Gå til innhold
  • Bli medlem

Langhelg i Børgefjell


sivertsvik

Anbefalte innlegg

Jeg skal opp til børgefjell i midten av august, men det blir bare ei langhelg.

Antagelig blir vi å gå fra Tomasvatn.

VI blir sikkert en seks, syv personer.

Jeg ønsker forslag til ei god rute, der man også kan få med seg en bra topptur.

Noen som har erfaring med helgeturer i Børgefjell?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dersom dere kjører bil og ikke er avhengig av å gå fra Tomasvatn har jeg et par alternativ:

1. Gå opp fra Simskaret til Måskardvatnet for neste dag å gå opp på Kvigtinden som er Børgefjells høyeste topp.

2. Gå fra Fiplingdalen og opp til Golvertinden som er blant Børgefjells flotteste topper.

Anbefaler å bruke så lang tid som mulig på turene. Golvertinden har jeg ikke vært på men Kvigtinden krever minst 3 dager dersom været klaffer og du ikke skal stresse.

God tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig i innlegget over. Børgefjell er litt stort for bare en helgetur. Det er en dagsmarsj bare til Jengelen, og det gjelder uansett hvor man skal. Går ut i fra at dere skal telte.

Min erfaring er at stien "Jengelveien" som dere starter på - er best frem til Storelva. I fra liktt før broa begynner nasjonalparken og der er det ikke "klopper" i myrene. Er det bløtt ville jeg kanskje vurdert å gått opp Storelvdalen? Uansett er dette den mest benyttede delen av parken, med desidert mest trykk i de dagene dere hadde tenkt dere avgårde.

Jeg ville altså brukt fantasien litt og ikke gått Orrekskardet. Når det gjelder topper er det jo nok av dem rundt der, men skal man i det mest alpine landskapet bør man som nevnt over starte i Simskardet. Enda mer folk der, men litt inn i parken er det straks bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom dere kjører bil og ikke er avhengig av å gå fra Tomasvatn har jeg et par alternativ:

1. Gå opp fra Simskaret til Måskardvatnet for neste dag å gå opp på Kvigtinden som er Børgefjells høyeste topp.

2. Gå fra Fiplingdalen og opp til Golvertinden som er blant Børgefjells flotteste topper.

Anbefaler å bruke så lang tid som mulig på turene. Golvertinden har jeg ikke vært på men Kvigtinden krever minst 3 dager dersom været klaffer og du ikke skal stresse.

God tur.

Sitter å ser litt på kartet.

Hvis man går slimskaret, går man da via Biseggskaret og opp til Måskarvatnet?

Vet du hvor lang den turen er i timer?

Og hvor mange timers gange er det fra Måskarvatnet og opp på toppen av Kvigtinden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om du ikke spurte meg kan jeg nevne at man går via Måsskardvatnan Vestre da ja. Fin tur.

Du kan se bilder i fra en av mine turer her:

http://www.kjiver.no/Kvigtindenl.htm

Profil

http://www.kjiver.no/Bilder_Kvigtind/profil.jpg

Vi brukte totalt 12 timer tur/retur i fra Simskaret. Distansen er 32,5 km.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om du ikke spurte meg kan jeg nevne at man går via Måsskardvatnan Vestre da ja. Fin tur.

Du kan se bilder i fra en av mine turer her:

http://www.kjiver.no/Kvigtindenl.htm

Profil

http://www.kjiver.no/Bilder_Kvigtind/profil.jpg

Vi brukte totalt 12 timer tur/retur i fra Simskaret. Distansen er 32,5 km.

Ok, så dere kjørte dette som en dagstur.

Da må det kanskje være greit for oss å dra opp til Måsskarvatnan første kveld (fredag), sette basecamp der og dra opp på toppen dagen etter (lørdag).

Så er vi i området simskarvatne den tredjedagen (søndag) og utforsker de dammene nedover simskaret.

Vi drar hjem mandag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dere ønsker en fantastisk fiskeopplevelse så vil jeg ikke anbefale Simskardvatnet. Har vært der og fisket en par ganger, og aldri opplevd hverken napp eller vaking. Noen sier at det ikke er fisk der, mens andre mener at det er storfisk der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dere ønsker en fantastisk fiskeopplevelse så vil jeg ikke anbefale Simskardvatnet. Har vært der og fisket en par ganger, og aldri opplevd hverken napp eller vaking. Noen sier at det ikke er fisk der, mens andre mener at det er storfisk der.

Takk.

Men der det ikke er mye liv, er det som regel noe store slusker å lurer rundt i vannet. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.