Gå til innhold
  • Bli medlem

Gå inn fjellstøvler, hvor lang tid?


essem

Anbefalte innlegg

Har vært bortskjemt de siste årene med Besseggen støvelen, den har sklidd rett på foten uten problemer fra dag 1. Den nye modellen er stivere, syns jeg ikke har klart å gå den til hittil. Brukt de rundt 20 timer siden jeg kjøpte de i mars. Hva er erfaringene deres mht antall timer før et par fjellstøvler i denne kategorien er inngått? Litt bekymret for at støvelen ikke skal gå seg til...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mitt forrige par fjellsko fra Meindl har jeg ikke gått inn. De satt som støpte fra dag 1. Mine nye sko Scarpa Ladahk har jeg inngått på korte turer i flere måneder. Jeg fikk litt vondt midt under fotsålen etter noen timer. Fant ut at jeg trengte en mer dempende innersåle enn det som ble levert med skoen. Med denne sålen sitter de veldig godt. Så jeg tror inngåing er ment til å forme sålen og læret til din fot og hvis det ikke hjelper, finne ut hva du kan endre for å utbedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Min erfaring med halvhøye skistøvler (Crispi Stetind), halvhøye flellstøvler som Scarpa Ladakh samt høye støvler Varg Isogaisa, er at det ble betraktelig bedre komfort og lettere å gå inn ved å putte inn nye innersåler, som f.eks. Sole, istedenfor de orginale innersålene.

Hvor er det problemet sitter/gnager?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først og fremst press fra helkappen. Er brukt stort sett på korte turer på 1-2 timer til å begynne med, det har gått veldig greit så jeg regnet med at de var som de andre parene jeg har slitt. Hadde en 4 timers tur forleden, da ble presset merkbart mot slutten. Kanskje jeg skal prøve å bytte sålene ja, kommer vel litt høyere i støvelen også da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har noen beinkuler som pleier og lage problemer.

Fyller/legger skoene i vann natta over.

Snur de så alt vannet renner ut.

Plastere de steden som du pleier og få gnagsår.

Ha en plastpose rett på foten.

Sett på tørre sokker.

Gå med skoene til de er helt tørre, om nødvendig sov med de på.

Fungerer på de fleste sko, bortsett fra de med plast skall. Der kan du varme de forsiktig opp med en varmepistol der hvor problemet er, og presse/tilpasse. Men vær veldig forsiktig.

Harde såler som nevt over har også hjulpet meg. Jo mindre bevegelse jo bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt pratet om å gå inn stive fjellsko synes jeg trekker fokus bort fra det som er viktig. Skoen skal passe. Den skal passe fra dag en. Derfor bør man prøve en haug med sko før man kjøper. Jeg handler mer enn gjerne ting på internett for å få ting billig, men når det gjelder sko vil jeg prøve det paret jeg skal ha. Har opplevd at to ulike par av samme modell har vært forskjellige så å prøve i butikk for så å handle på nett dropper jeg. Må si at jeg har prøvd å "gå inn sko". Når det gjelder stive sko har jeg sluttet å tenke "om skoen passer nesten så går det seg til".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først og fremst press fra helkappen. Kanskje jeg skal prøve å bytte sålene ja, kommer vel litt høyere i støvelen også da?

Jeg hadde begynnende gnagsår på ene siden av venstre hæl med Crispiene og på høyre fot ved stortåknoken på Isogaisane. I begge tilfellene ble dette løst ved å legge inn Sole-såle. Den bygger og og gir en god og ergometrisk riktig"seng" til foten (ihvertfall mine føtter). Vil anbefale deg å prøve Sole, Sidas e.l. dersom hælen din har litt mye plass. Disse sålene har ofte også en dempene gelepute i deler av sålen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt pratet om å gå inn stive fjellsko synes jeg trekker fokus bort fra det som er viktig. Skoen skal passe. Den skal passe fra dag en. Derfor bør man prøve en haug med sko før man kjøper. Jeg handler mer enn gjerne ting på internett for å få ting billig, men når det gjelder sko vil jeg prøve det paret jeg skal ha. Har opplevd at to ulike par av samme modell har vært forskjellige så å prøve i butikk for så å handle på nett dropper jeg. Må si at jeg har prøvd å "gå inn sko". Når det gjelder stive sko har jeg sluttet å tenke "om skoen passer nesten så går det seg til".

