Gå til innhold
  • Bli medlem

Sele for bre - trygt med kun brystsele?


tomahg

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har planer om noen turer på bre i løpet av våren, og i dag gik jeg innom en lokal sportsforretning på jakt etter en bresele. På forhånd ante jeg egentlig ikke hva jeg var på jakt etter, men jeg så egentlig for meg en sittesele.

Mannen i butikken mente jeg klarte meg med en brystsele til brebruk, og at det var det som var vanlig å bruke på bre. Brystselen var jo også billig (350 kr), så jeg lot meg overtale og forlot butikken fornøyd med å slippe så billig unna handelen.

Vel hjemme begynner jeg å lese i papirene som fulgte med selen (en "singing rock bobingo vario chest harness") og her står det (svart på gult) at den kun må brukes sammen med sittesele. Det er også en illustrasjon som viser at det er lite lurt å bruke brystselen alene, det ser ut som om man vil få sikringstauet midt i ansiktet...i beste fall.

Jeg ser enkelte steder på nettet (f.eks her: http://www.naturtips.no/over1.htm) at man kan bruke brystsele alene, da man f.eks unngår å bli hengende opp-ned med sekk.

Bør jeg storme tilbake å anklage selgeren for mordforsøk!? Bør jeg bytte (mot mellomlegg) brystselen mot en sittesele, eller bør jeg kjøpe en sittesele i tillegg?

Med forvirret og hjelpeløs hilsen,

tomahg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ville bytta til bare sittesele. Ja, det er litt større fare for at du ender opp-ned i en sprekk, dersom du har sekk på deg. Men, det er også mindre fare for at du ikke klarer å holde et eventuelt fall pga. innbindingspunktet er lavere, så du blir ikke så lett dradd over ende.

Det heter vel fortsatt i metodesettet som blir brukt i NF-godkjente kurs at man skal ha begge deler, men...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du kun bruker brystsele og skal ta i mot et eventuelt fall vil hele belastningen for deg komme på brystet, og det vil bli vanskelig å holde deg stående. Har man begge deler klarer man å bruke hele kroppen (og særlig lårmusklene) til å holde igjen. Dette betyr mye for sikkerheten til de du går sammen med. Både brystsele og sittesele er det beste, men dersom du bare skal velge én ville jeg valgt sittesele.

Du kan med god grunn gå i bestemt gange til butikkmedarbeideren som anbefalte deg brystselen og be han ta seg en bolle! Slik uvitenhet kan i verste fall ta liv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kombinasjonen bryst og sittesele er anbefalt på bre.

Kun brystsele kan være problematisk om en faller i sprekk og blir hengende med hele kroppstyngden. Om du blir hengende en stund, vil denne stramme over brystet, og gjøre det vanskeligt å puste.

Har du en klatresele, kan denne godt benyttes sammen med brystselen. Skal du kjøpe utstyr ville jeg anbefale en enkel og billig sele uten for mye polstring. Personlig foretrekker jeg kun bånd uten polstring på breselen, siden den da er lett, ikke suger opp så mye vann, og tørker raskt. Et eksempel kan være denne som er i bruk på mange brekurs

Brystselen du har er godt egnet for bre, og lar seg kombinere med en sittesele ved hjelp av et innbindingstau.

Et annet spørsmål er jo hvilke bretur du skal på, og hvem du skal reise sammen med? Om du ikke har planer om kurs eller å dra ofte på bretur, er det kanskje like godt å låne utstyret. Uansett må noen i gruppen ha kunnskap om bre, og ferdsel på bre. Det er viktigere at en kan bruke det utstyret en har, en hvilke utstyr en har!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En brystsele er helt trygg til du trenger den :D

Hvis du har pakket den ut - ta den på og prøv og henge løst i den i feks 20 min med en sekk på ryggen.

Stå på en krakk eller lignene få en person til og ta vekk krakken. NB Personen må være tilstede hele tiden til og passe på, slik at du kan komme deg ned når du trenger det.

