Gå til innhold
  • Bli medlem

Tips ang fjellskipakke


Miesol

Anbefalte innlegg

Jeg har tenkt å kjøpe meg ny fjellskipakke nå på tampen av sesongen. I den anledning har jeg lest og sett mye og det står stort sett mellom to skipar, Fisher E99 og Åsnes Amundsen m/kortfell. Men så er jeg så usikker på skilengde..

Jeg er knapt 160 høy og veier 58 kilo, kommer nok til å gå noe med dagsturoppakning og noe tyngre. Selv tror jeg 175 hadde vært en bra lengde, men det finner jeg jo ikke i noen av de to nevnt ovenfor. Så spørsmålet er da om jeg bør ha 180 eller gå ned til 170? Fisher E99 finnes ikke kortere enn 180, mens Amundsen finnes i 170. Er det noen som har Amundsenski som kan si om det stemmer at de er såpass stive at man heller bør gå litt ned på lengde? Bruken min vil nok primært være litt lengre fjellturer med både lengre strekker bortover (over isbre) og bakker med varierende stigning.

Ift bindinger har jeg bortimot bestemt meg for BC, men er litt i tvil ang manuell eller auto. Ift sko tenker jeg Crispi Stetind fordi jeg har ganske smal fot. Har prøvd et par alpina 850, men de falt ikke helt i smak. Alfa har jeg egentlig utelukket siden fjellskoene til Alfa er altfor brede til min fot, der måtte jeg velge Crispi Bessengen og er veldig fornøyd med dem. Høres det logisk ut at Crispi sine skisko antagelig vil ha en passende lest da?

Tar også gjerne imot tips til andre skimodeller som kan passe anatomien og bruken min.

På forhånd takk for alle svar!

(Kan jo bare nevne først som sist at jeg har søkt mye i forumet, men ikke funnet svar).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ang fjellskivalget ditt:

Valg av lengde på fjellski avhenger av (i min prioriterte rekkefølge):

1. Personhøyde

2. skiferdigheter

3. oppakning

4. Personvekt

5. Smøreferdigheter

Utifra din høyde og vekt vil 180 være bra dersom du er normalt god på ski, ofte bærer mer enn dagstursekk og kan smøre ski.

Dersom du er mindre god på ski/ikke kan smøre ski/går kun med dagstursekk kan 170 være et greit valg.

Jo lengre en fjellski er, jo stivere er den som regel, derfor vil oppakningens tyngde ha noe å si for valget.

Gode smøreferdigheter og god skiteknikk kan veie opp for 'litt for stive ski'.

Jo lengre en ski er jo vanskeligere kan den være å bruke for de med begrenset skierfaring (spesielt oppover og nedover).

Ellers er jeg personlig meget godt fornøyd med åsnes skiene og Manuell BC binding.

Erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg kjøpte meg nye ski i desember i fjor. Jeg har hadde fjellski med stålkant fra før med 75mm binding. Hadde lyst på bredere ski denne gangen. Jeg havnet på Fischer E109 som jeg er MEGET godt fornøyd med. For mitt bruk som alltid er utenfor preparerte løyper var disse aldri for brede. Super ski å renne på og kjøre telemark ned fjellsidene 8)

Jeg valgte manuell BC binding. Var skeptisk til denne typen, men ble imponert over hvor sidestabile de var. Eneste grunnen til manuell, var med tanke på at med auto må du ha fast underlag for å løse ut binding. Litt tungvint i mye løssnø, UMULIG om du går gjennom isen!

Kjøpte Crispi Stetind sko som har veldig god ankelstøtte og dermed perfekt for telemark/utforkjøring.

Disse skiene er såpass brede at løssnøkjøring er en fryd!

Håper du fikk litt mer ideer på hva du skal velge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar så langt - jeg tar fremdeles gjerne imot flere :D

Utemannen: Jeg har sett litt på E109, men utelukket dem fordi jeg ikke ønsker en fullt så brei ski (selv om jeg nok hadde satt stor pris på en litt mer lettsvingt ski i de verste nedoverbakkene..). Men siden du har Crispi Stetind har jeg et spørsmål til; hvordan er disse i størrelse ift vanlige sko og ift fjellsko? Jeg har nemlig ingen butikker i nærheten der jeg kan prøve, og må nok sjanse på størrelsen ved bestilling fra nettbutikk. Jeg bruker til vanlig str 37 i vanlige sko, men har str 38 i mine Crispi Besseggen fjellsko. Tenkte derfor å sjanse på str 38 hvis ingen tipser meg om at de er små eller store i størrelsen.

