Gå til innhold
  • Bli medlem

sekk..hva skal man kjenne etter?


apekatt

Anbefalte innlegg

Når du er i butikken og kjøper sekk...er det noe spesielt man skal kjenne etter når man prøver sekken, som kan gi noen forvarsler om dette er en sekk som passer eller ikke..snakker da om sekker for lengre turer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg mener det er viktig at rygglengden kan justeres slik at en får plassert hoftebeltet riktig. Det holder ikke å kunne slakke skulderreimene slik av sekken kommer langt nok ned hvis ryggplatas form da blir feil. Har en haglöfssekk til dagsturbruk hvor dette er et problem.

Dette er trolig dog ikke relevant med de fleste seriøse sekkene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Deponer på den du ønsker! Ta den med deg hjem og fyll den med så mye vekt som du kommer til å ha i sekken. Sørg for at den er riktig innstilt til din rygg. Så tar du deg en skikkelig tur i variert terreng. Da kjenner du fort om det er sekken for deg eller ikke.....!

Om du deponerer så husk på å behandle lappene på sekken pent :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Definer behovet!

Det er meningsløst å drasse rundt på 4 kilo sekk dersom du ikke skal bære veldig tungt. Ikke la noen narre deg til å tro at et avansert bæresystem opphever tyngdekraften. Du skal dra hvert eneste gram opp alle fjell og bakker, og det brenner energi. Det finnes heller ikke noe system som forhindre at føtter, knær og ankler må bære lasta.

Det finnes selvsagt forskjellige grader av komfort, og bæresystemet kommer inn i bildet. Du velger selv.

Jeg tenker sånn: Hvor lett sekk kan jeg slippe unna med til mitt behov?

Jeg bruker en sekk jeg har sydd selv ( se www.ray-way.com ) som veier 250 gram (banna bein!) på kortere turer. Utmerket til laster opp til 10 kg. Skulderstroppene er gode! Det finnes lignende sekker på markedet så du slipper å sy selv. Dette er selvsagt ekstremt, men det funker godt dersom du pakker riktig.

Bergans Helium er et eksempel på et neste trinn. Litt over 1 kg, og et litt stivere og bedre bæresystem. De sier selv at det funker godt opp til 12 kg, det vil avhenge av pakking. Min kompis er veldig glad i denne.

Selv vurderer jeg nå denne http://www.mountainhardwear.com/en-EU/Product.aspx?top=1761∏=2923&cat=1788&viewAll=False etter som jeg trenger en større og stivere sekk enn den jeg har sydd til lengre turer, og Helium blir for liten.

De få gangene jeg ikke slipper unna riktig tung last bruker jeg en Bergans Alpinist som jeg har trimmet mest mulig vekt av.

Poenget er ikke merkevarene her, men en måte å tenke på. Dersom man er mye på tur bør man ta seg råd til flere sekker, og velge etter behov. Den bør aldri være tyngre enn behovet tilsier!

Dette innebærer også at du velger bort fancy påfunn som mange innganger og multiple lommer og ekstradingser dersom du ikke trenger dem. Du kommer langt med litt hyssing dersom behovet skulle melde seg av og til. Innvendige skillevegger og soveposerom? Gud hjelpe!

Det var min mening, du bestemmer hva som er viktig for deg. Men husk at det er produsentene og forhandlerne som har mest å hente på at du tenker i deres baner.

Mvh Stein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk for utfyllende svar. Jeg har tenkt å ha sirka 15-20 kg i sekken. Og ikke bruke no særlig mere enn 3000 kr. Hvilken sekk blir annbefalt da?

Jeg kjøpte meg brukt Reconpack for en del år siden. Prøvde endel sekker først, deriblandt Bergans Powerframe.

Recon passa kroppen min bedre enn Bergans.

Reconpack får du brukt fra forsvaret. Har lagt en adresse til en selger her inne et sted.

