Gå til innhold
  • Bli medlem

Hva skal til for å gå Norge på langs?


LinnLinen

Anbefalte innlegg

Hei!

Har søkt litt rundt på nettet for å finne ut hva som kreves for å gå Norge på langs i løpet av en sommer (2-3mnd). Det kan virke som om at det er en vedtatt sannhet blant det fleste NPLer at det kreves et budsjett på minst 30 000,- (noen har tom. budsjettert med over 80') , og vertfall ett års planlegging.

I planleggingen inngår det selvsagt å skaffe seg en drøss med sponsorer, opprette en blogg, og ikke minst mye trening!

Trenger man virkelig så mye trening for å tusle et par mil om dagen? Burde ikke en person som går på Lørdags-shopping med venninder i timesvis hver helg, og frekventerer kaféer helt på andre siden av byen også være i stand til å gå Norge på langs? Og hva skal man med alle sponsorene? Burde det ikke være greit nok med sekken, soveposen, og teltet man finner i skapet hjemme -- eller får lånt av venner og bekjente?

Det som får meg til å riste på hodet aller mest er de som går ut å proklamerer at NPL-prosjektet slettes ikke er noen penisforlenger, eller et ønske om å tiltrekke seg oppmerksomhet, men presiserer at det er turen det handler om. Paradoksalt nok ender hver bidige NPL-blogg, som for all del ikke må tolkes som et skrik om oppmerksomhet, med setninger som

Endelig fremme! Har gledet meg til denne dagen i ukes/mnd.-vis!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tipper at det kreves litt mer å ha utstyr for flere uker på ryggen i flere mil, enn å bære klesposer rundt om i byen.

Når det gjelder sponsing så kan dette handle mye om å betjene utgifter man har opparbeidet seg og som teller selv om man er på tur (huslån, forsikringer ertc). I tillegg koster kvalitetsutsyr ganske mye, og på en NPL-tur vil du nok helst vite at utstyret ditt ikke rivner eller lekker etter 2 dager. Kostnaden blir også høyere på utstyrs-siden om du krysser årstider. Det er mye å bruke penger på, selv på en tur der du ikke har et shoppingsenter eller en kafè i nærheten. Start planlegging av en slik tur, så får du se :shock:

Edit: http://www.norgepaalangs.info/ ser kan du bl.a. gå inn på Reknskap og få en ide om det som koster, utenom selve turutstyret. Og jeg siterer fra blogg-delen: "Tid: Jeg hadde god tid på turen, og stresset lite for å rekke en tidsfrist. Hvis jeg hadde muligheten på nytt ville jeg brukt enda mer tid, gjerne 8-9 måneder. Da jeg ankom Nordkapp, var jeg litt skuffet over at det alt var slutt." Han brukte 4 1/2 måned...

Edit2: Jeg er ikke en av de som har gjennomført en NPL-tur, mine tanker/ideèr er strengt tatt kun teoretiske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

gode poenger. har lekt litt med tanken om å gå på langs selv, og blir "skremt" av disse bloggene og nettstedene rundt om på nettet, spesielt med tanke på utstyr, sponsing osv.

skal bli spennende å høre hva de som har gått mener om dette :shock:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man har et ekstrovert (utvendig) forhold til sitt NPL-prosjekt, tror jeg absolutt at gode kafe-vaner og shopping vil være god mental trening.

Som fysisk trening er det mindre å hente i Bogstadveien og dess like..

Jeg tror også behovet for sponsing vil reduseres betraktelig om man shopper mindre moteklær og reduserer kafe-besøkene.

Men dette ville selvfølgelig redusere treningsgrunnlaget for NPL som et ekstrovert prosjekt...

Blogg-verdien av NPL-prosjektet ville øke betraktelig om prosjektet ble gjennomført med høye hæler og bæreposer (moteriktig selvfølgelig).

Mange vanskelige avveiininger her.

Trasevalg, elvekrysninger, proviantplanlegging og myggen på Finnmarksvidda blir bagateller i sammenligning.

