Gå til innhold
  • Bli medlem

Sitas-Luleå i kano


jesper

Anbefalte innlegg

Annonse

Lule elv er en av de mest utbygde elvene i Sverige. Hele strekningen du tenker på å padle er regulert, og vil innebære mest flatt vann og glatt elv, og mye padling på store og vindutsatte vannmagasin. Det er mulig at det er litt strøm enkelte plasser som hjelper på framdriften. Strekningen inneholder også 10-12 kraftverk med til dels enorme demninger, slik at kanotralle vil være til stor hjelp. Første halvdel av turen fil jeg tro gir litt villmarksfølelse. Fra dammen ved Sitas er det vei langs hele vassdraget.

Harald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg har ikke padla Lulevassdraget sjøl, men vet fra kjente at det Mase skriver stemmer godt. Sjøl padla jeg Torne / Kalix vassdraget fra Riksgensen til Kalix for tre år siden. I den forbindelse var jeg i kontakt med en danske som starta i Skjomen, men bar utstyret over til Kaitum inne ved Stora Sjøfallet Nasjonalpark. På denne måten kom de seg over i Kalix elv som går uregulert hele veien til Bottenviken.

Tror jeg hadde satset på den varianten.

Det ble laget en TVfilm om den danske turen. Jeg har den liggende på VHS et eller annet sted, dersom du er interessert kunne jeg leite den opp og sende deg en kopi.

Kaitum er beskrevet i www.kanotguiden.se som medelsvår, med noe bæring. Ut fra det vi erfarte i Torneelv innebærer det at dere må være forberedt på endel strykpadling. På våre 500km hadde vi ca 50 km stryk av varierende vanskegrad, så liker du best flatt vann vil det bli bæring så det holder!!

Lykke til med planlegginga!

Eirik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg har ikke padla Lulevassdraget sjøl, men vet fra kjente at det Mase skriver stemmer godt. Sjøl padla jeg Torne / Kalix vassdraget fra Riksgensen til Kalix for tre år siden. I den forbindelse var jeg i kontakt med en danske som starta i Skjomen, men bar utstyret over til Kaitum inne ved Stora Sjøfallet Nasjonalpark. På denne måten kom de seg over i Kalix elv som går uregulert hele veien til Bottenviken.

Tror jeg hadde satset på den varianten.

Det ble laget en TVfilm om den danske turen. Jeg har den liggende på VHS et eller annet sted, dersom du er interessert kunne jeg leite den opp og sende deg en kopi.

Kaitum er beskrevet i www.kanotguiden.se som medelsvår, med noe bæring. Ut fra det vi erfarte i Torneelv innebærer det at dere må være forberedt på endel strykpadling. På våre 500km hadde vi ca 50 km stryk av varierende vanskegrad, så liker du best flatt vann vil det bli bæring så det holder!!

Lykke til med planlegginga!

Eirik

Hei

Diver og titter på forskjellige kano-ruter. Vi planlegger å padle 2 voksne og 2 ungdommer. Jeg har en del padleerfaring både fra kajakk og kano, men på flatvann og hav. Kona og de 2 jentene mine 13 og 15 år, har mindre erfaring. Søker en rute med ikke for stor vanskelighetsgrad. Tenkte først på ruta ned Lule elven, men ser at den kanskje blir for mye på flatvann og store "innsjøer" med mye vind etc. Torne/Kalix vassdraget er kanskje noe? Ser at du har erfaring fra området. Er det mye bæring her? Tenkte å padle 7-10 dager. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Som jeg skrev i forrige innlegg er ca 10% av turen "hvitt vann"/ sterkt strømmende vann. Jeg vil si at den første delen, Riksgränsen - Tornträsk er kun for entusiaster. Her er det en del bæringer i vanskelig terreng.