Vurderer også Alpina BC 1600 som alternativ skisko og vil gjerne høre erfaringer.

Jeg sliter fremdeles med å bestemme meg ang skiene. Har egentlig mest lyst på Amundsen pga kortfellesystemet, men er veldig i tvil om 170 eller 180 blir rett lengde. Dersom 170 blir for korte og det er fare for at 180 Amundsen blir for stive er det kanskje bedre å velge E99..

Dersom jeg ender med E99 - bør jeg da kjøpe kortfell eller langfell dersom jeg bare skal kjøpe en av delene? Og bør jeg satse på smøreski eller smørefrie? Og dersom Amundsen - holder det med kortfellene eller bør jeg kjøpe langfell i tillegg?

Mange spørsmål, men jeg har desverre litt lite peiling og erfaring selv. Og det er kjedelig å kjøpe utstyr man ikke blir helt fornøyd med når man først skal legge så mye penger i det. Håper jo å ha glede av utstyret lenge :D

(Ang. bruk, her er eksempel på en tur jeg håper å kunne bruke utstyret på: http://www.bot.no/activity.php?ac_id=20135)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Miesol, ser vi er nordlendinger begge to.

Jeg ville absolutt ha vurdert et sett med bredere ski enn de du ser på.

Fischer 109, eller Åsnes Ingstad eller Nansen.

Jeg bruker Ingstad, rottefella supertele med wire, men har kjøpt Taiga løypeski og NNN BC automat.

Er overaska over hvor stabile BCbindingene er, så er du ikke ihuga kjører, så holder de i massevis.

Smørefritt passer dårlig her i området. Du blir bare forplaga, så gå for smøreski, og en kortfell hvis du kjøper åsnes med fellelås, eller langfell.

Skal du ha løypeski, skal du heller tenke å kjøpe på skisalg som supplement til superbreie fjellski.

Familien er utstyrt slik:

Sønn 13, Fischer 109 BC manuell smørefri

Datter 11 Ficher 99 BC manuell smørefri (Arvet av broren)

Kona: Madshus smørefrie løypeski fra forrige århundre, 75mm telemark

Nyervervet uprøvde: Åsnes Nansen med kortfell, supertele med wire

Meg:

Hundgamle Atomic telemark, blytunge, alt for stive og en sole som ikke holder smøring, Riva binding

Ingstad med fellelås, supertele med wire. (Er superkjempeglad i disse skiene)

Åsnes Taiga med BC automat til løypebruk kjøpt for noen uker siden på OBS Harstad. Fikk ski, bindinger og sko for 1100,-)

Så, med mindre du skal gå sykt mye rett frem, se på breie ski med god innsving.

Få hjelp på butikk til å fine lengde/smørespenn.

Kjøp sko som passer foten, ellers får du VONDT

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eneste grunnen til manuell, var med tanke på at med auto må du ha fast underlag for å løse ut binding. Litt tungvint i mye løssnø, UMULIG om du går gjennom isen!

Ein treng ikkje fast grunn for å få av seg auto-bindingen. Lyft foten med skia så høgt at ein når med hånda. Legg fingrane under skia og trykk utløysarknappen med tommelen. Vips er skia av utan at du treng bøye deg :D Dette er ikkje så lett med manuell-bindingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men siden du har Crispi Stetind har jeg et spørsmål til; hvordan er disse i størrelse ift vanlige sko og ift fjellsko? Jeg har nemlig ingen butikker i nærheten der jeg kan prøve, og må nok sjanse på størrelsen ved bestilling fra nettbutikk. Jeg bruker til vanlig str 37 i vanlige sko, men har str 38 i mine Crispi Besseggen fjellsko. Tenkte derfor å sjanse på str 38 hvis ingen tipser meg om at de er små eller store i størrelsen.

Storleiken på Crispi Stetind er omlag som andre fjellstøvlar, så 38 kan nok passe for din del. Men eg ville uansett ikkje anbefale å kjøpe skistøvlar utan å prøve. Det er jo ikkje bare storleiken som skal vera riktig, dersom lesten ikkje passar foten din, vil du aldri bli fornøgd med støvlane. Stetind er i tillegg så stive at du vil slite med å forme dei til foten din, dersom dei ikkje passar som ny!

Vurderer også Alpina BC 1600 som alternativ skisko og vil gjerne høre erfaringer.

