Gå til innhold
  • Bli medlem

Fugletittere (Ornitologer) - SE HER!


student

Anbefalte innlegg

I forbindelse med en oppgave i markedsføring trenger vi noen svar fra fugletittere, ettersom vi i prosjektgruppen ikke innehar denne interessen selv.

Info i oppgaveteksten:

Sogn og Fjordane samarbeider med Highland and Islands (et "fylke" i Skottland) om å utvikle nye reiselivsprodukter og finne løsninger på felles utfordringer både i forhold til fraflytting og reiseliv.

I Highland and Islands har foreningen The Royal Society for the protection of Birds opprettet "Loch Garten" (trykk for link) - som har 50 000 besøkende årlig. Inngangsbilletten ved dette senteret i Skottland er 3 £ for ikke-medlemmer og 1 £ for medlemmer

Oppgaven:

Vi lage en markedsplan for å markedsføre et lignende fugletitte-senter ved Bulandet i Sogn og Fjordane. Håpet er altså ikke nødvendigvis å tjene mye penger på selve fugletitte-senteret, men trekke turister til Sogn og Fjordane og bidra til en verdiskapning i fylket generelt.

Bulandet innehar (etter hva vi er blitt fortalt) forskjellige typer ørn og ellers mange andre fuglearter.

Spørsmål til ornitologer:

Profilering og kundeoversikt:

1: Hvordan tror dere et fugletitte-senter profilerer seg best? Kun internett eller gjennom andre kanaler?

2: Hvor mange fugletittere i Norge vil kunne være interessert - finnes det noen oversikt?

3: Utenlandske turister - hvor mange er interessert? (difust spørsmål, men finnes anslag?)

Generelt:

4: Hvor mye er en fugletitter villig til å betale i inngangspenger?

5: Hvordan foretrekker en ornitolog å overnatte?

6: Har fugletittere generelt med seg medbrakt mat, eller kjøper de ferdig tilberedt mat?

ALLE svar er gode svar! Informasjonen som kommer inn her vil utvilsomt gjøre oppgaven lettere for oss å gjennomføre, ettersom vi kan danne oss et bilde av en ornitolog`s preferanser. På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er ingen fugletitter men har besokt Loch Garten noen ganger.

Svar fra en ikke dedikert fugletitter:

Profilering og kundeoversikt:

1: Hvordan tror dere et fugletitte-senter profilerer seg best? Kun internett eller gjennom andre kanaler?

Brosjyrer og internettet. Tyskland og UK er store markeder. Profiler dere der.

2: Hvor mange fugletittere i Norge vil kunne være interessert - finnes det noen oversikt?

Ingen anelse.

3: Utenlandske turister - hvor mange er interessert? (difust spørsmål, men finnes anslag?)

I UK, rundt 1 mill. I Tyskland, samme antallet. Verden forovrig; sikkert noen millioner.

Generelt:

4: Hvor mye er en fugletitter villig til å betale i inngangspenger?

Vet ikke. Jeg vet ikke hva en norsk krone er verdt.

5: Hvordan foretrekker en ornitolog å overnatte?

Sovepose og liggeunderlag er pop.

6: Har fugletittere generelt med seg medbrakt mat, eller kjøper de ferdig tilberedt mat?

Mat er ingen issue da de fleste fugler er paa en avstand av 50 - 500 meter. En hauk vil neppe la seg mate innenfor en radius av 20 meter fra fugletitteren. Det er direkte uetisk aa mate fugler i Loch Garten. Jeg tror det og er ulovlig.

Fugler er ville dyr og burde forbli ville dyr uten vennlig kontakt, som f.eks mating, med mennesker. Unntatt er fugler i hagene til folk. Men Bulandet er ikke en hage bak et hus, meg vites.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5: Hvordan foretrekker en ornitolog å overnatte?

Sovepose og liggeunderlag er pop.

6: Har fugletittere generelt med seg medbrakt mat, eller kjøper de ferdig tilberedt mat?

Mat er ingen issue da de fleste fugler er paa en avstand av 50 - 500 meter. En hauk vil neppe la seg mate innenfor en radius av 20 meter fra fugletitteren. Det er direkte uetisk aa mate fugler i Loch Garten. Jeg tror det og er ulovlig.

Fugler er ville dyr og burde forbli ville dyr uten vennlig kontakt, som f.eks mating, med mennesker. Unntatt er fugler i hagene til folk. Men Bulandet er ikke en hage bak et hus, meg vites.

I forbindelse med overnatting, ville eg tru at det var mat til ornitologens eige forbruk det var spørsmål om :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det aller viktigste er ikke det du spør om.. Det viktigste er hva slags arter som kan observeres.. Det bør være mulig å observere mange forskjellige arter. Også at det av og til dropper skjeldenheter innom.. Ornitologene som reiser er gjerne "kryssere", d.v.s.: de er ute etter å krysse av for nye arter på lista si. Da må du ha noe spennende å by på! Obsevasjonene legges ut på www.fugler.net , der blir de fanget opp av ivrige fugletittere...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I forbindelse med overnatting, ville eg tru at det var mat til ornitologens eige forbruk det var spørsmål om :D

Jeg trodde at en havørn hver dag hentet mat fra havet til seg selv, 3 kyllinger og 50 ornitologer.........