Mvh. Gunnar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting man trenger er rett og slett god motivasjon:) Ellers ble jeg sjokkert over summen på budsjettene du eksemplerte! Kan umulig måtte punge ut med så mye... Og utstyret man har hjemme må holde i massevis. Det er langt, men man trenger jo langt unna det beste av det beste.

Ellers har jeg lekt med tanken om å gå Norge på langs jeg også (uten sponsorer ofc.). Jeg får vell gjennomføre det når jeg har en lengre periode til rådighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å gå Norge på langs, så trenger en først og fremst lyst til å gå Norge på langs. Så må en trives ute på tur ut over ukesturen.

Hva som ellers kreves kommer opp til den enkelte og hvordan en legger opp turen.

Skal en gå turen på 2-3mnd som i eksemplet bør en være i rimelig god form... 2500 km på 3mnd blir ca 28 km om dagen. Med noen hviledager er en straks over 3 mil om dagen med sekk på ryggen. Da er det greit å ha ruslet noen turer i forkant. En blir også selvsagt vant med å gå langt med sekk etterhvert om en ikke overbelaster seg i starten.

Budsjettet blir etter hvordan en legger opp turen. Selv beregner jeg ca 1000 kroner i uka på langturer (mat, en natt på hytte, ol.)

Om en velger sponsor eller ikke blir opp til den enkelte. Å bruke lang tid og planlegge er for mange en del av sjarmen med en langtur. Da kan en gjerne bruke et år på å glede seg til turen. Å ha sponsorer krever sitt når det gjelder å gi noe tilbake, ol. Det greie da er jo at en gjerne sitter igjen med mye nytt utstyr som en også kan bruke etter turen.

Mange benytter seg også av depo med utstyr og mat underveis. Dette er helt opp til den enkelte.

Selv startet jeg på turen sørover fra Nordkapp i fjor sommer. Etter 2 måneder var 1/3 av turen tilbakelagt. For meg er det viktigste gleden over å være på langtur (klisje...), og det er helt greit å dele turen i tre.

Før jeg startet hadde jeg alt av utstyr (har jo vært ute en sommernatt før). I sekken lå kart for hele turen til Lindesnes (stort sett 1:200000), og mat for 2-3 uker.

2 herlige måneder hvor jeg loffet med fiskestang i Troms og Finnmark:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trening på forhånd (utover normal almennkondisjon) kan umulig være nødvendig om man starter forsiktig. 1 mil/dag første uken og så øke langsomt burde vel fungere?

Om turen startes med det utsyr man har kan kompletteringer kjøpes når behovet melder seg = Ingen unødvendige utgifter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går det fortsatt an å finne sponsorer for noe som har blitt gjort så mange ganger før?

Jeg vil tro at vanlig sparing på forhånd i noen tilfeller kan være mer lonnsømt enn en lang og slitsom sponsorjakt. Det er i hvert fall mindre stressende.

Og hvis man har vært ute en sommernatt før som forrige poster, har man jo det meste av utstyret. Men man må ok regne med at noe må skiftes ut underveis pga. slitasje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trening på forhånd (utover normal almennkondisjon) kan umulig være nødvendig om man starter forsiktig. 1 mil/dag første uken og så øke langsomt burde vel fungere?

Om turen startes med det utsyr man har kan kompletteringer kjøpes når behovet melder seg = Ingen unødvendige utgifter.

Jeg tror du her undervurderer betydning av styrketrening i forkant av turen. Det er lett å pådra seg belastningsskader i muskler og senefester med 25 kilo pluss på ryggen hver dag.

Altså: Legg inn styrketrening for rygg og skuldre.

Gunnar

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man har et ekstrovert (utvendig) forhold til sitt NPL-prosjekt, tror jeg absolutt at gode kafe-vaner og shopping vil være god mental trening.

Som fysisk trening er det mindre å hente i Bogstadveien og dess like..