Eg har BC 1600. Ikkje så stiv som Stetind som er veldig stiv. BC1600 er etter mitt syn betre å gå med, på grunn av at støvelen er litt mjukare. Ellers er mitt inntrykk at lærkvaliteten er betre på Stetind, men dette er mykje basert på det visuelle ettersom eg nesten har sliti ut eit par BC 1600, men knapt gått inn Stetind-støvlane mine. Når det gjeld slitestyrke på BC 1600, viste dei tidleg tegn på slitasje, men har etterpå vist seg utruleg seigliva. Men støvlane ser ikkje fine ut etter mange års hardt bruk, og dei er definitivt ikkje vanntette lenger. Storleiken på BC 1600 er som Stetind. Ettersom støvelen er noko mjukare, vil du nok ha litt meir å gå på dersom lesten ikkje passar perfekt til foten din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ønsker heller ikke å kjøpe sko uten å prøve, men problemet er at den eneste sportsbutikken i nærheten kun hadde Alpina 850 i rett størrelse (og de likte jeg ikke). Utenom den ligger nærmeste sportsbutikk nesten 20 mil unna (Bodø). Tenkte det ikke var så skummelt å sjanse på Crispi siden jeg er veldig fornøyd med lesten på fjellstøvlene, men det trenger jo ikke være det samme..

Sportsbutikkproblemet er også grunnen til at jeg stiller spørsmål ang spenn og lengde på ski her, men har tenkt å ringe Oslo Sportslager før jeg evt bestiller derfra.

Om noen holder til i Bodøtraktene hadde det vært fint å få tips om eventuelle sportsbutikker der som ikke har pakket fjellskiutstyret altfor langt inn på lageret :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På Sportslageret har de ikke Nansen inne nå, så skal du kjøpe nå i år er nok akkurat den skia utelukket. De hadde heller ikke så mye igjen av andre ski når jeg var innom i forrige uke.

Jeg er forøvrig på samme ski-jakt nå, og regner med det blir Amundsen ski. Dette fordi det er en passe brei ski for meg, jeg har tidligere hatt Atomic av samme bredde og det funker finfint i høyfjellet uten spor (men på Atomic har stålkantene løsnet så det skal jeg ikke ha flere av). Jeg kjører uansett ikke så heftig i nedoverbakkene, og vil først og fremst ha en ski som ikke er altfor tung.

Når det gjelder lengde; jeg er 173 og veier rett under 60 kg, og gutten på Oslo Sportslager nærmest insisterte på at jeg må ha 195 cm lange ski. I forhold til råd jeg har fått her, er det i lengste laget syntes jeg selv. Men etter å ha testet litt med sekk på ryggen viste det seg at 190 cm også ser ut til å passe bra. Jeg prøvde de samme Fischer-skiene som du skrev om øverst, men jeg endte med å ikke kjøpe. Jeg har liksom fått det for meg at jeg vil ha Amundsen ski, uten at jeg kan begrunne det helt...

Når det gjelder støvler har jeg ikke så mange tips, jeg har selv Alfa-støvler og tilhørende Salomon Manuell binding og er storfornøyd. Manuell binding syns jeg er helt klart best; det er mindre stress med at de fryser og tetter til når det er veldig kaldt eller veldig mye snø.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Miesol!

Jeg har både Crispi Stetind og Crispi fottur / jaktstøvler. For meg virker passformen veldig lik. Dette er støvler jeg er kjempefornøyd med.

Når det gjelder ski har jeg i 30 år(!) brukt E99. Innimellom har jeg hatt Atomic og Åsnes for å sammenligne litt, men jeg foretrekker Fischer. Jeg har følt at Åsnes MT/Rago / Amundsen har vært for stive.

Et argument for Åsnes er fellelåsen, festeanordningen til Montana kortfeller skrubber mer.

Om du skal gå for 99 eller 109 avhenger av bruken, men på de aller fleste føretyper har ikke jeg savna kraftigere ski. Prisen for de få turene der du savner kraftigere ski er alltid å skulle slepe rundt på noen ekstra gram under beina. Jeg ville gått for E99.

Når det gjelder lengda er min fru på samme size som deg, hun har tidligere brukt E99, 180 cm. Du bør absolutt prøve stivheten før du kjøper, du er nok såpass lett at endel kraftige ski vil bli stive for deg på turer uten oppakning.

Lykke til

Eirik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville helt klart valgt Fischer E99 fremfor Amundsen, spesielt hvis du skal fjærnbestille skiene.

E99 er mykere, så du vil ikke risikere å få "hæsjestaur" å gå med.

