Gå til innhold
  • Bli medlem

Tips til utrustning!


Skaubjønn

Anbefalte innlegg

Jeg var på en liten tur i helga som var, og fant ut at i år skal jeg virkelig oppdatere en del av utrustningen min!

har ikke hatt skikkelig skallbekledning før, men tenkte jeg skulle prøve meg på dette nå siden jeg er lei av klamt reintøy..

det jeg skal ha i år er:

Jakke

bukse

Støvler

sekk

evt. telt (2-3 manns, ) tre-sessong? helår? hva lønner seg? lav vekt!!

jakken jeg har nå er en stormberg jakke, det er jo en skall- jakke- men ikke noe ekstrem, blir våt etter noen timers regnvær.. og blir ikke noe bedre av at det er rift i den... som bukse har jeg bare brukt vanlig bukse fra forsvarets overskuddslager, og en regnbukse utenpå hvis det regner, skal man bevege seg med tung sekk da, så blir det fort klamt... har et par utslitte viking hunter gtx, de holder ikke en sommer til!! sekken min er en billig helsport sekk, som nå har revnet... teltet mitt er et billigtelt fra helsport som xxl hadde på salg for noen år siden, helt greit telt, men holder ikke tett særlig lenge i regnvær.....

har aldri vært noen utstyrs freak, så har holdt meg til den enkle standaren, men i år skal det oppgraderes!!!

produktene jeg har sett på er:

Jakke: Arcteryx Alpha SV Jacket Proshell

Bukse: Arcteryx Beta AR Proshell Pants

støvler: Alfa bever grip +

Sekk: Norrøna Recon pack

telt: MSR Hubba Hubba (?)

Noen som kan anbefale noe av det jeg har listet opp...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis det er slik at du skal oppgradere hele utstyrsparken så ville jeg tatt sekken til slutt, da kan du velge en sekk som passer vekten og volumet av det nye utstyret ditt mye bedre og du sparer vekt, recon pack er en stor og tung. Uansett sekk du velger så kommer du til å fylle den opp;)

Har forøvrig den jakken du prater om og den er en veldig bra allround jakke, men det finnes lettere og mer pakkvennlige gore-tex jakker (packlite) for vår-sommer-høst bruk.

Har du størrelsen din så sparer du en del på å handle fra statene på det merket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først og fremst, handle på tilbud og spar store penger, det er mote som teller på prisen for friluftsbekledning og fjorårets modeller går for en slikk og ingenting kontra de nye fargene.

Om du vil bruke 9-11,500 på Arcteryx så vær min gjest, men handler du smart kan du få tilsvarende bekledning for halv pris eller billigere, med andre ord får du sekken på kjøpet.

http://www.antonsport.no/s/c.aspx?cid=549&pcid=1

Men, trenger du egentlig GoreTex? Vil en bomullsbukse og ett ultralett regnsett i sekken gjøre bedre nytte? Goretex veier tross alt en hel del.... tar jeg min paclite dress med på tur er det 1kg, tar jeg proshellen er det 1,3kg, men tar jeg det billige regnsettet er det 1,2kg (0,6kg regntøy + 0,6kg bomull\fleecetopp), som puster godt, som ikke gjør meg våt når sola skinner og jeg sparer de dyre plaggene for unødvendig slitasje. Perfekt på korte helge\ukes turer når regn ikke er forventet (høysommer \ sikkert værvarsel)

Goretex blir man tross alt søkkvåt i på lik linje som regntøy i lengden, men er det snakk om lavintensiv aktivitet på bare 30-60 minutter så er goretexen suveren, gåturer tar sjelden så kort tid.. Men det er greit å bruke hvis det er meldt vedvarende regnbyger i området man skal gå i, da slipper man å skifte og man slipper vekten på bomull\windstopper suiten i tillegg til goretex\regntøy.

Av ryggsekker får Arcteryx Bora mye skryt, deriblant av meg, klarer du deg med en 95 liter? Sannsynligvis med telt, sovepose, klær etc i vanntette pakkposer festet utenpå sekken på de turene hvor litrene virkelig har noe å si pga volumet på mat o.l. og da sparer du 1 kg der også, Boraen veier ikke like mye som de virkelig store monstersekkene.

