Gå til innhold
  • Bli medlem

Hund med jaktinnstinkt på Hardangervidda - erfaringer/tips?


Jønna

Anbefalte innlegg

en alaska husky har aldri vært en polarhund...

Alaskan husky kan vel være polarhund. Opprinnelsen er jo den sammen som alle andre polarhunder. Trekkhund med polare egenskaper brukt i jakt og fangst av urbefolkning i nordområdene. Det blir ikke noe mindre polarhund selv om ikke NKK har noen standarder for den.

Det at trekkhunder og blandingshunder i dag kalles alaskan husky har mest med folks behov for å sette hundene i en slags familie. Også er det nok litt status i det. Det at en hund er en polarhund bestemmes ikke av et rasespørsmål, det bestemmes av de egenskaper den er født med. Så kan man si at jaktinnstinkt til de renrasede polarhunder er som oftest ganske sterkt. Andre hunder med polare egenskaper har også sterkt jaktinnstinkt, men her er det kanskje større individuelle forskjeller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

ja, men det blir feil hvis hver enkelt skal begynne å sette hunder inn i grupperinger etter hva vi syntes selv.. vi får forholde oss til de inngrupperingene som allerede er...

AH er en hund avlet for å løpe over store strekninger, noen har tjukk pels som en Siberian/ grønlandshund, noen har pels som en

fuglehund.. det er så store variasjoner innenfor AH sjangeren, så og si at de er polarhunder blir feil.. noen har helt klart trekkene, og

det er nesten umulig å se forskjell, men utseende og det som er inne i hode, er to forskjellige ting(selv om det av og til kanskje er mye likt) ... der jeg jobbet i vinter, var det en hund som var blanding av Saluki og vorster... den løp i AH spann, og står registrert som AH.. sprint hunder er som regel Vorster/greyhound/pointer/ og kanskje noe siberian langt baki.. de er fortsatt registrert som AH, selv om det er fryktelig lite polart der...

de fleste AH er blandet for så lenge siden at det ikke er mulig å si hva det er fornoe i dem.. så selv om utseende til en AH av og til kan minne om en polarhund, så trenger ikke nødvendigvis det psykiske og mentale til en polarhund være der i stor grad,...

uansett, dette kan vi sikkert diskutere mye om, men det som han ene her gjorde med å sammenligne sin AH med en polarhund ang. jaktinstinkter kan bli veldig feil.. fellesnevneren for polarhunder er at de aller aller aller fleste har sterkt jaktinstinkt, AH kan også ha det, men de kan være blandinger med f.eks fuglehund som det uten tvil er lettere og kalle tilbake til eier når jakten først har startet enn det det er med en renraset polarhund, og det ligger i instinktet til fuglehunder, nettopp det å komme tilbake til eier, og holde seg i nærheten, det er ikke noe innstinkt hos polarhunder som tilsier at den skal avbryte jakten på byttet for å komme tilbake til eier...

en annen ting er jo det at de hunden som er satt i "polarhundbåsen" er renraset, og instinktene fra èn siberian til en annen siberian er utrolig like, fremfor instinktene fra en AH til en annen AH, der forskjellene kan være som natt og dag....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

blanding av Saluki og vorster... den løp i AH spann, og står registrert som AH.. sprint hunder er som regel Vorster/greyhound/pointer/ og kanskje noe siberian langt baki.. de er fortsatt registrert som AH, selv om det er fryktelig lite polart der...

de fleste AH er blandet for så lenge siden at det ikke er mulig å si hva det er fornoe i dem.. så selv om utseende til en AH av og til kan minne om en polarhund, så trenger ikke nødvendigvis det psykiske og mentale til en polarhund være der i stor grad,...

Ingen hunder er registrert som AH, da det ikke finnes noe offentlig hunderegister å registrere den i. Selv om folk kaller hunden sin for AH så betyr det ikke at den er det.

