Gå til innhold
  • Bli medlem

Austre Tjønnholstind (2318 moh) i variabelt vær 1. mai


eirich

Anbefalte innlegg

Værmeldinga var forholdsvis lovende, så vi la i vei med stor optimisme tidlig fredag morgen. Tåka møtte oss derimot ganske tjukk på Valdresflya, og det letna ikke nevneverdig opp før vi var over Raudhamaren, og på vei ned i Leirungsdalen. Da ble riktignok veldig fint en periode, og shortsen måtte på - om ikke annet for å statuere et eksempel.

Når vi derimot kom et stykke opp på "Steinflya", og nærmet oss breen, så skyet det etter hvert til - og vinden ulte jevnt rundt ørene på oss. Toppen var tidvis godt gjemt i skylaget, og vi var en stund i tvil om vi i det hele tatt orket å legge i vei oppover dit. Men været var kronisk ustabilt, så vi la i vei - i håp om et opphold i skylaget når vi nådde toppen.

De to av oss som gikk på smalere turski, uten helt store nedkjøringsambisjoner, satte igjen skiene ved foten av toppen, og gikk forholdsvis greit på skaren oppover. Oppe blåste det ganske friskt, og utsikten var så som så - men vi hadde da om ikke annet slått tidligere rekorder hva høyde på fjelltopper angår (med Besshøe og Kalvehøgdene som tidligere høyeste).

Vurderte en stund å også ta med oss hovedtoppen, men med dårlig vær og slitne knær ble konklusjonen fort at vi fikk ta en tur til fots her på sommerstid seinere. Vi var godt fornøyde med 2318 høydemeter i dag, og akkurat nå frista Peppes på Beitostølen langt mer enn de 12 siste metrene, som lå et stykke borti tåkelaget.

Uvanlig lite snø igjen nå, så jeg tror ikke det blir mange flere anledninger til vårskiturer i år, med mindre det plutselig skulle bli veldig kaldt en periode. Føret var stort sett ganske greit, med et tynt slush-lag oppå en hard skorpe.

Ikke veldig folksomt opp mot denne toppen i dag, men vi møtte vel en 10-12 personer i samme ærend som oss. Det var derimot rene folkevandringen til Høgdebrotet, parallellt med oss.

Ellers satser jeg på at noen bilder sier mer enn tusen ord... :D

post-1084-133474620329_thumb.jpg

post-1084-13347462034_thumb.jpg

post-1084-133474620349_thumb.jpg

post-1084-133474620357_thumb.jpg

post-1084-133474620383_thumb.jpg

post-1084-133474620392_thumb.jpg

post-1084-133474620402_thumb.jpg

post-1084-13347462041_thumb.jpg

post-1084-133474620421_thumb.jpg

Vis rapporten i Turkartet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei!! Det var vel akkurat slikt vær vi hadde det på Hestbrepiggene også! Enkelte steder brølte vinden og det var nesten skummelt å gå med ski på sekken! Har selv hatt tåke og dårlig vær på Tjønnholstind og denne flotte toppen fortjener et nytt besøk! :) I´ll be back :D Å være på topptur i tåke og dårlig sikt er bare sånn passe....for å si det slik! Da får man glede seg over de gangene sola titter fram og ta det som en treningstur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sto på Høgdebrotet i går og så bort på Steinflytinden. Hadde egentlig tenkt å gå runden bort og over, og så ned igjen over Tjønnholsoksle. Men pga vinden, det noe usikre skylaget og det som så ut som en skavl på snøeggen opp mot toppen (som jeg hadde måttet krysse over) som hadde sluppet litt snø nedover nordflanken av Steinflytinden, så sto jeg over. Mest sannsynlig hadde det ikke vært noe problem, men jeg har uansett planlagt en tur tilbake til området senere i sommer for å besøke Skarvflytindene og Leirungstindene, så da får jeg heller ta Tjønnholstind også.

Etter sporene å dømme var jeg den første på Høgdebrotet i går. Møtte først to hyggelige karer litt nedenfor toppen da jeg var på vei ned igjen. Så stoppet jeg og laget meg en liten lunsjplass i ly for vinden, og da jeg reiste meg for det siste stykket til bilen var det jo plutselig som å gå ned Karl Johan. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Møtte tre karer som gikk runda du snakker om på toppen av Steinflytinden. Skavlen du nevner hadde ikke vært noe problem, de var nok mer betenkt på passasjen videre til Tjønnholstinden i godværet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Møtte tre karer som gikk runda du snakker om på toppen av Steinflytinden. Skavlen du nevner hadde ikke vært noe problem, de var nok mer betenkt på passasjen videre til Tjønnholstinden i godværet :)

Regnet egentlig med at det var greitt, men jeg er som regel ganske var for å gå på ukjente steder der jeg ser at det har rast litt når jeg er alene. Hadde jeg gått bort og sett på det litt nærmere (så det bare fra Høgdebrotet) så hadde det sikkert sett annerledes ut, men jeg orket ikke tanken på å snu og gå tilbake, så vi kan vel kanskje legge det litt i bøtta for latskap også, he he :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.