Gå til innhold
  • Bli medlem

2000 meter prestasjoner og statistikker


Lyngve

Anbefalte innlegg

Jeg har noen spørsmål, og håper at jeg får noen svar tilbake:

1) Antall personer som har besteget alle 2000 m. topper i Norge?

2) Antall personer som har besteget alle 2000 m. solo?

3) Antall personer som har besteget alle 2000 m. vinterstid

4) Antall personer som har besteget all 2000 m. 2 ganger

5) Kortest tid (mnd/år) på alle 2000 m. topper

6) Hvilken 2000 m. er den vanskligste via enkleste rute?

7) Hvilken 2000 m. er den farligste å bestige solo, først og fremst med tanke på brepassering

Svarene bør først og fremst konsentrere seg om topper > 30 i primærfaktor

Jeg tror jeg har noen svar:

2) Svein Arne Skjelland + muligens Olav Skattebu, noen flere?

3) Sannsynligvis ingen

4) Sannsynligvis ingen

6) Nordre Maradalstind? (forutsatt primærfaktor >30)

7) Sannsynligvis Nordre Maradalstind fordi denne ikke kan gjøres om våren (rasfare). Men det finnes jo andre ruter enn over Slingsbybreen også da (enten Maradalsryggen eller via Sentraltind)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du har antagelig rett i, Lyngve, at Svein Arne Skjelland (som jeg i tidligere innlegg her på forumet har karakterisert som villmann) har vært alene på alle 2000-metringene. For ti-femten år siden var det nok bare et lignende antall personer som hadde vært på alle 2000-metringene. Hva antallet er nå tror jeg ingen har oversikt over.

Angående kortest tid har jeg en følelse av at Knut Stabell kommer høyt på listen.

Ellers ville jeg ikke klassifisere Nordre Maradalstinder som de vanskeligste av 2000-meterstoppene. Her ville jeg antagelig plassere Centraltind. Ikke fordi klatringen av selve toppen er vanskelig, men fordi det er mange timers klyving og klatring før du er på toppen uansett hvorfra du angriper den, og således gjør den til den kanskje mest utilgjengelige.

Nordre Maradalstinder mener jeg en kan nå solo ved å gå i kanten av Maradalsbreen. Inne ved veggen mot Centraltind går det en snødekket rampe opp mot ryggen. Denne ble gått av herrene Hall og Soggemoen for over hundre år siden.

Kanskje Lodalskåpa, men spesielt Brenibba bør en nok ikke gå på alene da det er mye brepassering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor 30 meter pf.??? Det er et sært tall med mange usikre topper. 50 meter bør være kravet for en TOPP! 10 meter er greit for spesielt interesserte som vil ta med seg alt.

Og ODS: Hvilken snørampe snakker du om? Maradalsbreen strekker seg opp mot Jernskardtind uten at den er for bratt, men med store sprekker.. Hadde for øvrig vært gøy å gå med deg på Maradalstindan.. Nedenfra virket snøfeltene fra hovedtoppen mot Slingsbybreen skumle ut, uten at de hang sammen med enkelte svafelt i mellom.

Det er mulig vi ikke søkte nok etter alternative omgåelser og gikk for direkte på, men den omtalte siden ut i Maradalsbresiden kikket vi litt på.. Nei. Det finnes tøffere folk enn meg ja. Mange!

Ang. Lyngves spørsmål, tror jeg du aldri får helt gode svar. Det er lite dokumentasjoner på dette, og de tidlige gærningene driver ikke med internett, ei heller mange av de som kjenner til dei..

Men når du er ferdig med alle solo, så er du i alle fall en av ikke spesielt mange.

For ekte timeterssamlere så består det muligens fortsatt en mulighet å bli førstemann, for det er mye rask rundt omkring..

Hvis du vil sette en standard som ingen går deg etter: Ta alle sammen i hver sin kalendermåned solo. Hvis du overlever dette er du både usannsynlig dyktig og har mye englevakt.