I tillegg kommer fallet som nevnt over.

Etter et slik forsøk er du ikke i det minste tvil om hva du skal velge.

Har du ikke pakket den ut kjøp utstyr som kan brukes, med trygghet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ikke er sikker på utstyrsbruk, så ville jeg anbefale et brekurs. Eller hvis du har bekjente som kan dette, lær av dem!

I "gamle" dager ble det brukt brystsele. Men i kombinasjon med tauslynger(2 stk) som var festet på hver side av tauet. Lengden på disse var slik at hvis du datt i en sprekk så kunne du dra slyngene ut av for eksempel brystlomme, tre enden rundt foten og avlaste brystselen. Du blir fort vissen i armene hvis du blir hengene i brystselen.

All bruk av utstyr må være drillet. Så den gangen du faller ut enten det gjelder bre eller klatring, så er bruken av utstyret riktig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

i siste utgave av Breboka som ble gitt ut av DNT i fjor, skrev jeg følgende om bruk av sittesele/ kombinasjonssele:

"En del hevder at sitteselen alene er nok, og at den er mer komfortabel å ha på enn en kombinasjonssele. Enkelte utstyrsprodusenter hevder også at et høyt innbindingspunkt (som ved kombinasjonssele) gjør det vanskeligere å holde et fall fordi en lettere blir dratt over ende, enn når et fall kommer med drag i livhøyde. Med et taulag på fire-fem stykker er det likevel ikke noe problem å holde et fall hvis en passer på å gå med stramt nok tau mellom seg. I mindre taulag, hvor en må holde en større del av fallet alene, er det kanskje et poeng. Risikoen for å bli hengende oppned i et fall er såpass stor at dette må veie tungt i regnestykket.

Det viktigste er at du vet begrensningene og konsekvensene for hva du gjør, slik at du legger opp tur etter evne. "

En kombinasjonssele er udiskutabelt det tryggeste, en vil hverken henge i kun brystsele (i alle fall ikke en krysset type som du hadde kjøpt), eller kun sittesele om en har noen kilo i sekken (kan evt improviseres med en brystslynge en kan hekte på). Så om du vil inngå kompromisser er spørsmålet om du vil holde et fall (kun sittesele), falle (kroppssele/kominasjonssele) eller ingen av delene men likevel gå med tau (brystsele).

Gå et kurs, les ei bok, eller be mannen i butikken gjøre det.

Sindre Haslene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Brystseler med "kryss" bak er ikke laget for å brukes uten sittesele. Brystselene som har kontinuerlig stropp rundt brystet kan brukes separat. Spesielt ved skiturer på bre kan en med fordel bruke bare brystsele. En unngår plagsomme sitteseler samt at tauet ikke kommer så mye i veien.

Det er ikke noe problem å ta forholdsvis lange fall i sprekk med brystsele. Et taulag vil være forholdsvis dynamisk, og brystkassen tåler mer enn en skulle tro. Problemet er å bli hengende over tid. Etter bare 10 min vil en begynne å miste funksjonen i armene. Som nevnt i tidligere svar er det viktig å ha øvd på avlastningsteknikk ved bruk av fotløkker. Jeg tror ikke dette er standard på brekurs nå om dagen...

Karl Rødseth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt "utenfor" selve sele-debatten kanskje men i tillegg til sittesele og evt. brystsele så ville jeg hatt en eller to fotløkker foran meg på tauet for om mulig å unngå hengetraume ved et eventuelt fall.

Et sett med 2 fotløkker kan i tillegg brukes til selvredning hvis man ikke er bevisstløs. Lages enkelt av f.eks 5mm tau.

Les mer her:

http://www.tunhovd.com/hengetraume/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt "utenfor" selve sele-debatten kanskje men i tillegg til sittesele og evt. brystsele så ville jeg hatt en eller to fotløkker foran meg på tauet for om mulig å unngå hengetraume ved et eventuelt fall.

