Gå til innhold
  • Bli medlem

Blogging fra Røa


Anbefalte innlegg

Hei.

Årets tur går altså til femundentraktene... vi satser på og leie kano i synnervika og deretter ta femunden eller eventuelt padle ned til munningen ved røsanden og oppover røa... der må man vel kanskje bære det store tunge alu kanoene etter hva jeg har hørt et godt stykke oppover?

Men som de fremtidsrettede personene vi er så lurte vi på om noen hadde større erfarning med mobilbruk i disse områdene. Både med tanke på holde kontakten med de kjære der heime og eventuel blogging via mobiltelefon. Har forsøkt finne frem til de forskjellige opperatørers mobildekningskart men dette er ikke til og bli klok på.

Vi planlegger bli ute en ukes tid, og er primært på jakt etter ørret... noen som føler for og dele på litt info?

Ser frem til vår første tur i disse områdene og håper på turtips og hint fra personer mer kjent i området enn vi har klart og gjøre oss til ved kart ;_)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

HeiHei!

Hvis du padler til Røavassdraget, så stemmer det at du må bære kanoen ett lite stykke. Tror nok du må helt opp til Nedre Roasten før det er noen vits å sjøsette den. Det kan være mulig litt lenger ned i elva, men det blir muliggens en god del knot i og med at det er mange veldig grunne partier. Ved vanlig gange så tar det omlag en time opp dit, hvis jeg husker riktig. Så da må du regne med litt mer med kanoen på slep altså.

Når det gjelder mobildekning, så er jeg litt mer usikker. Jeg vet at det er dekning når du kommer opp på platået under Stor Svuku. Nede ved Røa tror jeg ikke det er dekning, ikke så mye i alle fall. Men det må du nesten ta det med en klype salt..

Hvis du er gira på ett lite tips til kanoturen, så er det ikke så dumt å ta turen over grensa til Sverige. Der kan du starte fra Kjerringsjøen. Det er veldig fint. Litt bæring, men ellers så anbefales det virkelig. Der kan du også leie kano... Derfra går det også ann å padle helt ned til Femund via Rogen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke sikker på opperatør, men vet at det stort sett er dekning langs Femunden. Nedre del av Røa er jeg usikker på. Langs nedre/øvre Roasten er det ustabil dekning helt inn til Roastbua. Videre oppover vassdraget har jeg ikke sett dekning.

(For å retferdiggjøre min noe lugubre kunnskap... har ikke klokke, og da hender det jeg slår på mobilen for å sjekke dato og slikt :-) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde egentlig håpet og slippe og bære så veldig mye.. er det enklere bæringer fra svenskesiden? Tenker her på frem og tilbake... vi har i utgangspuktet tenkt oss til området rundt roasten / rogen... :D Primært ørretfiske og padling. Det største aberet er bæringen, med tanke på at vi må leie kanoer så er vel ikke disse akkurat noe lettvektere?

Takker for gode svar og håper på fler :D

-Ida

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vil være suverent lettest og starte ved kjæringsjøen. Kun to ganske korte bæringer så er du i rogen. Derfra kan du greit padle ned til roasten hvis det er ønsket(litt jobb er det)

Ellers har du mange muligheter fra rogen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du drar opp fra Røa, så må du belage deg på ei skikkelig lang bæring. Så er du forsåvidt ferdig med bæringen. Fra Kjerringsjøen kan du ta to ruter som jeg ser det. Du kan dra direkte fra Kjerringsjøen, til ett vann som heter for Hån og deretter komme deg over i Rogen. Det blir to bæringer, som er overkommelige. Hvis du tar det andre alternativet, så blir det litt lengre. Det innebærer at du padler alle de små vannene som ligger i en rekke nordvest fra Kjerringsjøen og som ender i Rödsjön. Det blir 7 bæringer, som til gjengjeld er veldig korte. Det høres mye ut, men det var ikke noe problem. Det første alternativet er mer for de som har det litt "travelt" med å komme seg ned mot Røavassdraget og Femund.