Telt er det mange av, Hilleberg har flere små og lette telt som flere fjellforum brukere skryter av, selv har jeg ikke sovet i ett så her skal jeg ikke si noe som helst, men Ringstind 2 får mye skryt og til prisen (3200 hos www.skittfiske.no) er det definitivt en verdig utfordrer til de fleste produsenter av små solotelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sekk: Arc'Teryx AC2 NAOS (dersom den passer ryggen din)

Telt: Hilleberg 2 Nallo GT (har selv "storebroren"; Nammatj og finner denne litt tung for det meste av mitt bruk)

Klær: Arc'teryx Theta/Alphaserien. Suppler gjerne med en god softshelljakke/-bukse (Gamma MX er fin jakke ihvertfall)

Sko: Kjøp Crispi Nevada eller Scarpa Ladkah (Ladakh?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

produktene jeg har sett på er:

Jakke: Arcteryx Alpha SV Jacket Proshell

Bukse: Arcteryx Beta AR Proshell Pants

støvler: Alfa bever grip +

Sekk: Norrøna Recon pack

telt: MSR Hubba Hubba (?)

Noen som kan anbefale noe av det jeg har listet opp...?

Hei.

Jakke og bukse er veldig bra, ikke noe å lure på der dersom du ønsker full beskyttelse i realt drittvær.

Kombinasjonen med f.eks. Klättermusen Einride jakke i ETAProof bomull pluss en lett GoreTex Paclite jakke er også god.

Alfa Bever grip+ har fått jevnt over gode kritikker av brukere som har omtalt støvlene, men jeg vil anbefale deg å ta en titt på Varg Isogaisa eller Rastegaisa også. Dette er svært solide lærstøvler uten GoreTex. Har selv Isogaisa og har ikke noe å utsette på støvlene, har brukt de mye i 1 1/2 år. Kjæresten har Rastegaisa og er storfornøyd.

Dersom du ønsker en lavere støvel kan jeg sterkt anbefale Scarpa Ladakh GTX. Har brukt de daglig mellom 6-8 timer hver dag siden januar (jobber mye ute) og har hatt tørre, varme og gnagsårfrie føtter. God såle med bra gripevne på alle former av snø, våt stein og ellers hva Nordmarka byr av underlag.

Men husk, føtter er forskjellige så prøv et utvalg av modeller.

Mange her inne er svært begeistret for Recon pack'en sin, har selv aldri prøvd den på tur. Hvis du ønsker en sekk som er lettere så ta en titt på Gregory Denali eller Osprey sin storsekk.

Telt: Her ville jeg valgt en av Hillebergs modeller, har selv Hilleberg Jannu og er storfornøyd med det. Dersom du stort sett drar på tur utenom vinteren vil nok Jannu være litt "overkill".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er flere bra nettsider som er omtalt på forumet. Saumfar disse jevnlig, og kjøp ting på tilbud. Jeg kjøper ting kun på salg. Kjøp kvalitet med en gang, det lønner seg i lengden. Søk på nettet etter omtale om produktet, tester etc. Husk at det er mulig å prute, selv om det ikke er så vanlig i Norge. Si at andre steder selger varen til den prisen. Nå er vintervarer på salg, som ski, dunjakker, vintersko, ull etc. Fyk rundt i butikker, og spør hva som er på salg. På messer kan man få gode priser. Vent gjerne et par timer før det åpner ( kø ) , slik at du er først ute. Lagre sportsnettsider på favoritter på PCn. Ligger en liste her en plass på forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for Svar!! ;)

litt av grunnen til at jeg vil ha goreTex er fordi jeg skal begynne på Friluftsliv på høyskole til høsten, og da blir det utfarter både på fjell, skog og hav+ at jeg har en "sit on top" jeg bruker til å fiske fra. så tenkte at et skikkelig goretex plagg måtte være midt i blinken til et så variert bruk... har sett litt på diverse sekker, også arcteryx bora 95, Bergans alpinist og Powerframe.. jeg får nok ta meg en tur litt rundt og prøve forskjellige sekker før jeg kjøper, det samme gjelder sko..

men nå veit jeg hvertfall litt mer om hva slags utstyr som funker og hva som er anbefalt :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rett undertøy er viktig. Kjøp noe nettingundertøy i ull (vinter ) og syntetisk (sommer). Funker veldig bra. Fuktighet blir transportert bort lettere, og det varmer når du er i ro pga luftlommene. Nettingundertøy, så tynt ull-lag, så fleece, og så skalljakke er bra saker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du skal sitte stille og fiske, kan det lønne seg med en vanllig oljejakke som er 100% vanntett. Goretex-jakker er i utgangspunkt også vanntette, men begynner å lekke når de blir skitne. Det krever en del vasking og impregnering. Men de funker veldig bra når du skal begeve deg mens det regner.

