Gå til innhold
  • Bli medlem

Kneskade i venstre kne


Haugerud

Anbefalte innlegg

Smerte er jo et signal om at kroppen har fått nok....

ikke nødvendigvis.... jeg har hatt vondt i knær siden tidlig barneskolen, og er nå heldigvis nesten kvitt plagene...

men INGEN veit hva det kommer av at jeg hadde vondt!! jeg var hos kiropraktor som var spesialisert på idrettsskader, han fant ike noe sånn veldig galt som skulle tilsi plagene mine, han hjalp med litt, men ikke noe som hjalp veldig.. jeg tok MR av kneet.. MR bildene kom tilbake og jeg fikk bedskjed om at knærne mine var helt i orden og ikke noe feil... 8)

så når ingen kan fortelle meg hva som er galt med knærne mine, og det ikke viser noen feil på MR bildene, hvordan kan da kroppen ha fått nokk, mtp at jeg hadde vondt alerede i 3klasse!! så jeg trur heller at det kan være at en nerve ligger i klem eller noe, eller at kroppen sender feil signaler, kom over en artikkel for en stund siden, og jeg syns den var litt interissant..

http://www.forskning.no/artikler/2009/mars/213785

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Smerte er jo et signal om at kroppen har fått nok....

Hehe, ja det er det mest tøvete, pinglete jeg hører, og har hørt det altfor ofte desverre :)

Slikt sier man til de som ikke vil bli frisk, mao til hypokondere etc.....

Hadde undertegnede til en viss grad ikke trosset plager og smerter siste 25 årene, ja så hadde rullestol vært fremkomstmiddelet idag :?:

Eks.vis, en mindre og svært grei skade:

Jeg gikk rundt kun 180 grader og ikke tiltenkt 360 grader på tellis for noen år side; resultatet var 2 brudd i skuldra.

Frozen shoulder sku jeg ikke ha, nok med et frossen(stivt håndledd fra før av).

Jeg brukte skuldra for det den tålte og litt til fra dag 7, etter 11mnd var den bedre enn noensinne.

Kompisen tryna og brakk skuldra året etter. Nå tør han ikke gå på ski lenger, i en alder av 45 :?

Smerte er kun en tilstand man svært ofte har god grunn til å overse..... :?:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ikke nødvendigvis.... jeg har hatt vondt i knær siden tidlig barneskolen, og er nå heldigvis nesten kvitt plagene...

men INGEN veit hva det kommer av at jeg hadde vondt!! jeg var hos kiropraktor som var spesialisert på idrettsskader, han fant ike noe sånn veldig galt som skulle tilsi plagene mine, han hjalp med litt, men ikke noe som hjalp veldig.. jeg tok MR av kneet.. MR bildene kom tilbake og jeg fikk bedskjed om at knærne mine var helt i orden og ikke noe feil... :?

så når ingen kan fortelle meg hva som er galt med knærne mine, og det ikke viser noen feil på MR bildene, hvordan kan da kroppen ha fått nokk, mtp at jeg hadde vondt alerede i 3klasse!! så jeg trur heller at det kan være at en nerve ligger i klem eller noe, eller at kroppen sender feil signaler, kom over en artikkel for en stund siden, og jeg syns den var litt interissant..

http://www.forskning.no/artikler/2009/mars/213785

Nettopp :?:

Supert du er kvitt plagene Skaubjønn.

Mener å huske at det ble tatt ca 150 MR-bilder av kneet mitt midt på 90.tallet. Hverken eksperter hos Idr.medisinsk på Ekeberg eller Rosenborgklinikken fant feil på bildene, men jeg ga meg ikke. Det var så inn i helllvetttte :?: vondt etter løpeturer, at noe måtte være gærnt.

Kanskje landets fremste ekspert på området den gang var enig.

Da de gikk inn var det bare filler igjen av menisken. Hadde tidligere allerede hatt 3 inngrep og plukket ut meniskbiter.

Etter siste inngrepet har kneet fungert utmerket, og det har fått mere juling både før og etter siste inngrepet enn de aller fleste knær :D

Tèsen min er: Ønsker du inderlig å bli frisk for "fillesaker", ja da blir du det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, ja det er det mest tøvete, pinglete jeg hører, og har hørt det altfor ofte desverre :)

Slikt sier man til de som ikke vil bli frisk, mao til hypokondere etc.....

Hadde undertegnede til en viss grad ikke trosset plager og smerter siste 25 årene, ja så hadde rullestol vært fremkomstmiddelet idag :evil:

Eks.vis, en mindre og svært grei skade:

Jeg gikk rundt kun 180 grader og ikke tiltenkt 360 grader på tellis for noen år side; resultatet var 2 brudd i skuldra.