For å finne ut hvor de ulike dragene går, så kan du bare snakke med de som jobber på kanoutleiet. De tegner på kartet til deg:) Tror de leier ut helt vanlige hardplast kanoer. De er ikke utrolig lette, men de går ann:)

Jeg valgte det andre alternativet, mye pga at jeg ikke skulle være borte lenger enn ei helg. Da padlet jeg disse vannene helt ned til Öster-Rödsjön, hvor det står merket av ett kanodrag over til Rogen, på kartet. Deretter padlet vi ned til omtrent norskegrensa og sov over dær. Videre gikk turen tilbake til kjerringsjön via draget som går via Hån. Det var veldig spennede å trivelig å padle der. Du viste aldri helt hva som ventet deg rundt neste sving. Enten det gjaldt dyreliv eller natur...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sporadisk dekning innover langs Røa. Et eksempel er ved Roastkoia, fløterkoia lengst nord i øvre Roasten. Går du opp på haugen bak hytta så finner du en god kombinasjon av fin utsikt og mobildekning der :)

Det er vel Roastbua du mener her. Roastkoia ligger ved Nedre Roasten. Den ble satt opp av Røros jeger- og fiskeforening for 25 år siden.

Mange steder i marka er det slik at du får mobildekning om du går opp på nærmeste haug/topp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel Roastbua du mener her. Roastkoia ligger ved Nedre Roasten. Den ble satt opp av Røros jeger- og fiskeforening for 25 år siden.

Mange steder i marka er det slik at du får mobildekning om du går opp på nærmeste haug/topp.

Mener selvfølgelig bua. Er en viss forskjell på de to byggverkene......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er to gutter som sterkt har vurdert samme turen.. leie kano i synnervika og fergen over mot røa...

derav er spørsmålet, hvor slitsomt og hvor lang tid bruker man på og bære kanoen opp til nedre roasten?

Ser flere fraråder dette på det sterkeste og blir derfor veldig skeptisk til om dette er noe våre datakropper egentlig tåler.

Helling/terreng osv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sett av en dag til å få alt utstyret opp fra Røoset til Roasten. Ta det som en bonus om dere bruker mindre tid. Litt tungt er det, men helt klart verdt turen. Men, vær litt snille mot dere selv og ikke lei en tung glassfiberkano.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville droppet kanoen, jeg er godt kjent i femundsmarka og ser folk hele tiden dra oppover røa med kano. Unødvendig spør du meg, det tror jeg Monsen mener også innerst inne.. Men siden han er sponset å har masse utstyrsavtaler så må han bruke dette, nok om det. Dere får en kjempefin tur om dere bare går innover fra røa også, det er skikkelig pes å bære kano oppover fra røa og helt til roasten.. Dere burde være godt trent om dere holder på dette med å ha med kano, hvis dere sjekker muligheter for å leie kano og få ta den fra rogen og ned til femunden vil dere få en utrolig fin tur hvor dere kan ha dagsetapper til masse godbiter på veien nedover.....

Når det gjelder mobildekning så går det å få norsk dekning helt inne ved kløfthåbua(mener det er riktig bu) , bare å finne den rette toppen... uansett det er nært svenske grensen. ved roasten synes jeg det er enklest å få dekning ved roastgamma, denne gamma finner du litt sør-øst for nedre roastens elvemunning, bak gamma er det en høyde, oppå der er det flottings når du finner rett posisjon...

Ønsker dere en god tur, men tar dere med kano så husk at femunden er en stri sjø og kan være utrivelig på de rette dagene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal være dekning til Netcom ved Roastkoia også, var der i april 2008, fikk til å ringe fra den lille klumpen mellom koia og Nedre Roasten.

Røvoltjønnan er et hett tips til fisking, går sti fra brua som går over Røa, akkurat der Nedre Roasten går over i Røa. Men det er kanskje vel upraktisk med kano opp den lia der......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Var oppe å fiska i Røvolltjønnan sist uke uten særlig hell.. hverken så hørte eller hadde kontakt med en eneste fisk.

Er nok sikkert en fordel å vente til litt senere i sesongen, men da er det vel gjerne bymark tendenser oppi der, siden Fæmund II går for fulle mugger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.