Et sett med 2 fotløkker kan i tillegg brukes til selvredning hvis man ikke er bevisstløs. Lages enkelt av f.eks 5mm tau.

Les mer her:

http://www.tunhovd.com/hengetraume/

Man får da ikke hengetraume i sittesele, da hadde jeg vært død for lengst... Enda bedre er det i kombinasjonssele, da kan man henge lenge ute å merke stort, og fotløkker er da unødvendig.

Det er stor forskjell på en klatresele og en slik arbeidssele beskrevet i filmen du viser til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sittesele hjelper ved at knærne løftes men er ingen garanti mot hengetraume. Traumet skyldes at venene i bena som henger ned ikke klarer å pumpe blod tilbake til hjertet.

Lette breseler(alpinseler uten sentralløkke gir dårligere løft av bena.

http://www.google.no/url?sa=t&source=web&ct=res&cd=3&url=http%3A%2F%2Fwww.hsfb.co.uk%2FDownloads%2FSuspension_Trauma%2Fsuspension_trauma.ppt&ei=8ncqSquVGpGX_QaDtu3eCg&usg=AFQjCNHUgde7PBLvFK1TEaHUPU9yO3x5pg&sig2=1y67RnxNskbkSFxH0xp6zw

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som "offer" for redning på div brekurs har jeg sittet ganske lenge i selen min uten problemer. Og med brystsele i tillegg kan du jo legge deg bakover og få det ganske komfertabelt.

Det er selvfølgelig ikke idèelt å henge lenge i en sele, men i denne sammenhengen (redning på bre sittende i sittesele/kombinasjonssele) tror jeg ikke dette er noe man trenger å bekymre seg veldig for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som "offer" for redning på div brekurs har jeg sittet ganske lenge i selen min uten problemer. Og med brystsele i tillegg kan du jo legge deg bakover og få det ganske komfertabelt.

Det er selvfølgelig ikke idèelt å henge lenge i en sele, men i denne sammenhengen (redning på bre sittende i sittesele/kombinasjonssele) tror jeg ikke dette er noe man trenger å bekymre seg veldig for.

I en militærparade hvor soldatene står lenge rett opp og ned så mye blod samler seg i bena, så blir de fleste stående. Men det er ikke så sjelden å se en eller to soldater som besvimer/faller om. Dette er typisk personer som er mer utsatt for å få et hengetraume.

Spørsmålet er om du tar sjansen på at du er en av "soldatene som blir stående". Og hva hvis kameraten din ikke er det?

De færreste vil oppleve hengetraume, men det koster lite å være forberedt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som "offer" for redning på div brekurs har jeg sittet ganske lenge i selen min uten problemer. Og med brystsele i tillegg kan du jo legge deg bakover og få det ganske komfertabelt.

Det er selvfølgelig ikke idèelt å henge lenge i en sele, men i denne sammenhengen (redning på bre sittende i sittesele/kombinasjonssele) tror jeg ikke dette er noe man trenger å bekymre seg veldig for.

Vet at det er en "regel" som sier at hengetraume kan intreffe etter 8 minutter visst du henger bevisstløs i en sele. Det er derfor man øver på kameratredning slik at det skal gå fort under en eventuell redning.

Fant en forskningsrapport om hengetraume på nettet: http://www.tunhovd.com/hengetraume/pdf/aak-rapport.pdf

Det forklarer nokså bra de vesentlige tingene ved et hengetraume. Men jeg vil nevne noen ting som står i rapporten:

Tilstanden inntreffer i hovedsak på personer som henger urørlig i en sele, feks. som følge av alvorlig skade etter et fall eller fordi de er bevisstløse.

Det er viktig og være klar over at hengetraumet ikke er knyttet til selen som brukes.

Tester i Frankrike viste at testpersonene besvimte etter kort tid, en etter bare seks minutter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.