meg at den er VESENTLIG mer kronglette å sette opp.

VIKTIG !!!

Når det gjelder bæremeis og små barn:

Barn/spebarn skal IKKE sitte lenger i bæremeisen enn de selv greier å sitte ved egenhjelp. Dvs. at hvis ungen ikke klarer (uten støtte/hjelp) å sitte selv, skal ungen heller ikke sitte i bæremeisen. Grunnen til dette er at ryggen til et barn/spebarn ikke er ferdig utviklet, og kan skades ved at den "tvinges" til å sitte.

Hilsen Håvard

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kikket på holmeslet sin Taiga, den hadde vært super... eller en rimeligere variant som er like stor (men ikke fullt så fin) http://www.amfibi.no/display.aspx?menuid=10504&prodid=10335 men det siste er vel ikke noe telt å dra på langtur med hvertfall, taigaen med sine 12 kg er vel ok... Kansje litt mere "luksus" i den enn en engangslavvo? Komfor, komfor, komfor :)

Når det gjelder "bæredingser" så bruker jeg sjal eller mei tai... Bæremeis har jeg alldri prøvd, å kommer nokk aldri til å gjøre det heller, ser utrolig mye tyngre ut å bære slik...

Og barnetralle såg jo kjekt ut, takk for link lindap :idea:

Her må vi sykkle 2 mil om vi skal til byen...svømming, kafe... osv.... ikke bare stas å bo på landet heller, men utrolig fint :wink:

Egentlig har jeg mest lyst på hest med kjerre, snedig på turer i skogen og en snartur til byen 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har både brukt mye lavvo og holmeslet explorer. Er ikke i tvil om hva jeg ville valgt som telt til familieturer. Holmeslet! For dere som er 2 voksne og 3 barn holder det greit med explorer utgaven. Blant annet mye lettere å få varme enn i en lavvo. Komfort! Taigaen blir nok tung hvis du skal bære den et stykke, men byr sikkert på rikelig komfort.

Teltet fra amfibi er typisk campingtelt til bruk meget nær bilen.

Forøvrig hadde dere nok hatt god nytte av en kløvhest! no problem med 100kg bagasje på tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en Helsport lavvo (4-6 pers) som veier 5 kg! Det gjør at jeg kan bære tingene og gå med unger en times tid så vi kommer oss langt nok bort fra veien til et sted vi kan ha villmarksfølelse. Der har vi satt opp leir for en til mange netter, og kost oss i naturen med fisking, småturer og bål.

Når unga blir større bærer dere lavvoen lenger... Den funker også fint når du drar på tur med kompiser uten barn...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg anbefaler deg å sette deg litt inn i ulike bæredingser. Sjal, mei tai eller ulike formsydde som Ergo eller Manduca kan brukes fra barnt er helt nyfødt og i flere år framover med god komfort for barn og bærer.

Jeg har bare ett barn, men er en del alene på tur med henne. Basecamp er løsningen jeg går for nesten alltid, siden det blir mye og tungt å bære. Har vi kommet oss til en bra plass, så camper vi der og tar dagsturer.

Kano er genialt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jo takk virma, er ganske opplyst rundt bæredingser. Har bært mine barn i snart tre år nå så, ja.

To barn går greit å bære på tur med to voksne, men ikke tre... har bært to barn selv her hjemme, en på rygg å en på mage i forholdsvis mei tai, og sjal. Men ute på tur blir det verre, skal jo se litt hvor man går også :lol: Så blir det jo nå litt tungt... med to unger på godt og vel 10-15 kg på hver hofte eks.....

Men vi må nokk bare roe ned på turgåinga en stund, å ta korte turer som det har blitt skrevet om så fint her :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.