Jeg tror også behovet for sponsing vil reduseres betraktelig om man shopper mindre moteklær og reduserer kafe-besøkene.

Men dette ville selvfølgelig redusere treningsgrunnlaget for NPL som et ekstrovert prosjekt...

Blogg-verdien av NPL-prosjektet ville øke betraktelig om prosjektet ble gjennomført med høye hæler og bæreposer (moteriktig selvfølgelig).

Mange vanskelige avveiininger her.

Trasevalg, elvekrysninger, proviantplanlegging og myggen på Finnmarksvidda blir bagateller i sammenligning.

Mvh. Gunnar

Mange gode poenger, Gunnar! Vi er nok uenige når det kommer til verdien av å trakte Bogstadveien -- det å kunne peile ut en kurs, og å velge riktig veivalg fra A(les Marinka) til B(les David-Andersen)kommer godt med på en slik tur, vil jeg tro.

Økonomisk sett vil jeg tro at jeg vil bruke betraktelig mindre penger i løpet av de mnd. på tur, enn om jeg skulle hatt ferie.

Når det kommer til belastningsskader og den slags ser jeg for meg at jeg, med flere hundre timer på Alexia, ikke kommer til å slite så mye med det.

Og 25kg på ryggen? Jeg tror du er gal -- jeg skal på fjellet, ikke på Lørdags-shopping!

Ikke for et par mil en dag, men for et par mil hver dag. Prøv en uke hvis du ikke har gjort det. I naturen fortrinnsvis.

Forstår ikke helt hvorfor jeg absolutt må ha "treningsgrunnlaget" mitt i naturen(?!). Jeg antar at du mener ulendt terreng -- noe som gjør tankerekken din enda mer uforståelig. Et par mil på hard asfalt og brostein må da være enda bedre trening?

Jeg har levd i urbane strøk langt mer enn noen mnd., og har da vitterlig trakket noen mil i løpet av de..

En hel del gode råd og erfaringer

Herlig å høre fra noen som har gått en slik tur -- og som ikke svartmaler hele prosessen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forstår ikke helt hvorfor jeg absolutt må ha "treningsgrunnlaget" mitt i naturen(?!). Jeg antar at du mener ulendt terreng -- noe som gjør tankerekken din enda mer uforståelig. Et par mil på hard asfalt og brostein må da være enda bedre trening?!

Nå vet ikke jeg hva du legger i god trening, men for meg så er mye og tung trening på asfalt no-go! Men vil du ha belastningsskader så kjør på. Dersom du skal gjennomføre turen i skogsterreng, så bør du trene på å gå i slike omgivelser...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du pakker 3kg på ryggen og går Norge på langs du da?

Stort mer enn 10-15 kg er vel strengt tatt ikke nødvendig?

Sovepose (2-3kg)

Liggeunderlag (1kg)

Mat (3kg)

Kokeutstyr (1kg)

Litt klær+forskjellig (2-3kg)

Sekk (2-3kg)

Trenger jeg noe mer?

Jeg har vært svært romslig på målene da litt ekstra pikkpakk kommer med. Aldri vært noen fan av sann detaljstyring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå vet ikke jeg hva du legger i god trening, men for meg så er mye og tung trening på asfalt no-go! Men vil du ha belastningsskader så kjør på. Dersom du skal gjennomføre turen i skogsterreng, så bør du trene på å gå i slike omgivelser...

Forstår veldig godt hva du mener med "train-as-you-fight"-mentaliteten, men denne "treningen" er en følge av mitt daglige virke som bynyter, og er nødvendigvis ikke lagt opp som rene treningsturer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stort mer enn 10-15 kg er vel strengt tatt ikke nødvendig?

Sovepose (2-3kg)

Liggeunderlag (1kg)

Mat (3kg)

Kokeutstyr (1kg)

Litt klær+forskjellig (2-3kg)

Sekk (2-3kg)

Trenger jeg noe mer?

Det kommer jo an på da...

Telt?

Mat for noe mer enn 2 dager?

Brennstoff til kokeutstyret?