Jeg finner Reconpacken suveren når man skal drasse mye vekt (20Kg) og er en "vattnisse" til å pakke.

Brukes hovedsakelig til lengre fisketeltturer, der det å ha fiskeutstyr/kokeutstyr tilgjengelig overskygger alt.

Fikk meg en Bergans Helium 40/45 liter sist sommer. Super lettvektssekk som passer min rygg.

Min nu 68årige far har for lang rygg til Helium. Han fikk heller en Norrøna lettvekter av noe slag i bursdagsgave tidligere i måneden.

Erfaringen med Recon og Helium:

Har etterhvert begynt å gå ned på vekta i sekken, og forsøker å bruke Heliumen så mye som mulig.

Er litt forfjupset over hvor mye "tull" man ikke trenger å ha med.

Anbefaling:

Skal du bære grisetungt, se på Reonpack eller Powerframe

Greier du deg med mindre vekt, finnes det endel bra lettvektssekker, men disse bør du absolutt prøve.

U-gøy hvis rygglengda blir for kort f.eks

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk for utfyllende svar. Jeg har tenkt å ha sirka 15-20 kg i sekken. Og ikke bruke no særlig mere enn 3000 kr. Hvilken sekk blir annbefalt da?

Det blir litt som å spørre: "Hvilken sko passer til meg?" Nå har du fått både helt konkrete og litt mer prinsipielle råd og tips fra litt forskjellige innfallsvinkler. Du slipper nok ikke unna å gjøre valget selv, basert på de rådene du velger å følge, og gå ut og prøve. Jeg vil i hvert fall ikke gi en absolutt anbefaling, da jeg mener det vil være å gjøre deg en bjørnetjeneste.

Stein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt noen forskjellige sekker til forskjellige formål. Noen av dem satt godt og andre mindre godt. Og hos meg har det vært at de sekkene som satt mindre godt satt ikke tett nok inn til ryggen. Produsentene hadde puttet en tykk pute på ryggen for større bærekomfort. Men det gjør at sekken henger litt bakover, noe jeg kompenserte med å gå til fremoverbøyd. Dette er ikke noen god stilling.

På den siste sekken for tung last som jeg kjøpte (kjøpte brukt og kunne ikke bytte) hadde jeg også det problemet. Det var en pakkerammesekk, men av modern design med tykk pute på ryggen. Den har jeg bygget om, slik at jeg har fjernet fyllet fra puten og sydd skulderreimene fast på et sted, slik at sekken sitter tettere på ryggen. Dette løste problemet.

Den siste sekken jeg kjøpte for kortere turer sitter godt inn til kroppen. Ja, jeg svetter litt på ryggen med den, men den bærer veldig komfortabelt. Forøvrig er det en lettvekt sekk med få lommer og i etterkant kunne jeg godt ha tenkt meg noen sidelommer for småsaker. Savner det litt nå.

Linda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svaret blir nok litt på sidelinjen av hva du spør om, men er helt enig i det de andre sier, at behovet bør styre.

Muligens er det alder, latskap eller "slitne kne" :D som har formet mine bruksbehov, men min prosess har vært omtrent som følger:

Ung og dynamisk : Norrøna Hadeng LA pakkrammesekk, alltid fylt til randen uansett tur.

Mindre ung, men fortsatt dynamisk : Norønna Storen 100L (3.5kg), alltid fylt til randen uansett tur.

Enda mindre ung, og mindre dynamisk: Alle mulige alternativer til tung sekk :

F.eks

Sommer : kajakk, kano, sykkel. Lite på ryggen, men fortsatt mye med.

Vinter : parispulk (<2kg), lite på rygg, men fortsatt mye med.

Basecamp sommer/vinter : Kort fra bilvei og heller lange dagsturer med lett utstyr.

Dette dekker 90% av turene.

For de øvrige 10% av turene er det minimalisme som gjelder : lett sekk, lett telt, lett pose osv-> ned mot 10 kg totalt for helgeturer.

:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.