Gå til innhold
  • Bli medlem

Lurer på noe om telt..


apekatt

Anbefalte innlegg

Har akkurat kjøpt meg ett helsport tremannstelt. Skal ut å gå en lang marsj i begynnelsen av juni. På bruksannvisningen står det at teltet må tørkes etter bruk, men nå man er ute å går i mange dager, så rekker man ikke å tørke det? Og f.eks hvis det regner, og man må pakke det ned så er det jo bløtt.. noen råd anngående dette? er det samme åssen man bretter sammen teltet? eller kan man bare knøvle det ned i teltposen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Detta er ingen problem apekatt og du trenger ikke å kjøpe et sirkustelt for å slippe regn på tur. Så lenge teltet slås opp hver dag så vil det luftes og dermed vil det ikke bli surt/mugget. Det er ikke problemer med nedpakking av vått telt så lenger det ikke er over flere timer (ca24). Men har du et nattedugg vått telt så er det smart å ta opp dørene å la det stå litt i sola å lufte, om du har tid til det, så vannen fordamper, og teltet blir koseligere å sette opp igjen.

Nedpakking er greit. Jeg pleier å stappe, men det er lurt å legge teltet litt i hop før du stapper det, så det ikke blir så mye kluss med bardunene. Inneteltet lar du henge på, så er det på plass neste gang du slår teltet opp. En greie jeg synes øker komforen noe i vedvarende regnvær er å kneppe ned innerteltet å pakke det ned så kunn gulvet er fremme, deretter pakke denne lille pakken ned i ytterteltet som igen pakkes ned i pakkposen. Det som da gir gevinsten er at innerteltet ikke er så vannvitttig :D bløtt når du så setter teltet opp igjen.

God tur og kos deg i det nye teltet!

Kristian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det holder i lange baner å tørke teltet etter turen, men da er det selvsagt svært viktig. Med godt stell har disse teltene lang levetid.

Når det gjelder pakking av teltet så holder det å rulle det sammen og stappe det opp i posen. Jeg tar også sjeldent bryet med å demontere innerteltet fra hovedduken når jeg er på tur. Da går det mye raskere å sette opp/ta ned. Det går sikkert greit å bare stappe også, men jeg tror ikke det er noen åpenbare fordeler med det.

God tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at det står slik er at teltet ikke skal mugne. Om det er fuktug til neste oppsett på turen gjør ingen ting, bare det tørkes så raskt som mulig.

Jeg demonterer forøvrig ikke innerteltet når jeg kommer hjem heller... Mitt gamle Helsport Børgefjell må vel være 15-20 år, men er helt topp ennå. Etter hver tur henger jeg det opp på ei snor i en tørr bod, og der henger det helt til det skal i bruk igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen ting når det gjelder å bli kvitt vann før nedpakking er at stoffet i ytterteltet er svært vannavstøtende, slik at det er lett å riste av det aller verste før teltet stappes i pakkposen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.