Gå til innhold
  • Bli medlem

Snøforhold sentralt i Jotunheimen


Kaare_70

Anbefalte innlegg

Vi satser på pinsetur til Jotunheimen som de to foregående årene. Pinsen er siste helgen i mai i år, og jeg lurer på hvordan snøforholdene er nå ca. én måned før.

Vi tenker oss til Leirvassbu/Spiterstulen/Juvasshytta for å prøve oss på Galdhøpiggområdet eller Memurutind/Hellstugutind området. Kommer nok til å vurdere tausikring på breene så sent.

Ser av annen info at f.eks. Hurrungane virker å ha lite snø i år sammenliknet med f.eks. 2007, da vi var på Ringstindane siste helgen i mai i flott nysnø.

Takker for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er generelt mindre snø i år sammenliknet med i fjor. Vi skal ei uke til Fondsbu nå, og der er det fortsatt fint skiføre, men det begynner å minke. Det var toppturer til Søre Sagi, Uranostind og Galdeberg nå sist helg. Webkameraet på Fondsbu viser at det minker også i høyden. Jeg var i Memurudalen uka før påske. Der var det bra med snø, men det har vært sammenhengende mildvær der siden, så det minker der også. God tur, uansett. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Prøver meg igjen, noen uker senere denne gang. Ser av diverse bilder fra østsiden av Jotunheimen at det er skremmende lite snø 1. mai helgen.

Noen som har vært rundt Leirvassbu/Spiterstulen i det siste og som har en anelse om det kan være skiføre der helt til pinsehelga?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har akkurat kommet heim fra ein langhelg i Hurrungane ved Turtagrø, lite snø, mangen barmarksflekker, låg i telt dar hvorav Ringsdalen starter, men skiføret oppover dyrahaugsryggen er bra med to-tre områder der du må av med skia. Men oppover Stor Ringstind var det pudder :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi var fra Sognefjellet innover Leirbreen 1. mai. Her var det ganske bra med snø - som et normalår vil jeg anta - omtrent som i fjor. Men det var jo veldig mildt i helga og mye forsvant. Nå ser jeg det er meldt snø der oppe - så mulighetene burde by seg :lol: Vi gikk fra Krossbu, men også fra Jotunheimen fjellstue oppover mot Loftet var det ikke noe problem å gå fra veien (eller rett ved i alle fall).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var inne ved Olavsbu fredag. Mer enn nok snø og vi gikk aldri gjennom. Dette er på samme høyde som Leirvassbu. Kom fra Tyin via Fondsbu og beltebilsporet var fast og fint. Lite snø i sørhellingene. Tør ikke spå pinseføret, men det er mindre snø enn vanlig for årstiden.

Se også bilde mot Memurubrean fra forrige helg.

post-2487-133474621159_thumb.jpg

post-2487-133474621176_thumb.jpg

post-2487-133474621196_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.