Bifalles!!

I fjor sleit jeg vel ut 3 par, dog av langt stivere slag enn Besseggen (Scarpa, Hanwag). Disse var inngått etter 5 min :wink:

Synd holdbarheten var dårlig på disse, men heller det enn Besseggen!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skaubjønn skrev:

føler meg heldig som ikke trenger å gå inn støvler for ikke å få gnagsår ol...

200- meter samler skrev:

Du går barbeint?

nei, gjør ikke det, men jeg har ikke hatt gnagsår på beina siden barneskolen...

mulig jeg har vært heldig med skovalget, ikke veit jeg, men gnagsår får jeg ikke lenger...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bifalles!!

I fjor sleit jeg vel ut 3 par, dog av langt stivere slag enn Besseggen (Scarpa, Hanwag). Disse var inngått etter 5 min :wink:

Synd holdbarheten var dårlig på disse, men heller det enn Besseggen!!

Av pur nysgjerrighet, bruker dere å gå rundt i butikken en hel dag for å finne ut om støvelen passer? Eller er det en aldri så liten sjanse for at en støvel kan føles fin i butikken, føles fin på 1-2 timers turer, men likevel gi problemer på litt lengre turer?

Jeg har brukt Besseggen støvlene uten problemer tidligere. Og disse støvelene har også kjentes bra ut, inntil jeg tok en mellomlang treningtur forrige helg. Besseggen er en utmerket støvel for den som ikke vil ha helt stiv såle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde begynnende gnagsår på ene siden av venstre hæl med Crispiene og på høyre fot ved stortåknoken på Isogaisane. I begge tilfellene ble dette løst ved å legge inn Sole-såle. Den bygger og og gir en god og ergometrisk riktig"seng" til foten (ihvertfall mine føtter). Vil anbefale deg å prøve Sole, Sidas e.l. dersom hælen din har litt mye plass. Disse sålene har ofte også en dempene gelepute i deler av sålen.

Takk for svar, jeg skal kikke innom en butikk for å se litt på nye såler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av pur nysgjerrighet, bruker dere å gå rundt i butikken en hel dag for å finne ut om støvelen passer? Eller er det en aldri så liten sjanse for at en støvel kan føles fin i butikken, føles fin på 1-2 timers turer, men likevel gi problemer på litt lengre turer?

Jeg har brukt Besseggen støvlene uten problemer tidligere. Og disse støvelene har også kjentes bra ut, inntil jeg tok en mellomlang treningtur forrige helg. Besseggen er en utmerket støvel for den som ikke vil ha helt stiv såle.

Det er selvsagt umulig å gardere seg 100% mot dette. Men noen triks finnes. Skoen bør helst prøves på ettermiddagen. Foten utvider seg litt utover dagen så å prøve sko om morgenen er en dårlig ide. Dessuten bør man selvsagt ha på samme sokker som man pleier å gå tur med. Dette krever at man planlegger på forhånd, men såpass er det verdt!

I butikken bør man ikke bare gå på flatt gulv. Noen butikker har ei skråplate til å gå på som gjør nytte som mimimotbakke. Ei trapp kan også funke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte Crispi Besseggen (nr46 (små størrelser?)) på Intersport ved mesnasenteret i Lillehammer i 2007.

Disse behøvde jeg ikke å gå inn, de satt som støpt! Har de fortsatt, og de helt topp for meg.

Det supre her var faktisk at jeg fikk beskjed om at jeg kunne bytte dem etter helga hvis de ikke var gode. (Kjøpte på en torsdag) :wink:

Jeg vet jo ikke hva som hadde skjedd om jeg hadde kommet tilbake med dem, men jeg fikk et godt intrykk av service-nivået.