Ingstad er myk ski, det samme er Fiscer 109.

Sko ser det ut som du får god hjelp til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et par fugler har også hvisket meg i øret at det er mer reklamasjoner på Åsnes enn på Fischer. Greit å ha i bakhodet kanskje. Det går i hvert fall mot Fischer for min del, bare jeg får bestemt meg for passe lengde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et par fugler har også hvisket meg i øret at det er mer reklamasjoner på Åsnes enn på Fischer. Greit å ha i bakhodet kanskje. Det går i hvert fall mot Fischer for min del, bare jeg får bestemt meg for passe lengde.

Ikke for å kverrulere, men relativt i forhold til antall par solgt, eller absoluttverdi...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vet jeg ikke egentlig, men jeg har hørt fra to forskjellige butikker at de sjelden eller aldri får inn Fischer-ski med reklamasjoner, men at Åsnes er å se mye oftere. Nå vet ikke jeg hva slags markedsandeler de to produsentene har, men ingen av de er jo direkte enerådende vil jeg tro. Inntrykket jeg har når jeg "ser meg runt" på tur er også det samme; det er litt av alt der ute. Correct me if I'm wrong.

En ulempe ved at Fischer skiene er litt mer solide enn Åsnes er jo at de er litt tyngre også. Men akkurat det henger jo ofte sammen; litt mer solid kjerne er litt tyngre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vet jeg ikke egentlig, men jeg har hørt fra to forskjellige butikker at de sjelden eller aldri får inn Fischer-ski med reklamasjoner, men at Åsnes er å se mye oftere. Nå vet ikke jeg hva slags markedsandeler de to produsentene har, men ingen av de er jo direkte enerådende vil jeg tro. Inntrykket jeg har når jeg "ser meg runt" på tur er også det samme; det er litt av alt der ute. Correct me if I'm wrong.

En ulempe ved at Fischer skiene er litt mer solide enn Åsnes er jo at de er litt tyngre også. Men akkurat det henger jo ofte sammen; litt mer solid kjerne er litt tyngre.

Fischer E99 er faktisk marginalt LETTERE enn tilsvarende Åsnes Amundsen. Og E109 tilsvarende lettere enn Nansen og Ingstad... (Kilde: Oslo Sportslager: http://www.oslosportslager.no/produktkategori/ski-4-2448.aspx ). Kvalitetsdiskusjonen har jeg ikke særlig lyst til å gi meg inn på, men begge merkene får jevnt over mye skryt, bla. på dette forumet.

Her hvor jeg bor, er det veldig mye Fischer (kanskje ikke så rart, verdens mestselgende merke) og Åsnes å se på fjellski-fronten, så om ikke enerådende så ihvertfall dominerende. Selvsagt en del Madshus-ski også, både Glittertind og Pellestova (og en og annen Voss)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm.. Det var faktisk Oslo Sportslager som per telefon fortalte meg at Fischer E99 var bittelitt tyngre enn Amundsen. Så de er tydeligvis ikke helt enig med seg selv i den saken. Jeg har ikke veid de selv for å være ærlig :).

Kvalitetsforskjellen kan sikkert også diskuteres, og jeg er langt fra skråsikker. Men det var nå det jeg fikk fortalt i to forskjellige butikker. Men det kan jo også være noe de sier for å selger mer Fischer da :D.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amroren: jeg har også fått det for meg at jeg helst vil ha Åsnes, selv om jeg ikke helt greier å begrunne :)

Kan nok være det at det høres genialt ut å kunne ha kortfeller på hele turen (evt bare skifte til langfeller hvis det blir skikkelig bratt). Jeg skal innrømme at jeg ikke er supergod til å smøre ski..

Litt i tvil ang smøreski eller smørefritt dersom det blir Fischer, særlig siden jeg ikke er så god til å smøre. De fleste jeg kjenner som bor i samme område som meg har smørefritt, men jeg har aldri prøvd smørefrie ski så jeg er litt skeptisk. At det bremser litt i nedoverbakkene gjør egentlig ingenting :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mieso: Jeg skal ikke påberope meg å være noe super-ekspert jeg heller, men jeg anbefaler helt klart smøre-ski. Min erfaring er at smørefrie også blir bakglatt hvis det er problemføre. Jeg er heller ingen ekspert på smøring av ski og jeg tror ikke du skal bekymre deg så veldig for akkurat det. For det første går man jo, ihvertfall i høyfjellet, ofte sammen med flere og da er det alltids noe som vet litt. Og for det andre, som egentlig er mitt hovedargument; du lærer gjennom å prøve, feile, prøve igjen. Etterhvert husker du sånn ca hva som funker når. Og blir hele tiden litt bedre :). Det er sånn jeg har lært meg sånn noenlunde å smøre ski - oftere og oftere funker det bra, noen ganger bommer jeg veeeldig :) Og når det gjelder akkurat hvordan du skal påføre smøring på skiene, hvis det er det du er usikker på (hvor mye smøring, hvor skal du smøre etc) er det mange sportsbutikker som kan vise deg det. Eller eventuelt turfølge :). Også er det mye smøretips på nett og rundt omkring da. Sikkert mulig å få hjelp her inne også :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen!

