Gå til innhold
  • Bli medlem

Molladalen - gode nedkjøringer for "vanlige folk"


Erling12

Anbefalte innlegg

Jeg har nettopp sett på langtidsvarselet for 1. mai-helgen, og vet ikke helt hvordan jeg skal reagere. Hvis det blir slik det ser ut nå snakker vi om en hel langhelg med skyfritt og vindstille - i så fall er det trolig duket for årets høydepunkt. Jeg klarer ikke helt å tro på at det skal skje ennå...

Hvis meldingen slår til er det høyaktuelt å dra til Sunnmøre for å gå på ski, og i den forbindelse er jeg interessert i Molladalen. Jeg har aldri vært der før, og lurer på om noen her kan gi tips om fine nedkjøringer for ski.

Ønskede kriterier:

- Stor høydeforskjell

- Ikke for vanskelig (vi er normale folk uten særlig flott utstyr)

- Gode snøforhold

- Liten rasfare

- Gjerne mulighet for å komme opp på en topp, men ikke et must hvis bakken er bra nok

Håper kjentfolk vil svare på denne, for hvis alt går som yr sier kan det bli ekstatisk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Molladalen har ingen startsteder som ligger høyt. Det blir uansett skibæring for å komme seg dit. Det er lite snø så langt nord i Ørsta nå, i de nedre delene. Nedkjøringer, sør/vestsida av Svinetinden, den lengst nord, 1125 tror jeg den er. Panoramautsikt over Molladalen og tinderekka. Kort nedkjøring, kan kombinere med turer helt eller delvis til Middagshornet eller Romedalstinden om du vil. Høyeste Svinetind er 1132 tror jeg, bra nedkjøring mot vatnet men temperaturen og kanskje tid på dag bestemmer hvordan føret blir. Fryser fort på etter at sola passerer. Ellers er Jønshornrenna og Mohns renna bratte nedkjøringer, rundt 40 grader. Solvendt på ettermiddagen begge to, tidligst i Jønshornrenna, bør være veldig bra føre der hvis sola får stå på utover dagen.

Hva bør man velge: Randers eller Kolåstinden?

Hvis du ikke er glad i bære ski så går du for Kolåstinden. Mulig du må bære litt der også pga generelt lite snø, men det er forskjell på litt og en time i bratt fjellside med dårlig sti. Turopplevelsesmessig er det kremturer begge to. På Randers ser du litt av Molladalen, du får også gått bort mot Mohns topp og Bladet. Du kan jo ta begge i stedet for å gå opp i selv Molladalen. Dvs Randers blir gått også fra Molladalen, opp Mohns renna. Men de fleste går opp fra fjorden.

Av andre klassiske 1.mai turer i Ørsta har du også Skårasalen. Der går du på ski fra 500moh, der du også parkerer. Vet at "fonna" sperret veien for et par uker siden, men regner med den er vekk til 1.mai. Andre som vet noe her?

Klassiske 1.mai turer betyr mye folk. Det gjelder alle disse 3 turene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for veldig flotte svar. Kunne du også si litt mer om nedkjøringen på henholdsvis Randers, Kolåstinden og Skårasalen? Vanskelige punkter? Hvor mange høydemetere? Hvor langt totalt? Hvor bratt?

Og: Er det bra nok med snø til at du vil anbefale Sunnmøre nå, eller har det blitt for sent?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om det er lite snø så regner jeg med at det er godt med muligheter fram mot 17.mai. MEN en våt nordvest og en liten kjølig periode kan gjøre underverker langt ned i fjellene og snu alt fullstendig på hodet. Det har skjedd før...

Kolåstinden opp og ned via Stretet har ikke bratte partier i det hele tatt. Dvs sidebratt opp til Stretet. Der kan det være hardt og da er det litt utsatt der. Ellers jevn og slak nedkjøring. 1000hm fra Standaleidet.

http://fjellinordvest.net/content/view/118/743/

Randers er brattere. De øverste 100-150m + henget i nedre del av breen. Brattest øverst, slakere i henget i nedre del av breen. 1400hm fra fjorden.

http://fjellinordvest.net/content/view/121/169/

Skårasalen er heller ikke særlig bratt, jevn og fin skitur opp og ned Kvistaddalen. 1000hm hvis en kan kjøre sætreveien helt til endes. Hvis fra "fonna", 1100hm.

http://fjellinordvest.net/content/view/84/743/

Alle turene er rett på sak, ikke noe dikkedarier og lang innmarsj.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var på Skårasalen i påska, men var i Kvistaddalen(Langhornet) seinast onsdag 22/4. Sætrevegen er heilt snøfri no. Gode snøforhold enno, og ein får setje på seg skina med ein gong på sætra der. Nedkøyringa til Skår er flott, men i påska høyrde eg rykte om ein times bering av ski ned til ferjekaia og fjorden.

Kolåstinden? Rett som essem skriv, men sidan snøsmeltinga har fått stor fart, er nok ikkje nedkøyringa ned brefallet aktuellt lenger, då er det kun skråkøyring mest heile ruta...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir litt smånervøs. Jeg trodde mai var en safe skimåned, men ut fra hva dere skriver begynner jeg å lure på om det er litt sent på Sunnmøre. Det er fort gjort når man ser på bilder å glemme at det tross alt er snakk om forvokste fjærestener, mens det i Jotunheimen er snakk om ekte høyfjell med gode skiforhold til langt ut i juni.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Erling12: Eg spurde seinast i går om forhold på Sognefjellet/Hurrungane. Svaret var avsmelta ryggar, tau over breane p.g.a lite snø osv. Våren kom fort i år, ikkje berre på Sunnmøre. Naboen klipte plen 16.april, ikkje kvart år ein gjer det. I fjor var eg på skitur 5 juli...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.