Gå til innhold
  • Bli medlem

Knallforhold på Holåtinder 25. april 2009


Atomsilda

Anbefalte innlegg

Med over 14 dager med sykdom var tiden igjen inne for tur blant tindene. Mayhassen og jeg hadde en plan om å gå fra Sota seter og gå over Holåtindene og overnatte på Trulsbu. Dagen etter skulle vi ta Hestbrepigger. Men, med varsel om dårlig vær på søndag var det helt greit med en lang dagstur til de tre flotte Holåtindene. Dette var kanskje like greit for meg som hadde hostet og brukt astmaspray i flere dager. :D Måtte jo bare si ifra til Mayhassen at turen måtte gå i mitt tempo.

Vi reiste fra Gjøvik ved halv seks tiden og var ikke klare for avgang fra Sota seter før kl. 09.45. Vi var redde dette var litt seint, men snøen var fast og fin i skogspartiet opp den bratte lia mot snaufjellet. Det BLE en lang tur....lengre enn når man legger inn rute på gps´n. :lol: Det skal gåes over bakkekam etter bakkekam. Det er langt inn til Holåbreen ved skaret sør for Gjelhøi. Været var helt fantastisk, men litt sur vind på utsatte steder. Heldigvis løyet vinden noe seinere på dagen. En tålmodig Mayhassen var overbærende med mine korte stopper i de bratte bakkene. Beina ville, men ble jeg fort kortpustet og måtte hente meg inn igjen. Likevel sto vi på toppen av Austre Holåtind etter 4,5 timer. Vi traff 5 andre i skaret mellom Austre og Midtre Holåtinden som hadde teltet i Tverrådalen og var på topptur.

Mayhassen og jeg hadde en lengre spisepause før oppstigningen til Mitre Holåtind i sola og koste oss med utsikten mot Jotunheimen. En perfekt dag i Breheimen med flotte skiforhold.....men vi fryktet nedkjøringen mot Sota seter....var snøen råtten?? :oops:
Klokken 16.15 sto vi på toppen av Vestre Holåtind og var klar for nedkjøring. Fantastisk nedkjøring med stor fart og ikke akkurat flotte telemarksvinger.....men ned kom vi da! :lol: Tro ikke det bare er nedkjøringer hele veien til Sota. Det er det IKKE! Flere seige bakker må forseres før den siste nedkjøringen til Sota seter begynner.

Mayhassen var opptimistisk her og fikk bra fart nedover og jeg fryktet det værste og skulle rope til han at NÅ må du bremse før noe skjer....SÅ trynet han så det holdt :lol: Snøen ble plutselig råtten og skiene forsvant i sørpesnø og ha stupte overende med trynet godt ned i den grove snøen. Det gikk bra, men ørene tettet seg med snø og han fikk litt "krigsmaling" i ansiktet. Latteren kom og vi synes dette var et et skikkelig artig innslag....

Videre nedover gikk det faktisk ikke så verst og vi fikk faktisk til noen flotte telemarksvinger før vi kom ned i skoggrensen. Da var det slutt på moroa. Her ble det banning og sverting...med og uten ski...gjennom dyp råtten snø. De fleste av oss vet hvordan dette er....helt jævlig for å si det mildt! Ned kom vi til slutt...svette og fornøyde etter en flott, men slitsom tur. Turen tok 9,5 timer. Det anbefales nok en tidligere start for noen som har tenkt seg inn dit. Turen er lang og hard og regn med råtten snø i nedkjøringen!!!
Turen anbefales på det varmeste. Holåtindene ligger vakkert til inne ved Holåbreen!

post-2015-133474619255_thumb.jpg

post-2015-133474619261_thumb.jpg

post-2015-133474619267_thumb.jpg

post-2015-133474619273_thumb.jpg

post-2015-133474619279_thumb.jpg

post-2015-133474619284_thumb.jpg

post-2015-133474619289_thumb.jpg

post-2015-133474619295_thumb.jpg

post-2015-133474619301_thumb.jpg

post-2015-133474619308_thumb.jpg

post-2015-133474619313_thumb.jpg

post-2015-133474619319_thumb.jpg

Vis rapporten i Turkartet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Enig i at det er en ganske lang, men meget flott tur. Synes turen våres var ganske lang, selv om vi startet fra teltplassen vi hadde ved Tverrådalen, og dermed slapp oppstigningen fra Sota. Med tung sekk på ryggen og råtten snø fra tregrensa, var hjemturen ned til Sota sæter i dag ingen stor opplevelse...

På bilde 11-5-5 er det vel Midtre Holåtind vi ser :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Holåtindan fra Sota Sæter er en drøy tur ja, men samtidig er det en utrolig fin dagstur på våren. Man får gått litt på ski i et ganske urørt område, litt opp og ned, før man når de 3 Holåtindene. Følelsen av å endelig nå målet blir ennå litt større, når de ligger såpass fjernt fra startstedet. Husker ennå godt gromturen jeg hadde til disse toppene med Julia og Morten i april 2005.

Likevel sto vi på toppen av Austre Holåtind etter 4,5 timer.

Da var dere langt kjappere enn oss. Fra Sota Sæter til Austre ser jeg at vi brukte nesten 7 timer, men vi hadde flere diverse pauser. Noen lange, med fotografering og skravling i vårsola. Blant annet tok vi en sving bortom en isvegg i Tundradalsbandet.

Nedkjøringen mot Sota Sæter husker jeg som en av de bedre jeg har hatt. Er ei kløne til å kjøre, men akkurat ned der var føret helt perfekt med et lite lag løs snø på toppen som gjorde at svingene gikk av seg selv. Nedenfor tregrensa hadde vi også våt snø, men husker ikke at vi slet så mye med gjennomtråkk.

Takker for fin turrapport, som frisket opp mange gode minner! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.