De fleste hundekjørere jeg kjenner ser på AH som en polar trekkhund. Er det ikke en polar trekkhund så er det heller ingen AH, men en blandingshund evt. en trekkhundmix. Den opprinnelige AH er nok ikke blandet noe særlig annerledes enn SH. Da disse har utspring fra det samme distriktet, altså som polare urhunder, Village dogs eller Inuit dogs. Siberian Husky er en amerikans rase, bare så det er sagt. Forskjellen er bare at hvite "edle" menn hadde/har en slags trang til å lage standarder av alt mulig. Mens Inuittene og Indianerne fortsatt drev med det som funket best, lagde "den hvite mann" en fasit på hva de anså som best. Først på 60-70tallet begynte de store løpskenneler å avle systematisk på andre og raskere type hunder for å lage raskere løpshunder. Om det har vært et vellykket prosjekt kan diskuteres. I 1910 kjørte John Johnson 408miles(ca. 650km) på 74timer og 14minutter. I årets Femundløp kjørte Robert Sørlie ca. 600km på 71timer og 44minutter. Hundene i 1910 var altså like raske som dagens langdistansehunder.

poenget er egentlig at nesten enhver polar spisshund kan ha like sterke jaktinnstinkter som de renrasede. Akkurat som renrasede polarhunder kan ha svakt jaktinnstinkt. Det er store individuelle forskjeller, uansett rasetilknytting forøvrig. En labrador kan også drepe sau og gjøre livet surt for andre som ferdes i det aktuelle området.

Moralen er derfor, hold bikkja i bånd så lenge loven sier det. Og vis hensyn til omgivelsene du befinner deg i uansett hva loven sier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen hunder er registrert som AH, da det ikke finnes noe offentlig hunderegister å registrere den i

på stamtavla.no er dem registrert som AH.. jeg veit at de ikke nødvendigvis er en AH...

men, i nyere tid så har AH blitt blandet med så mye rart, så det finnes så utrolig mange forskjellige typer individer...

hvs man har en hund som er blanding av saluki og vorster, og blander den med en AH, så kaller man avkommene for AH også..

i nyere tid så AH blitt et begrep på en hund som kan løpe fort over store avstander og være trekkvillig...

husker ikke hvem som sa det, trur det var Ingstad "det eneste som kan ødelegge en AH, er hvis noen setter seg ned og lager en rase standard på den"

eller noe i den duren...

et sitat fra Robert sørlie: en AH er en blanding av polare raser, Greyhound, fuglehund mm. avlet frem med sikte på og mestre lange seige løp, i polart klima, og ha et godt gemytt- sørlie.

det er så og si umulig å si nøyaktig hva en AH er blanding av, så det og direkte sammenligen den med enten Siberian husky, grønlandshund, malamute eller samojed syns jeg blir feil... noen individer er nok nokså like disse hundene når det gjelder det meste, mens noen kan være fryktelig langt unna, og noen midt i mellom...

uansett, det blir feil å si at det ikke er farlig å slippe en polarhund løs, fordi en har hatt en AH som hadde mindre jaktinstinkt enn katten... da sier det seg selv at denne personen har fått tak i en AH som er blandet såpass at jaktinstinkt og overlevelses karakteren er avlet bort.. mener jeg.... :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener ikke at om man har hatt en hund med lite jaktinstinkt så er resten av disse rasene/typene like. Er veldig forskjellig fra hund til hund mener jeg.

Men om min hund finner det for godt å filleriste f.eks. et rådyrkje og jeg ikke har hatt den i bånd, er det klart at jeg står ansvarlig for dette, og hunden kan avlives.

Hadde ikke jeg kjent hunden min så godt, hadde jeg ikke turt og hatt den løs heller.

AH har vel et synkende jakt/overlevelse instinkt? siden de er avlet til sledekjøring, og ha ett greit lynne.