På Tornträsk hadde vi mye vind den ene dagen, med bølger opp mot en meter. Fordelen er at du der er rimelig sikker på at du får medvind. Vi seilte med tre kanoer bundet sammen ca 25 km, slitsomt for armene, men det gikk unna på kort tid.

Nedstrøms Tornträsk bar vi 2 ganger før Jukkasjærvi. Etter Jukkasjærvi er det mye raskt vann / stryk fram til Junosuando. Videre derfra er det ikke mange partier med store stryk, men raskt vann mange steder. Det er en lang bæring straks før Narken, der må dere være oppmerksomme på at fossen! kommer raskt på.

Forbi Jockfallen må dere bære, men generelt kan en si at delen nedenfor Jock er preget av flatere vann og mer innsjøpadling. Vi padla Raktforsen nedenfor ØverKalix, den vil jeg råde dere til å bære,- likeså Kamlungaforsen.

Den fineste delen, med mest preg av "villmark er første halvdel av turen. Nedenfor Tärendø er dere rett som det er i bebygd område. Tärendøelven, overgangen fra Torneelv til Kalix er den fineste delen av hele turen.

Vi brukte 17 dager på hele strekket, lengste dagsetappe var 54 km; -korteste tror jeg ikke var mer enn 7km pga mye bæring i kronglete terreng!

Lykke til med planlegging / tur.

Eirik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Som jeg skrev i forrige innlegg er ca 10% av turen "hvitt vann"/ sterkt strømmende vann. Jeg vil si at den første delen, Riksgränsen - Tornträsk er kun for entusiaster. Her er det en del bæringer i vanskelig terreng.

På Tornträsk hadde vi mye vind den ene dagen, med bølger opp mot en meter. Fordelen er at du der er rimelig sikker på at du får medvind. Vi seilte med tre kanoer bundet sammen ca 25 km, slitsomt for armene, men det gikk unna på kort tid.

Nedstrøms Tornträsk bar vi 2 ganger før Jukkasjærvi. Etter Jukkasjærvi er det mye raskt vann / stryk fram til Junosuando. Videre derfra er det ikke mange partier med store stryk, men raskt vann mange steder. Det er en lang bæring straks før Narken, der må dere være oppmerksomme på at fossen! kommer raskt på.

Forbi Jockfallen må dere bære, men generelt kan en si at delen nedenfor Jock er preget av flatere vann og mer innsjøpadling. Vi padla Raktforsen nedenfor ØverKalix, den vil jeg råde dere til å bære,- likeså Kamlungaforsen.

Den fineste delen, med mest preg av "villmark er første halvdel av turen. Nedenfor Tärendø er dere rett som det er i bebygd område. Tärendøelven, overgangen fra Torneelv til Kalix er den fineste delen av hele turen.

Vi brukte 17 dager på hele strekket, lengste dagsetappe var 54 km; -korteste tror jeg ikke var mer enn 7km pga mye bæring i kronglete terreng!

Lykke til med planlegging / tur.

Eirik

Hei, og takk for svar

Tror at det blir for tøft for nybegynnere. Men samtidig er jeg redd at Luleelven blir litt kjedelig med store åpne partier. Tenkte å starte fra Voulerim for å unngå noen av disse demningene. Men da tetner det også til med bebyggelse mm.

Har du noen gode tips til en en rolig elv med ikke alt for store utfordringer?

Mvh

Roger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen!

Som jeg skrev lenger opp på siden skrøt mange av de lokale av Ängesån. Der padler du på uregulert elv, jeg tror den er mer enn 10 mil lang. Den går hele tida i skog og skal etter sigende vær relativt rolig.

Kanotguiden.se viser mange padlemuligheter. Før vi padla hadde jeg litt kontakt med padleklubben i Kiruna:

KIRUNA LÅNGFÄRDSPADDLARE

Box 109

981 22 KIRUNA

Tel: 0980-10638

Ordförande Per-Rune Andersson

Tel: 0980-18994.

God tur

Eirik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.