Noe slikt kan jeg ikke tenke meg at jeg hadde opplevd her i Oslo-området.

dsk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er selvsagt umulig å gardere seg 100% mot dette. Men noen triks finnes. Skoen bør helst prøves på ettermiddagen. Foten utvider seg litt utover dagen så å prøve sko om morgenen er en dårlig ide. Dessuten bør man selvsagt ha på samme sokker som man pleier å gå tur med. Dette krever at man planlegger på forhånd, men såpass er det verdt!

I butikken bør man ikke bare gå på flatt gulv. Noen butikker har ei skråplate til å gå på som gjør nytte som mimimotbakke. Ei trapp kan også funke.

Med disse tipsene hadde jeg likevel kjøpt støvlene og havnet i samme situasjon. Det er først når jeg går lenger enn et par timer at presset merkes :wink: (så langt..) Men nå skal jeg prøve med nye såler å se om det fjerner presset på hælen. Har en måned på meg, kanskje mer, før jeg tar lengre fotturer (fortsatt skiføre..).

Enig med dsk, Besseggen støvelen er god. Alt til sitt bruk. Drasset jeg på tung sekk eller trasket mange timer om gangen i steinur hadde jeg nok sikkert kjøpt en stivere støvel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Jeg har noen beinkuler som pleier og lage problemer.

Fyller/legger skoene i vann natta over.

Snur de så alt vannet renner ut.

Plastere de steden som du pleier og få gnagsår.

Ha en plastpose rett på foten.

Sett på tørre sokker.

Gå med skoene til de er helt tørre, om nødvendig sov med de på.

Fungerer på de fleste sko, bortsett fra de med plast skall. Der kan du varme de forsiktig opp med en varmepistol der hvor problemet er, og presse/tilpasse. Men vær veldig forsiktig.

Harde såler som nevt over har også hjulpet meg. Jo mindre bevegelse jo bedre.

Må bare spørre om rekkefølgen er riktig her. Hvordan ser føttene dine ut etter 12 timer i en plastpose?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Har vært bortskjemt de siste årene med Besseggen støvelen, den har sklidd rett på foten uten problemer fra dag 1. Den nye modellen er stivere, syns jeg ikke har klart å gå den til hittil. Brukt de rundt 20 timer siden jeg kjøpte de i mars. Hva er erfaringene deres mht antall timer før et par fjellstøvler i denne kategorien er inngått? Litt bekymret for at støvelen ikke skal gå seg til...

Fasiten ble et sted mellom 40-50 timer. Etter å ha gått 18km/1300hm i går og et par turer ellers de siste 10dg på ca 1000hm hver anser jeg de for inngått. Gode støvler, men neste gang kommer jeg til å kjøpe nye minst et par måneder før de gamle skal kasseres. Just in case :) Det ble aldri til at jeg prøvde å bytte innersålen, hadde nok gjort det hvis det ikke hadde vært for at skiene har vært i bruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg brukte én dagstur, så satt mine Haix Tibet perfekt.

Det passet som noen skriver her, fra dag en.

Har aldri hatt problemer eller gnagsår med dem!

Samme gjelder sko fra Meindl. Jeg har hatt min første tur i mitt andre par fra Meindl i dag, og anser dem som inngått allerede. Det første paret gikk jeg også inn i løpet av 1-2 korte turer. Gnagsår kan jeg nok få uansett, men problemet der er vel mine ben og ikke skoene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle føtter er forskjellige og passer dermed forskjellig i ulike typer sko. Enig med dem som sier at sko må prøves grundig i butikken. Jeg har funnet noen halvhøye Scarpa som jeg liker veldig godt. Når jeg nå skal kjøpe nye høye støvler leter jeg etter noen som har "samme fasong inni" som disse. Jeg har tatt med Scarpaene til butikken for å sammenligne hvordan de er rundt foten. Er det like mye plass rundt anklene? Sitter de like godt rundt akillesen? Sitter hælen fast? Er det for mye plass rundt stortåa, slik at det blir bevegelse sidelengs?

Håper den nye strategien virker, slik at jeg unngår problemer. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.