Frozen shoulder sku jeg ikke ha, nok med et frossen(stivt håndledd fra før av).

Jeg brukte skuldra for det den tålte og litt til fra dag 7, etter 11mnd var den bedre enn noensinne.

Kompisen tryna og brakk skuldra året etter. Nå tør han ikke gå på ski lenger, i en alder av 45 :!:

Smerte er kun en tilstand man svært ofte har god grunn til å overse..... :)

Hmmm...så du ville presset en bil som du hadde hørt en ulyd fra? For å si det slik; det er enkelte kroppsdeler som man gjerne kan kjøre på hvis man har vondt i, men hvis det er knærna som "lager ulyd" så bør man kanskje være litt mer obs.

Forresten så bør du kanskje vite hva folk driver med før du kaller de pinglete! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm...så du ville presset en bil som du hadde hørt en ulyd fra? For å si det slik; det er enkelte kroppsdeler som man gjerne kan kjøre på hvis man har vondt i, men hvis det er knærna som "lager ulyd" så bør man kanskje være litt mer obs.

Forresten så bør du kanskje vite hva folk driver med før du kaller de pinglete! :evil:

Tullprat :!:

En kjenning fra Steinkjer hadde ei god melding forleden vedr forballspillere:

Når spilleren ligger og vrir seg på gresset etter ei takling, kommer treneren/fysioen med sjøltillitsspray ... :P

Plutselig løpern rundt frisk og rask igjen.....

50% av aktive tinderanglere hadde sitti og syntes synd på seg selv, såfremt de hadde kjent ekstra godt etter vonde knær, hofter, ankler....

Hva du driver med er meg knekkende likegyldig, men du uttaler deg som farmora mi for 30 år siden... :D

Det er klokt å lytte til egen kropp, men man skal neimen ikke kjenne altfor godt etter........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...og jeg kunne vel egentlig ikke brydd meg mindre hvordan du ødela skulderen. Hadde holdt at du skrev at du ødela den. Trenger ikke vite hvorfor så det imponerer desverre ikke meg.

Hvordan kan det ha seg at så mange fagfolk tar feil og du har rett. Jeg tror at du må sitte inne på løsningen på alle slitasjeskader og jeg tror absolutt du har en forretningside her.

Et paradoks er at alt jeg skrev inn var at man burde være måteholden ved bruk av Voltaren. Hvis løsningen er å trene mer og mer...hvorfor bruker man da Voltaren? Voltaren er deriblant for å ta betennelser i ledd...så hvorfor bruke det hvis det ikke er noe galt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...og bare for å ta denne også; her må man definitivt skille mellom det å barbere seg og kutte hodet av. Det er jo ikke snakk om hypokondri. Dette må være det rareste jeg har hørt på lenge.

Det å være hypokonder går jo ut på at en person tror han har en sykdom han faktisk ikke har. Hvis det å ha smerter i et ledd som et resultat av overtrening er hypokondri så vet ikke jeg.

Men da er det godt vi kan bruke Voltaren for da er vi i hvertfall ikke hypokondere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...og jeg kunne vel egentlig ikke brydd meg mindre hvordan du ødela skulderen. Hadde holdt at du skrev at du ødela den. Trenger ikke vite hvorfor så det imponerer desverre ikke meg.

Hvordan kan det ha seg at så mange fagfolk tar feil og du har rett. Jeg tror at du må sitte inne på løsningen på alle slitasjeskader og jeg tror absolutt du har en forretningside her.

Et paradoks er at alt jeg skrev inn var at man burde være måteholden ved bruk av Voltaren. Hvis løsningen er å trene mer og mer...hvorfor bruker man da Voltaren? Voltaren er deriblant for å ta betennelser i ledd...så hvorfor bruke det hvis det ikke er noe galt?

"Antenner" er tydligvis ikke din beste egenskap Hreinalog :D

Vedr skuldra var vel det heller en måte å si man var jævli klønete og for dårlig koordinasjon, kontra å forsøke å imponere noen :wink:

Voltaren har sendt meg på dass ei uke i strekk, så jeg har overhodet ikke sans for den dritten.

Eneste jeg syntes var tull, var at ditt utsagn vedr smerte, og det mener jeg fortsatt var TULL :P

Når du drar inn undertegnede som løsningen på de fleste skader, opplever jeg deg på vikende front.

Desverre har jeg hatt altfor mange skader pga div aktivitet, sku gjerne vært alle foruten.

Dog har jeg vært svært bevisst på å benytte den ekspertise som finnes for å få lappet sammen skrotten.

Når du angriper undertegnede så angriper du implisitt ekspertene, det er derfra jeg har hentet det lille jeg vet rundt skader.....