Min AH ser veldig polarhund ut med de knall blå øynene men har kortere pels, lengere, tynnere, andre tegninger osv.

Og heldigvis instinkt forskjell :D

post-5513-133474621212_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nydelig hund du hadde :) de fleste AH ville nok jaget et rådyr, men sjansen for at den avbryter jakten etter kortere tid enn det en polarhund ville gjort, er etter min mening stor... polarhund har et større "killer" instinkt hvis man kan kalle det det, og har den først startet å jakte på et dyr, så kan de ha en tendens til å "lukke" øra og gi f... i hva eier sier.

jeg spurte en tidligere siberian husky hundekjører, som nå driver med AH, hva som var forskjellen på disse to hundene..

han svarte: en AH må man passe mere på om vinteren, med tanke på Dekken og temperatur. de trenger også betydelig mere mat enn en SH.. en siberian kan legge seg ned til å sove samma søren temperatur og værforhold-uten dekken, og klarer seg med ca. 30% mindre mat enn en gjennomsnittlig AH... men en AH er er ikke så egenrådig og bestemt som en SH, og kan derfor være litt lettere og få dem til å gjøre som du vil..

men nok om den saken, TS har vel fått svar på det han lurte på..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
en alaska husky har aldri vært en polarhund...

Det må være noe av det dummeste jeg har hørt på lenge. Dessuten heter det AlaskaN husky.

De fleste Alaskan Husky er blandinger av nesten utelukkende polare raser. En del har 1/8-1/4 eller mer av forskjellig fuglehund-blod i seg, noen greyhound, saluki, mynde eller andre fartsmaskiner. Men i all hovedsak er det polare hunder som ligger til grunn. Jeg er fullstendig klar over at det ikke finnes noen rasestandard.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hva så om det heter alaskaN ?? hva slags forskjell utgjør det? noen AH kan klart ha polare trekk, men noen er altfor langt unna til at de kan kalles polarhund!!!! en AH er avlet for å løpe langt over lange distanser, og dra alle over en kam og kalle AH for polarhund, syns jeg blir meget feil... Alaskan husky er en ALASKAN HUSKY, den skal ikke kategoriseres noe mer, det blir feil mtp alle blandingene som finnes i AH.. de aller aller fleste AH jeg har jobbet med, syns jeg blir feil og kalle polarhund, det blir feil ovenfor de renrasede hundene som faktisk er polarhunder (AM,SH, Grønld. Samo).. en hund som gikk i spannet jeg kjørte en del i vinter har: Moldy-Pidi. 50% Swingley, 50% Buser linjer, altså MEGET gode AH linjer, har kjørt broren hans også, og en topp trekkhund!!! men polarhund? så absolutt ikke!! pelsen er jo milevis unna noe som kan kalles polart!! ikke vannavstøtende, ikke tilstrekkelig lengde på dekkhår, men den bor ute hele året, men det gjør den ikke til polarhund... de færreste hundene jeg har sett i skramastad/monsen, team norway eller reitan spannene har noe som virker fryktelig polart..

kan vise til en link, her er hunden jeg snakket om i stad med moldy-pidi, swingley linjer :

http://www.sommerschild.com/upload/images/Stamtavle/17714.jpg

eller en annen hund som står som ukens avels hund:

http://www.sommerschild.com/stamtavla/default.asp?action=search&searchword=29687

trenger ikke å være rakket forsker for å se at dette ikke kan kalles polarhund??!?! dette er hunder som ikke er blandet i europa eller norge, det er gamle linjer fra USA med meget kjente oppdrettere...

her er moldy, en meget kjennt hund fra Doug swingley: http://www.sommerschild.com/Stamtavla/remotedogdetail.asp?dogid=12275

her snakker vi om hvordan en AH så ut før den kom til europa, dette er gamle linjer.. hvis noen vil kalle det polarhund, så gjør det, men det mener jeg blir så feil at jeg har ikke ord...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.