Skal du gå langs veien har du kanskje nok...

Skal du på tur, dvs. bevege deg et stykke fra asfalten kan det nok være en fordel å ha med litt mer for sikkerhets skyld.

Kanskje du bør spesifisere hvor langt fra sivilisasjonen du skal gå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stort mer enn 10-15 kg er vel strengt tatt ikke nødvendig?

Trenger jeg noe mer?

Tja, 10-15 kilo er vel det sekken veier på en godværsdag - ekstra tung da siden regntøyet er pakket ned :D

Selvsagt uten mat. Og mat er noe jeg synest er knakandes kjekt å ha med når jeg er ute på tur. Med litt romslig beregning pakker jeg gjerne ned en 10-15 kilo mat, så har jeg de neste 2-3 ukene. Da er sekken plutselig 25-30 kilo, når en legger i vei opp kneika fra siste butikk.

En vekt som ikke er så veldig avskrekkende der en går, når en kan tenke på at det vil være 2 kilo mindre neste dag. Da har en hatt en fest aften ved bålet med biff og øl :) Så er det tilbake på standard maten de neste ukene, og håpe en får bruk for 1/2 kiloen med smør til å steke fisk :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kondisjonen vil garantert bedre seg i løpet av turen, så det trenger kanskje ikke være gjenstand for bekymring. Lars Monsen var i elendig form i forkant av sin NPL-tur, ifølge ham selv. De siste ukene før avreise gikk med til å ligge på sofaen med munnen full av potetgull. Kanskje ikke noen fordel helt i starten av turen, men innen Monsen og kameraten kom til Trøndelag var de begge i "sitt livs form".

Nå hadde de jo opparbeidet litt erfaring fra tidligere turer, så det er antakelig flere faktorer enn fysisk form som spiller inn. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Les boka til Lars Monsen du....hvis du da ikke allerde har gjort det. "Norge på Langs". Der får du mange tips og ser hvilke utfordringer du møter. Det spørs jo litt hvor mye i terrenget du skal gå. Skal du gå sammen med noen er det "rimelig greit" å kjenne den personen (e) godt før du legger ut på en slik tur. Er selv nå godt på vei med å lese denne boka og ser at mange promblemstillinger dukker opp! Ikke for berter på bytur... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

LinnLinen, for å svare på den første posten din.

Jeg ser hva du prøver og si, og er til en viss grad enig med deg.

Jeg har planer om å gå npl i 2011 når jeg er ferdig med studiene mine. Jeg har lest en del npl-blogger, og er selv overrasket over mye av det de skriver. Jeg går myye i skog og mark, både sommer og vinterstid, så jeg har etterhvert opparbeidet meg et lite "depot" med utstyr. Når jeg skal planlegge npl-turen min så ser jeg ikke for meg at jeg kommer til å bruke mer enn max 5000,- på utstyr for å komplementere.

De dyre tingene som, telt,pose,pulk,ski,sko,sekk og ytterklær har jeg allerede, så her blir det minimalt med innkjøp. Dersom folk ikke har en dritt, så kan jeg forstå at de bruker 30k på innkjøp.

Når det kommer til trening, så er jeg enig med deg at du trenger ikke å være i topp fysisk kondisjon, men du burde ha vært borti litt styrketrening. Dersom jeg skulle prioriert mellom kondisjonstrening og styrketrening så hadde jeg valgt styrketrening. Det er sjelden jeg blir anpusten når jeg går i fjellet.

Jeg tror ikke jeg kommer til å opprette en blogg, men heller skrive dagbok underveis. Jeg tror verdien av å skrive dagbok er større, mtp senere lesing.