PS: Takk for korrigering av mine synder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det aller viktigste er ikke det du spør om.. Det viktigste er hva slags arter som kan observeres.. Det bør være mulig å observere mange forskjellige arter. Også at det av og til dropper skjeldenheter innom.. Ornitologene som reiser er gjerne "kryssere", d.v.s.: de er ute etter å krysse av for nye arter på lista si. Da må du ha noe spennende å by på! Obsevasjonene legges ut på www.fugler.net , der blir de fanget opp av ivrige fugletittere...

Godt poeng..

Vi har per dags dato ingen konkret oversikt over hvilke fugler som kan beskues ved Bulandet.

Noen her inne som har svar på følgende:

1: Har Bulandet noe spesielt å tilby m.t.p. fuglearter?

2: Tror dere synet av ørn i seg selv et godt nok trekkplaster for turister?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt poeng..

Vi har per dags dato ingen konkret oversikt over hvilke fugler som kan beskues ved Bulandet.

Noen her inne som har svar på følgende:

1: Har Bulandet noe spesielt å tilby m.t.p. fuglearter?

2: Tror dere synet av ørn i seg selv et godt nok trekkplaster for turister?

Nei, unnskyld kraftuttrykket men; faen heller!

For turister og nyskjerrige, (dette sier jeg med all respekt for flinke turister) det vil som regel si bytullinger og dårer, så vil det selvsagt være forlokkende å få se på ørnen! Disse folkene makter ikke å begrense seg og ødelegger som oftest faunaen i slike områder.

Vold over turister!

(se bare på hva som har skjedd ved Evje)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
I forbindelse med en oppgave i markedsføring trenger vi noen svar fra fugletittere, ettersom vi i prosjektgruppen ikke innehar denne interessen selv.

Info i oppgaveteksten:

Sogn og Fjordane samarbeider med Highland and Islands (et "fylke" i Skottland) om å utvikle nye reiselivsprodukter og finne løsninger på felles utfordringer både i forhold til fraflytting og reiseliv.

I Highland and Islands har foreningen The Royal Society for the protection of Birds opprettet "Loch Garten" (trykk for link) - som har 50 000 besøkende årlig. Inngangsbilletten ved dette senteret i Skottland er 3 £ for ikke-medlemmer og 1 £ for medlemmer

Oppgaven:

Vi lage en markedsplan for å markedsføre et lignende fugletitte-senter ved Bulandet i Sogn og Fjordane. Håpet er altså ikke nødvendigvis å tjene mye penger på selve fugletitte-senteret, men trekke turister til Sogn og Fjordane og bidra til en verdiskapning i fylket generelt.

Bulandet innehar (etter hva vi er blitt fortalt) forskjellige typer ørn og ellers mange andre fuglearter.

Spørsmål til ornitologer:

Profilering og kundeoversikt:

1: Hvordan tror dere et fugletitte-senter profilerer seg best? Kun internett eller gjennom andre kanaler?

2: Hvor mange fugletittere i Norge vil kunne være interessert - finnes det noen oversikt?

3: Utenlandske turister - hvor mange er interessert? (difust spørsmål, men finnes anslag?)

Generelt:

4: Hvor mye er en fugletitter villig til å betale i inngangspenger?

5: Hvordan foretrekker en ornitolog å overnatte?

6: Har fugletittere generelt med seg medbrakt mat, eller kjøper de ferdig tilberedt mat?

ALLE svar er gode svar! Informasjonen som kommer inn her vil utvilsomt gjøre oppgaven lettere for oss å gjennomføre, ettersom vi kan danne oss et bilde av en ornitolog`s preferanser. På forhånd takk!

Hei, er det fortsatt aktuelt å få kvalifiserte svar på disse spørsmålene? Jeg ser på meg seg som en innsider i Ornitolog/Fuglekikker miljøet i Norge.

Jeg synes spørsmålene dine er meget spennende og tror jeg kan gi deg fornuftige svar p¨å disse.

Faktum er at BULANDET er svært egnet for et slikt fugletitter senter. Jeg tror natur/bordwatching turisme vil ha et stort potensiale.

Dersom du har en emailaddresse kan jeg snakke mer med deg om disse tingene da dette er meget interessant fra min side.

mvh

Lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor studerer du ikke Runde i Norge. Der kommer det MASSE turister for å se på fugler. Hele øya lever av fugleturismen. Det er båter som seiler rundt med fugleturister og det er campingplass og flere bed & breakfast lignende saker. Vi bodde på campingplassen i telt og spise mat fra primus. Noen noen kunne sikkert ha solgt hamburgere o.l. der.

På Runde betaler du ikke for å gå til fuglene. De regner vel med at turistene etterlater verdier i form av overnatting, mat og båtleie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.