Gå til innhold
  • Bli medlem

Tenne leirbål i marka


patek

Anbefalte innlegg

Hei!

Dette er mitt første innlegg her så dere får unnskylde hvis dette temaet har blitt diskutert før.

Jeg skal på tur i marka et sted i trøndelag nå til helga og lurer på om jeg må ha tillatelse for å tenne opp leirbål under turen.

Leser stadig vekk i media at det ikke er tillatt å tenne opp bål i utmark etter 16. april eller hva det nå var. Likevel har jeg nesten aldri sett et turprogram på TV hvor ikke det tennes opp bål.

mvh,

patek

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du kan/blir straffet for å lage skogbrann før 15 april også.

Viktig å ta hensyn til de forholdene som råder når du har tenkt å fyre opp bål; Tørt, vind, vann i nærheten, skjermet rundt bålet etc......

Bruk hodet så går det nok bra, jeg fyrer bål både før og etter 15 april dersom forholdene tillater det...............

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å ta det formelle så gjelder forbudet på eller like ved skogsbunn. Fjæresteinene burde dermed åpenbart være tillat forutsatt at forholdene ellers tillater det, og så kan man sikkert diskutere alle mulige andre situasjoner.

I praksis handler dette om sunn fornuft. Du skal føle deg trygg på at bålet ikke kan starte en brann. Er du i tvil så la vær. Som hovedregel bør du etterstrebe å tenne bål i vannkanten og ellers følge de rådene som blir gitt av andre her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pleier fyre bål på kvelden selv om det er i "forbudstiden". Dog er det da snakk om små kaffebål i vannkanten og at været tilseier det. Fyrer ikke opp hvis det blåser en del.

Men er det totalt bålforbud så lar jeg være, med mindre jeg er på en øy langt unna annen vegetasjon og det er vindstille.

Så det blir alt etter forholdene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får som regel ikke fyr på noe bål uansett, er helt amatør på bålbrenning, og det irriterer meg noe grenseløst.

Ender alltid opp med litt hjelp fra fuelflaska (fjuskeflaska). Er det noen som kan fortelle meg hvordan det skal gjøres? Gjerne med bilder.

Når det gjelder selve temaet, er jeg enig med de forrige, fyr bål hele året med glede, men bruk sunn fornuft. Blåser det stiv kuling så la det være, men er det på et trygt sted i ellers kontrollerte omgivelser ser jeg ikke noe poeng i å la være. Bål hører liksom litt til turlivet.

Elv eller bekk som renner og bål som knitrer er fantastisk og terapi for kropp og sjel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Takker for alle svar! Da blir det nok til at jeg lager meg et bål i vannkanten hvis det blir noen tur. Grunnen til at jeg sier hvis er at jeg kjørte meg en tur opp i Bymarka i Trondheim i ettermiddag og der var det mye mere snø enn jeg trodde.

Noen som har forslag til turer i Trondheimsområdet nå til helga? Fortrinnsvis et område hvor en kan gå uten ski og truger.

Til Storli: antar du er en smule ironsik når du skriver dette. Jeg vil ikke påstå at jeg er noen ekspert men å tenne bål er det minste problemet jeg har når jeg går på tur. Det går an å "jukse" på andre måter enn å ta med seg tennvæske. Som sagt er jeg ingen ekspert så du bør henvende deg til andre her på forumet for å få de beste rådene.

mvh,

patek

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er i mine øyne ikke noe som heter "juks"...........

Det viktigste er vel at man lager seg et bål, hvis man ønsker det....

"Monsen-effekten" med kun en fyrstikk har tatt litt vel mye av etter min mening. Men jeg må jo samtidig innrømme at det gir jo en viss grad av tilfredsstilelse å vite at man behersker nødvendig kunnskap når det kommer til bålfyring. Men når det er sagt føler ikke jeg det som nederlag om jeg må bruke både 2 og 3 fyrstikker.................

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får som regel ikke fyr på noe bål uansett, er helt amatør på bålbrenning, og det irriterer meg noe grenseløst.

Ender alltid opp med litt hjelp fra fuelflaska (fjuskeflaska). Er det noen som kan fortelle meg hvordan det skal gjøres? Gjerne med bilder.

Når det gjelder selve temaet, er jeg enig med de forrige, fyr bål hele året med glede, men bruk sunn fornuft. Blåser det stiv kuling så la det være, men er det på et trygt sted i ellers kontrollerte omgivelser ser jeg ikke noe poeng i å la være. Bål hører liksom litt til turlivet.

Elv eller bekk som renner og bål som knitrer er fantastisk og terapi for kropp og sjel.

Stikkord for å få bål til å brenne er først og fremst tilgang til luft og rimelig tørr ved. Ellers pleier jeg å ha med noen fete tyristikker og litt bjørkenever i sekken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med at målet helliggjør middelet :) Bruk tennhjelpemidler hvis det er litt vått i marka, ellers har jeg laget en bål pose som er veldig smart (monseneffekten) Viktig å begynne med never,tyyynne gran kvister etc bygg opp bålet etterhvert med større og større greiner stokker, kløyv veden om mulig, lett ved er tørr ved. Jeg bygger ofte bålet helt ferdig før jeg tenner på, viktig med luft som sagt og vern mot vindsiden. Legger 4 greiner parallelt med litt mellomrom så 4 greiner til parallelt andre veien,osv. hvis du skjønner :D:D

Bål er halve turen! Den andre halv delen er fiske :D

Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker også tennbrikketter.

Det finnes ofte også godkjente ildsteder også, bl.a. i Nordmarka. Det står skiltet at man kan brenne (stort) bål der. Fint for de som ikke kan vanlig bål-vet.

Ellers hadde det vært fint om hele Norge kunne gjenbruke ildplasser litt mer enn det gjøres nå. Av og til kommer jeg bort på gamle leirplasser på fjellet der det ligger 5 bålplasser på 30 kvm. Det er helt unødvendig forsøpling av terrenget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.