Gå til innhold
  • Bli medlem

Kjøp av Halge


Nobody

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har sett på halge i det siste, men jeg er usikker på om jeg skal Kjøpe Pompehagle eller vanlig hagle. Jeg tenkte først på pompehagla som er ei 5 skudds hagle... Det blir min første hagle.

Men er det noen som har noen anbefalinger om det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Spørst hva du skal bruke den til.

Til vanlig rype/duejakt o.l ville jeg gått for en dobbel løpet hagle.

Visst du jakter sjøfugl eller gås ville jeg kanskje gått for den robuste Remington 870 super magnum.

Husk at du uansett ikke kan ha mer en 2 skudd i hagla di på jakt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis den skal være lovlig til jakt skal den jo være nedplombert til to skudd da uansett.. Så hvis du ikke skal gå mest på gåsejakt og vil ha ei langløpa hagle vil jeg heller anbefale o/u, gjerne med løse choker slik at du kan variere trangboinga etter hva slags jakt du skal på. Ikke kjøp med mindre enn 76mm kammerlengde, og ikke kjøp gammel brukthagle som ikke er godkjent for stål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du skal skyte mykje på skytebane vil pumpehagla fort bli varm.

Skal du ha lange jaktturer er pumpehagle eit lett og godt alternativ men du har kun ei

trangboring tilgjengeleg da.

Kan skrive under på dbrownie's anbefaling av Remington 870 Express. God og solid hagle som

eg bruker til skarvjakt. Benelli Nova bør også vurderast.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et problem med pumpehagle er den store bevegelsen man må gjøre i ladingen. Det blir vanskeligere å følge fuglen med en jevn bevegelse før andreskuddet, samtidig som man skal gjøre ladegrep med fremre hand.

I tillegg er det mer mikkmakk som kan gå i stykker når hagla har vært i bruk en stund.

Mitt råd er O/U. Mer robust våpen for pengene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikkje heilt enig i at det er problem med andreskuddet men det er kanskje ein vanesak.

Eg føler eg får bra flyt i andreskuddet iallefall.

Meiner å huske at Lars Monsen hadde med ei Remington 870 på sin svipptur gjennom anten Alaska eller Canada og skrøt

fælt av den etterpå.

Mi eiga 870 har fått ein god del juling gjennom mange år med steinrøyser, regnvær, vintervær osv og funker fortsatt perfekt.

Min O/U Beretta måtte til børsemaker etter cirka femogtyve skudd....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før fyrsteskudder er hagla ladd, MEN SIKRA!

Så du kaster opp hagla mens du avsikrer og trekker av fyrste skuddet. Sikringa på Remington 870 er ein liten knapp over avtrekkeren

som du trykker inn med peikefingeren. (O/U hagler har som regel ein knapp på oversida som du skyver opp med tommelen) Etter fyrsteskuddet tek du ladegrep med venstrehanda (såsant du ikkje er keivhendt) og så er du klar til neste skudd. Bevegelsen er lett

og glidande så den forstyrrer ikkje siktinga. I den grad den forandrer noko så senker du kanskje pipa litt, noko som gje deg litt meire flyt i neste skuddet når du får ei litt lengre siktebane. I tillegg tek ladegrepet litt ekstra tid, noko som ofte er ein fordel.

Besøk ein våpenbutikken og prøv.

Uansett så er både O/U og pumpe gode hagler og det beste rådet har du fått frå knutis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du er helt fersk jeger og ønsker å bli god til å felle vilt vil jeg anbefale deg å starte med ei enløpshagle!

Min erfaring - og flere med meg - er at førsteskuddet altfor ofte går av for tidlig. Du har jo likevel ett skudd til...

For ikke å snakke om ei pumpehagle der plomberinga er tatt ut. Da kan jeg nesten garantere at hele magasinet går ut i de fleste skudsituasjonene (Ja jeg vet at det er forbudt men det er mange som ikke bryr seg om det).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En fordel med dobbeltløpet er du har to systemer som kan virke uavhengig av hverandre. Selv om f.eks. en hane blir ødelagt kan du fremdeles skyte. Vil ikke anbefale enkeltløper, vanligvis vil du raskt få lyst på noe bedre. I mage situasjoner rekker du bare ett skudd. Blir det da skadeskyting er det utrolig kjekt å ha ett til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den første gangen jeg var på skogsfugljakt med min Star Baikal O\U som jeg ikke er redd for å få nybegynnerskraper i, snek jeg meg rundt i skogholtet og var igrunnen på andre tanker enn jakt da jeg kom over en liten kolle og hørte en jumbojet av en orrhøne lette, jeg kastet opp hagla men for treig reaksjon, klødde meg litt i hodet og bannet i tankene, så husket jeg at det kan jo ligge andre her, etternølere! Jeg kroket meg litt ned, kikket rundt meg, tok noen steg forover, DER! Ny jumbojet på rullebanen, hagla kastes opp, fuglen letter bortover, jeg avsikrer hagla, fuglen flyr bak noen grantrær, og igjen står en tosk med en hagle til skuldra hvor løpet henger å dingler. Feil knapp gitt! :D

Lærdom tatt, ta en tur på skytebanen før man skal jakte hvis det er 5 måneder siden sist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil ikke anbefale enkeltløper, vanligvis vil du raskt få lyst på noe bedre.

Enig! Men vanligvis har du kanskje ei start-hagle først som uansett blir byttet ut med noe bedre (og større hvis du er ung) etter noen år.

Jeg mener fortsatt det er mye bedre egenopplæring å starte med enkeltløper.

Ndg skadeskyting tror jeg personlig sjansen er større med ei dobbelløper kombinert med en mindre god skytter.

Junior på 13 er overivrig på å bli rypejeger.

Når han er gammel nok skal han få starte med ei billig enkeltløper (gjerne Star).

Etter noen sesonger (avhengig av bruk/erfaring og ferdig utvokste lemmer) får han oppgradere til ei god O/U hagle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.