Synes det kan bli litt vel mye statistikk noen ganger jeg (er litt med på kjøret selv da), noen ganger glemmer man nesten å kose seg på tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes flere muligheter hvis man på død og liv vil være først:

- Alle 2000-meter toppene i alfabetisk rekkefølge (muligens overkommelig)

- Alle 2000-toppene i rekkefølge etter høyde (først Galdhøpiggen, deretter Glitretind.. osv...) Denne tror jeg er ganske krevende :!:

- Alle kommunetoppene (rundt 600 men blir nok redusert til omtrent halvparten når Gærne-Erna får rast fra seg).

- Alle toppene med mer enn 1000 meter i Primærfaktor (blir mye trasking..)

Noen mer fantasifulle: F.eks

- Toppen av Belgia/Nederland/Luxemburg på en dag

- Det nest høyeste fjellet på hvert kontinent. (Dette er vesentlig vanskeligere enn det høyeste fjellet på hvert kontinent.)

Forøvrig lurer jeg litt på om jeg er den eneste som har gjort følgende: - Alle toppene i Oslo over 500 meter med PF 20 eller mer. (det er 28 stykker av dem..)

Er vel egentlig bare fantasien som setter grenser...

Bjørn R

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morten, den rampen jeg snakker om opp fra Maradalsbreen til ryggen har jeg ikke gått selv, bare betraktet den fra andre steder, bl a Styggedalstind. Jeg har betraktet den som en snørampe, men det er mulig du har rett i at det er skikkelig bre og at den har sprekker. I så fall er det jo ingen solotur.

Vi var på de nordlige Maradalstinder på begynnelsen av 90-tallet hvor de vestlige breene vokste og det var mye snø i disse trakter. Bl a hang øvre og nedre Slingsbybre sammen som på Slingsby’s tid. Det var sammenhengende snøfelt fra like under høyeste Maradalstind til nesten ned på Slingsbybreen. Vi lot oss føre ned hele snøfeltet med et slikt ufarlig sommersnøras som vi utløste. Dette er slike overflateras som kan oppstå i bratte, sydvendte snøbakker om sommeren pga soloppvarming og er helt ufarlige ettersom de aldri får noe særlig fart. Samme metode har vi benyttet bl a ned den lille sydvendte breen mellom hovedtoppen og østtoppen på Rasletind. Det er for øvrig en ganske morsom metode å benytte der forholdene ligger til rette for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi lot oss føre ned hele snøfeltet med et slikt ufarlig sommersnøras som vi utløste. Dette er slike overflateras som kan oppstå i bratte, sydvendte snøbakker om sommeren pga soloppvarming og er helt ufarlige ettersom de aldri får noe særlig fart. Samme metode har vi benyttet bl a ned den lille sydvendte breen mellom hovedtoppen og østtoppen på Rasletind. Det er for øvrig en ganske morsom metode å benytte der forholdene ligger til rette for det.

Jeg har hatt et par opplevelser som gjør at jeg er litt reservert til denne transportmetoden :)

I høyfjellet er det ikke uvanlig med nysnø i løpet av sommeren. Avhengig av mengde nysnø kan da slike ras skyte fart, bli store og være meget uberegnelige. Så, vær varsom :!:

Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes flere muligheter hvis man på død og liv vil være først:

- Alle kommunetoppene (rundt 600 men blir nok redusert til omtrent halvparten når Gærne-Erna får rast fra seg).

Bjørn R

Skulle likt å vite hvilke 600 topper det refereres til. :roll: Mine kilder tilsier 435 kommuner, men ikke 435 topper. Husk at flere av toppene kan være høyest i flere kommuner.

http://tekst.norge.no/nettmeter/kriterier.asp

http://met.no/aktuelt/nyhetsarkiv/2001/2001_03_27_DNMI_med_nytt_lokalt_SMS.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære Herr Jotunolog Mohn

Jeg er ikke i tvil om at ditt tall 435 er det riktige. Jeg regnet med at det var omkring 600 og fant det ikke nødvendig å sjekke kilden. Om det er 600 eller 435 kommuner i Norge er heller ikke noe vesentlig poeng i resonnementet mitt, noe jeg også understreket ved å uttrykke meg "rundt 600".

Jeg tviler på at noen har vært på alle sammen.

Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.