Gå til innhold
  • Bli medlem

Vidden i Bergen - mulighet for fottur 1. mai?


Knut-Erik

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg skal på langhelg til Bergen i 1. mai-helgen og tenkte å benytte anledningen til å gå over Vidden mellom Fløyen og Ulriken. Hvordan er det med snø der - er det overkommelig å gå fottur der? Noen lokale som har kjennskap til forholdene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei.

Du finner nok noen klatter her og der hvis du føler behov for å lage snøball, men skulle ikke være noe problem å gå over vidden nå :wink:

Her er et bilde tatt fra fly over Ulriken torsdag 23. april og som man ser er det noen få snøfonner over vidden her og der.

post-1162-133474619561_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har sett rype på vidda? Jeg har ikke sett på 20år!! :shock:

Ikke så veldig ofte jeg går over Vidden, men har sett rype både på Gullfjellet og Livarden, så de er nå i nærheten.

Uansett neppe noe sjakktrekk å jakte på Vidden :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gullfjellet er det endel rype det vet jeg, men på vidden har jeg kun sett en rype ved Vikinghytten for maange år siden, og jeg har gått sikkert 100 ganger over vidda, også på jakt, før var det litt orrfugl også. Nå er jeg flyttet til Vesterålen :D:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har sett rype på vidda? Jeg har ikke sett på 20år!! :wink:

Har sett rype for mange år siden - midt på nittitallet i området rundt Grøntua.

Ellers er det iflg en rapport om fuglebestanden på byfjellene :

https://www.bergen.kommune.no/bk/multimedia/archive/00014/Byfjellene_i_Bergen__14982a.pdf

Lirype Lagopus lagopus

Statuskategori Bergen: 3

Lirype forekommer fra tid til annen på byfjellene, men hekking ble ikke blitt påvist før i 2001 da 2

kull ble observert øst i byfjellene (K.Å.Årdal pers med). En interessant observasjon som bør sees i

sammenheng med en økning i heilobestanden i sentrale byfjell (les om heilo). Tidligere har det vært

antatt (og sannsynligvis med rette) at de lirypene som er observert i byfjellene har ankommet fra

østligere fjell i kommunen (eks. Gullfjellstraktene).

Fjellrype må antas å kunne forekomme, men bare helt unntaksvis og arten er ennå ikke påvist med

sikkerhet i byfjellene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fløy over Bergen og fikk godt overblikk over vidden i går, det ligger faktisk en god del snø der enda, trass i mitt eplekjekke statement tidligere. Men snøen ligger i fenner og man skal klare å manøvrere seg tørrskodd imellom de flekkene som ligger, ellers er høye fjellsko nok til å komme seg "tørranklet" over, de er ikke særlig brede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.