Gå til innhold
  • Bli medlem

Femundsmarka


Torres

Anbefalte innlegg

Hei! Vi er 2 kompiser som planlegger tur til Femundsmarka enten i sommerferien eller slutten av aug/ begynnelsen av sept. Vi har tenkt å parkere bilen på Elgå, for så å bruke beina derfra. Ingen av oss har vært i Femundsmarka før, så vi trenger noen tips! Vi regner med å bli borte 3-4 dager..Vi kunne tenkt oss litt variert natur, både skog og fjell..fiskestanga skal selvsagt også med:) så noen som har noen tips til ruter, fiskemuligheter osv? hvordan er mulighetene for å gå utenom stiene? vil helst ikke støte på altfor mye folk når man er i villmarken!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei, Torres.

Et lite tips fra meg angående førstegangsbesøk i Femundsmarka.

Ta båten fra Elgå og gå av på Haugen. Følg stien herfra opp på fjellet til Røvoltjørna. Dette tar en par, tre timer. Finn dere en fin leirplass i dette området, f.eks. ved Skogstjernet. Her kan dere prøve fisket i flere vann og oppleve et yrende fugleliv om dere er interessert i den slags skapninger. Ta så noen dagsturer for å gjøre dere kjent i dette området av marka, f.eks. en tur til toppen av Store Svuku eller Røvola for flott utsyn og fotografering, en tur inn til Grøtådalen for å fiske eller oppleve flott Femundsnatur eller en tur ned til Roastenvanna eller Røa for fiske og vandring i typisk Femundsnatur.

Dette er overkommelig på 3-4 dager med fast leirplass ved Røvoltjørna. Dessuten er det jo lyst nesten hele døgnet, så en kan bruke natta også.

Siste dagen står dere tidlig opp, slik at dere rekker båten tilbake til Elgå fra Haugen, eller dere går ned til Røsanden via Røvollen kvelden før og overnatter i/ved Stor Hans-bua og tar båten om morran. Dette er en litt lenger spasertur langs grei sti. Kikk på kartet for å beregne tida. Det er nesten bare nedoverbakke.

Men pass på! Hvis dere er heldige med været, kan dere bli bitt av Femundsbasillen i tillegg til myggen. Forskjellen er at myggstikk går over, dragningen mot Femundsmarka vil du måtte slite med resten av livet.

Ha en god tur!

Båtruta for Fæmund 2 finner du på nettet; http://www.femund.no/rutwtider.htm

http://www.femundsmarka.net/sider/index_no.htm

http://villmarkakaller.blogspot.com/search/label/femund

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Larka har i grunnen kommet med et særdeles godt tips allerede. For å unngå den største folketettheten ville jeg absolutt lagt turen til helt i slutten av august eller helt i starten av september. Det kan være greit å ha i bakhodet at å ta en "snarvei" utenfor oppgåtte og oppmerkede stier i Femundsmarka fort kan bli en omvei. Tenker da på morenerygger og blokksteinsområder som karakteriserer Femundsmarka. Dette blir mer framtredende jo lengre øst mot svenskegrensa man kommer.

God tur :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å unngå den største folketettheten ville jeg absolutt lagt turen til helt i slutten av august eller helt i starten av september.

Ingen problemer med å slutte meg til dette rådet, men har lyst til å minne om at det kanskje kan være spennende for nye brukere av marka å møte andre fjellfanter og få høre litt om deres erfaringer. Det er sjelden noe stort problem med overbefolkning i marka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hello torres.

Jeg har aldri hvert der men har veldig lyst, spesielt etter jeg leste lars monsen femundens vilmark. Denne boka er absolutt å annbefale. De har beskrevet meget godt rutevalg man bør ta med tanke på turisme. Står også mye om fiske, plus lars og trond har god humor som de får trykka bra ned på papiret så det er lett og morsomt å lese den.

Misunner dere denna turen. Ha en god tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.