Dersom du går for E99 skal du kjøpe smøreski! Jeg har begge deler, de smørefrie blir aldri brukt. Nei, kortfell til bratte bakker og der du bør starte dagen med klister og risikerer tørrsnø høyere oppe.

Å smøre lærer du rimelig kjapt. Start med å bruke Blå Ekstra på tørrsnø, Rød Spesial på vått føre og Universalklister på klisterføre så prøver du deg mer fram etterhvert!

Lykke til med handlinga.

Eirik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har selv E99, både smørefri og smøreski. Anbefaler at du satser på smøreski da disse glir langt bedre enn smørefrie ski. Du trenger ikke være ekspert for å få til å smøre skiene. Lær deg grunnprinsippene først. Vurderte selv å kjøpe E109, men fant at disse ble litt bred i løyper, og gikk for E99. Går man flere i lag er det ikke noe fordel å gå med de bredeste skiene. Tyngden blir også større. Du tjener kanskje noe på kjøring ned fra fjellet, men dette må veies opp mot fordelene.

Når det gjelder sko har jeg selv Crisp Stetind. De gir suverent støtte i bakker, men kan føles svært stiv. Jeg, som flere andre, har funnet dem litt ukomfortable i hel-partien. Merker det særlig når jeg går mye oppover, og foten får stort trykk i bakkanten av helen. Anbefaler ikke at du kjøper skoene uten å ha prøvd dem først!! Jeg har "vætet" mine sko og gått dem inn i våt tilstand for å få best passform, men er ikke 100% fornøyd med komforten.

De manuelle BC-bindingene fungerer utmerket. Har tidligere hatt automatiske BC-bindinger, men foretrekker manuelle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder sko har jeg selv Crisp Stetind. De gir suverent støtte i bakker, men kan føles svært stiv. Jeg, som flere andre, har funnet dem litt ukomfortable i hel-partien. Merker det særlig når jeg går mye oppover, og foten får stort trykk i bakkanten av helen. Anbefaler ikke at du kjøper skoene uten å ha prøvd dem først!! Jeg har "vætet" mine sko og gått dem inn i våt tilstand for å få best passform, men er ikke 100% fornøyd med komforten.

De manuelle BC-bindingene fungerer utmerket. Har tidligere hatt automatiske BC-bindinger, men foretrekker manuelle.

Jeg er enig i at man ikke nødvendigvis alltid trenger de breieste skiene Turbjørn. Men det er mulig jeg ellers er noe uvitende; Jeg har noen smørefrie Fischer E99 med BC-bindinger og ditto sko. Utstyret blir sjelden brukt riktignok, men det kommer først og fremst av flere alternative utstyr som jeg heller foretrekker (og som passer mitt ski"mønster" best). Jeg vet Crispi er en dønn solid produsent, men er virkelig Crispi Stetind med BC-bindiger "suveren" i nedkjøringer, og veldig stiv? Jeg innrømmer glatt jeg er 75 mm freak, men det kommer vel så mye av egenopplevd erfaring som av idealisme :)

Tillater meg derfor å spørre: Har du sammenlignet BC i nedkjøringer kontra 75 mm-systemet. Jeg spør ikke for å sette ting på spissen, eller retorisk, men av ren nysgjerrighet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tillater meg derfor å spørre: Har du sammenlignet BC i nedkjøringer kontra 75 mm-systemet. Jeg spør ikke for å sette ting på spissen, eller retorisk, men av ren nysgjerrighet :)

Så lenge ein unntar plaststøvler og andre støvler som ikkje er til å gå med. Og samanliknar med 75mm binding utan vire, så er Crispi Stetind minst like stødig som 75mm med tilsvarande stive støvler i utforbakkane. Det er i alle fall mine erfaringar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.