Gå til innhold
  • Bli medlem

Ødeste/villeste steder i Nordmarka


macbook24

Anbefalte innlegg

Annonse

Hei!

I den grad man kan kalle nordmarka øde, er områdene du antyder trolig det nærmeste man kommer ødemark. I visse tider av sesongen vil det kunne være relativt folksomt, selv i disse områdene.

Legger man turen i slutten av mai og utover i juni, vil trykket trolig være størst da. Jeg la selv turen til branntjernshøgda i tidlig juni for noen år siden, og ble svært overrasket over hvor mye folk det var. Dette var nok litt tilfeldig, og jeg har hatt flere turer i nordlige nordmarka hvor jeg også har blitt overrasket, men over hvor lite folk det var.

Uansett ville jeg pakket sekken og loffet rundt og gjort egne erfaringer. Er det i overkant mye folk et sted, er det bare å rusle litt til. Husk at det også går an å komme seg inn i "dine" områder fra Jevnaker (kjøre inn til Tverrsjøen). Herfra kan du gå inn til Spålen/Katnosa.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Regner med at du mener øst for Katnosa (Branntjern) og ikke vest.

Områdene rundt Katnosa er uansett temmelig øde om sommeren. Branntjernshøgda er et ganske flatt høydedrag med mye tett skog. Litt lenger sør ligger imidlertid Revshammeren og Kjerkeberget som er fine hauger med god utsikt. Turen fra den ene til den andre er en av de bedre i Nordmarka.

Men aller finest og kanskje ød-est er det sør for Katnosa rundt Sandbekkmana. Her er det sjelden folk og ganske mye artig terreng. Oppe på selve Sandbekkmana er det et lite tjern på rundt 600 meters høyde. Har tenkt på det som en bra teltplass.

Det skal være fisk i mange av vannene rundt Sandbekkmana, men jeg vet ikke nøyaktig hvilke siden jeg ikke fisker noe særlig.

Topper som Ormtjernshøgda og Rolighaugen tror jeg det kan gå uker og måneder mellom hver gang det er noen på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.