Men kjære deg, ta deg gjerne ei friuke ved litt ulyd eller småsmerter du :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Antenner" er tydligvis ikke din beste egenskap Hreinalog :D

Vedr skuldra var vel det heller en måte å si man var jævli klønete og for dårlig koordinasjon, kontra å forsøke å imponere noen :wink:

Voltaren har sendt meg på dass ei uke i strekk, så jeg har overhodet ikke sans for den dritten.

Eneste jeg syntes var tull, var at ditt utsagn vedr smerte, og det mener jeg fortsatt var TULL :P

Når du drar inn undertegnede som løsningen på de fleste skader, opplever jeg deg på vikende front.

Desverre har jeg hatt altfor mange skader pga div aktivitet, sku gjerne vært alle foruten.

Dog har jeg vært svært bevisst på å benytte den ekspertise som finnes for å få lappet sammen skrotten.

Når du angriper undertegnede så angriper du implisitt ekspertene, det er derfra jeg har hentet det lille jeg vet rundt skader.....

Men kjære deg, ta deg gjerne ei friuke ved litt ulyd eller småsmerter du :P

Nei, jeg har vel lett for å dra sverdet når jeg føler meg fornærmet og jeg får beklage mine personlige angrep pga dette ;)

Men jeg tror at det er flere "nivå" av smerte og som de sier i US Marines "pain is only wakness leaving the body".Men jeg tror det at knær er såpass "sært" i forhold til andre ledd at det skader ikke å ha et ekstra øye med der. Det er jo tross alt det svakeste leddet i kroppen og det sier jo sitt. Det er vel ikke så mye du kan gjøre for å trene knærna heller.

Jeg går knockdown karate og med et velrettet spark der så nytter ikke all verdens trening og smertetoleranse....da er det stor sannsynlighet at skaden blir permanent. Ikke uten grunn at thai boxing digger knespark.

Vel, jeg er ikke fysio eller lege så det blir min teori da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ikke så mye du kan gjøre for å trene knærna heller

Jo, stabilitetstrening og styrke er alfa omega.....

Faktisk ikke en nødvendighet men et must, ihvertfall etter at skaden allerede har oppstått. Da er det sikkert viktig mtp forebyggende tiltak også vil jeg tro.

Modern meldte meg inn i turnforeningen da jeg var 8, etter ei trening var ikke det noe syntes jeg.

Wirkola og Brå var "tøffere" :wink:

Tror det var det dummeste jeg noensinne har gjort, du verden hvor mange plager man hadde unngått videre i oppveksten og voksen alder, gjennom turn/gymnastikk/leddutslagstrening...............

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Voltaren er smertestillende og betennelsesdempende. Det vil nok fungere bra, men å kombinere trening med smertestillende er ikke så lurt i lengden. Man belaster kroppen mer enn den har godt av, for smerter er jo leddets måte å si at noe er galt og at man bør roe ned. Du har et langt liv å leve, og å gå over grensen kan raskt føre til at beina ikke orker mer mens hodet gjerne vil. Kan forsikre deg om at å være 40 og ha lyst men å ikke klare fordi dårlige ledd er overbelastet, kan være frustrerende. Kneet er et av de leddene som får mye trykk og også et ledd som ikke alltid blir bra om man får en skade. Å være tøff er greit nok, men den dagen smertene blir kroniske og forkalkningene er et faktum, vil man kanskje angre på at man tøyde strikken for langt en kort periode i livet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å være tøff er greit nok, men den dagen smertene blir kroniske og forkalkningene er et faktum, vil man kanskje angre på at man tøyde strikken for langt en kort periode i livet.

Forsåvidt kloke ord turid, syns jeg da :-)

Har forsøkt å fortelle unggutta jeg flyr rundt i fjellheimen med at ukes panserturer, enten i tinderangling eller sommerturer bortover med grisetung sekk får konsekvenser! Ikke nødvendigvis èn ukestur i året, men snakker mer om STOR aktivitet....

Poenget mitt er egentlig å lytte til egen kropp, og ikke minst lære å kjenne egen kropp.

Dog, Ola Dunk har en stor sans for å se begrensningene istedet for mulighetene. Er det mulig å kjenne litt vondt, ja da blir faen meg det unnskyldningen for å slippe turen.

Har man kun gått på langrennski hele vinteren, og begynner å løpe på vårparten, ja da opplever mange smerter i knær og bein de 4-5 første turene. Deretter er beina tilvent og fine igjen. Da er det bare å godta litt smerter disse første turene. Hadde jeg og noen kompiser ikke godtatt litt smerter, ja da hadde siste løpeturen foregått på slutten av 80.tallet :-)

Ergo, sjå muligheitan....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.