Forøvrig er Gorext vadebukser helt vanntette. Så jeg tror det kan ha noe å gjøre med forskjell på det materialet som membranen er limt på. Ellers kanskje har vadere flere lag med membran enn en jakke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er flere bra nettsider som er omtalt på forumet. Saumfar disse jevnlig, og kjøp ting på tilbud. Jeg kjøper ting kun på salg. Kjøp kvalitet med en gang, det lønner seg i lengden. Søk på nettet etter omtale om produktet, tester etc. Husk at det er mulig å prute, selv om det ikke er så vanlig i Norge. Si at andre steder selger varen til den prisen. Nå er vintervarer på salg, som ski, dunjakker, vintersko, ull etc. Fyk rundt i butikker, og spør hva som er på salg. På messer kan man få gode priser. Vent gjerne et par timer før det åpner ( kø ) , slik at du er først ute. Lagre sportsnettsider på favoritter på PCn. Ligger en liste her en plass på forumet.

Vet du hvor den listen over sportsnettsider ligger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten av jeg skal påberope meg noen ekstremkompetanse på friluftsliv så kan jeg si hva jeg har endt opp med.

Debatten går høy når det gjelder gortex, men er super fornøyd med min Arcteryx Theta jakke. Jeg har hatt andre gortex jakker før som ikke har holdt Bergensværet ute (lowe), men proshell jakkene til Arcteryx holder det de lover!

Sko har jeg endt opp med Crispi Besseggen som er gode sko til en stor mann, men mitt neste par vil nok være enda høyere på leggen, men det er jo litt smak og behag.

Av sekk har jeg en Lowe contour (80+15) som er en meget god sekk uten ramme -fungerer flott opp til 30kg. Pluss for denne sekken er et meget bra hoftebeltesystem som er lett å stramme.

På telt fronten har jeg endt på et helsport telt Fjellheimen 3 camp (er vel rundt 2,5 kg) som er et godt telt, men har ikke stormmatter (og skal dere være tre bør dere være små.....). Litt av grunnen til at jeg valgte dette var en god takhøyde som kommer godt med når en er 190....

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk www.sportsdeal.no salg på gore-tex. Kjøpte meg en pro-shell jakke (MH Beryllum) tidl. i vinter. Den gikk fort, men fortsatt andre jakker igjen. Normale størrelser. Bra kvalitet.

Har selv alfa bever grip pro+, hatt dem 1 år. Fornøyd, ikke gnagsår. Men som nevnt tidligere, dra på en sportsbutikk med bra utvalg og snakk med noen som kan sko. PRØV :) Mange bra merker, men passform viktig.

Støtter å kjøpe bra kvalitet en gang, framfor å kjøpe halv-veis flere ganger, samt sjekke på nettet etter tilbud. Noen adresser:

www.antonsport.no

www.sportsdeal.no

www.amfibi.no

www.sportsnett.no (dagens røver, nytt tilbud hver dag - 30-40% rabatt)

www.jaktogfriluft.no

www.komplettfritid.no

www.g-sport.no

www.intersport.no

www.vgp.no

www.ute.no

Like viktig som bra utstyr er vedlikehold. Feks lærsko må jo impregneres jevnlig, samt ikke oppbevares på varmt gulv (varmekabler)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er flere bra nettsider som er omtalt på forumet. Saumfar disse jevnlig, og kjøp ting på tilbud. Jeg kjøper ting kun på salg. Kjøp kvalitet med en gang, det lønner seg i lengden. Søk på nettet etter omtale om produktet, tester etc. Husk at det er mulig å prute, selv om det ikke er så vanlig i Norge. Si at andre steder selger varen til den prisen. Nå er vintervarer på salg, som ski, dunjakker, vintersko, ull etc. Fyk rundt i butikker, og spør hva som er på salg. På messer kan man få gode priser. Vent gjerne et par timer før det åpner ( kø ) , slik at du er først ute. Lagre sportsnettsider på favoritter på PCn. Ligger en liste her en plass på forumet.

Høres ut som en hel jobb dette her. Men for all del. Har man for mye fritid og har onkel Skrue genet i seg, så er det vel litt stas:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.