Og, ja jeg er enig med deg i at enkelte npl-blogger er penisforlengere, og/eller for å tiltrekke seg oppmerksomhet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er vel strengt tatt utstyrsponsingen der fordi mye av utstyret blir slitt \ brukt i stykker i løpet av turen slik at vandreren må ta utstyrsregninga på egenhånd etter at turen er ferdig hvis det er snakk om å bruke full privatkit. Det er tross alt snakk om 90-365 døgn ute i felten for de fleste, det tærer på utstyret. Så hvorfor ta den regningen på privatbudsjettet når bedrifter ønsker seg profilering gjennom sponsing på langturer? Enkelt regnestykke som jeg kun klarer å kople opp mot sjalusi når andre prøver å virke overbærende ovenfor den økonomisk gunstige løsningen sponsing er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei !

Hvis du har så god tid at du kan gå Norge på langs. så har du sikkert også tid til å ta en avstikker til en by eller et tettsted langs ruten for å proviantere og å fornye utstyret ditt. Du kommer garantert ikke til å holde deg i villmarka hele tiden og formen blir rimeligvis bedre dag for dag når du går. Det er en vesentlig grunn til at jeg har gått så mye som jeg har i fjellet, å komme i bedre form uten stress i.

God tur !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest 79gr

Når det er snakk om å gå Norge på langs lurer jeg på hvor mye av tida går til rent skogs/fjell tur og om eller hvor mye blir lagt til veier. (tenker da selfølgelig ikke på e 39, men mindre små veier. Og hvor lang tid må en egentlig beregne (god fysisk form)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Har søkt litt rundt på nettet for å finne ut hva som kreves for å gå Norge på langs i løpet av en sommer (2-3mnd). Det kan virke som om at det er en vedtatt sannhet blant det fleste NPLer at det kreves et budsjett på minst 30 000,- (noen har tom. budsjettert med over 80') , og vertfall ett års planlegging.

I planleggingen inngår det selvsagt å skaffe seg en drøss med sponsorer, opprette en blogg, og ikke minst mye trening!

Trenger man virkelig så mye trening for å tusle et par mil om dagen? Burde ikke en person som går på Lørdags-shopping med venninder i timesvis hver helg, og frekventerer kaféer helt på andre siden av byen også være i stand til å gå Norge på langs? Og hva skal man med alle sponsorene? Burde det ikke være greit nok med sekken, soveposen, og teltet man finner i skapet hjemme -- eller får lånt av venner og bekjente?

Det som får meg til å riste på hodet aller mest er de som går ut å proklamerer at NPL-prosjektet slettes ikke er noen penisforlenger, eller et ønske om å tiltrekke seg oppmerksomhet, men presiserer at det er turen det handler om. Paradoksalt nok ender hver bidige NPL-blogg, som for all del ikke må tolkes som et skrik om oppmerksomhet, med setninger som

Morsom tråd.. :P

Jeg lurer imidlertid litt på hvorfor du ønsker å gå en slik tur hvis du er så kritisk til folk som har gjort dette før deg? Selv synes jeg det høres fullstendig meningsløst ut, noe man gjør for å kunne si at man har gjort det. Samme som med alle som på død og liv skal opp på topper som er over en viss høyde. Som om det har en egenverdi..

God tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Lompa !

Jeg er tilbøyelig til å stille de samme spørsmål som du gjør og er langt på vei enig med deg. Men som du selv er inne på. Det er noe som kan ha en egenverdi for noen, men ikke for andre og det dreier seg om å sette seg mål og å planlegge for å nå det.

Noen vil opp på alle 2000 toppene i Jotunheimen og noen vil besøke samtlige nasjonalparker. (Noen mener det er dårskap å ferdes i Femundsmarka, og andre steder hvor det er fiskemuligheter, uten fiskeredskaper). Dem om det !! Målene, og planleggingen, gir imidlertid motivasjon til å holde på og glede når målene nås. Det er der mange finner egenverdien !!

Selv har jeg hatt - og har det fårsåvidt ennå, selv om jeg nå innser at det aldri kan bli realisert helt- som mål å besøke samtlige turistforeningshytter i landet vårt. Det har en egenverdi for MEG selv om jeg altså nå innser at det kommer jeg aldri til å greie helt ut.

God tur og god sommer alle sammen !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.