Gå til innhold
  • Bli medlem

Fjellvandring


Sondre Samuelsen

Anbefalte innlegg

Meg og to andre kamerater har tenkt og dra på en fjellvandring. Vi har planlagt å reise i slutten av juni, men desverre er vi helt uerfaren med å gå på lange turer.

Vi er glad i naturen, og har gått en del dagsturer. Denne gangen har vi lyst å reise en lengre tur og vi snakker her om 5-10 dager. Vi er relativt spreke.

Det vi ønsker å få hjelp av dere om er rett og slett et sted og gå som er fint, og som varer i denne lengden.

Alle slags forslag og tips blir tatt hjertelig i mot!

Hva sier dere om fjellduk, forresten? Vil dere anbefale det fremfor telt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei.

Flott å høre at livlige gutter er gira på god gammeldags turvandring.

Flotte turer må nok andre bidra med, men jeg vil iallefall oppfordre dere til å ta en liten prøvetur med hverandre først,

kanskje på 1-2 dager. Slik at dere blir litt kjent med hva det går ut på. Å hive seg rett på en tidagers-tur kan bli tøft.

Ønsker dere lykke til!

Og husk: Det er aldri for sent å snu, men det er litt pinglete....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Sondre !

Det du må gjøre er å gå inn på www.turistforeningen.no. Der finner du veiledning om det meste av det du trenger å vite.

Gog tur

Ja det er best han forsøker på Turistforeningen, for her på Fjellforum er det jo ingen som vet noe...

Edit: Forøvrig så er vel Sondre vestlending, og da passer det vel bra med Hardangervidda for nybegynnere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hardangervidda er vel et naturlig valg her ja. Eventuelt kombindert med Skarvheimen, siden de jo har ganske god tid.

Ikke legg opp for ambisiøse dagsetapper. 6-7 timer kan kanskje være en veiledende, øvre grense sånn på første tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meg og to andre kamerater har tenkt og dra på en fjellvandring. Vi har planlagt å reise i slutten av juni, men desverre er vi helt uerfaren med å gå på lange turer.

Vi er glad i naturen, og har gått en del dagsturer. Denne gangen har vi lyst å reise en lengre tur og vi snakker her om 5-10 dager. Vi er relativt spreke.

Det vi ønsker å få hjelp av dere om er rett og slett et sted og gå som er fint, og som varer i denne lengden.

Alle slags forslag og tips blir tatt hjertelig i mot!

Hva sier dere om fjellduk, forresten? Vil dere anbefale det fremfor telt?

Hei.

Først; telt dersom turen går over tregrensa, evt. fjellduk/tarp o.l. under tregrensa. Slutten av juni betyr mye insekter, som igjen gjør at jeg ville vurdert telt uansett.

Støtter forslaget om Hardangervidda. Så er det jo et poeng hvordan dere kommer dere til startpunktet, med tog, buss eller egen bil, noe som vil avgjøre hvor dere legger opp ruta, som en kryssing eller rundtur.

Dere kan regne med å ha en marsjfart i gjennomsnitt på +/- 3.5 km. i timen.

Planlegging med grovt rutevalg samt fordelig av fellesutstyr (som f.eks. kokesett, telt, brennstoff/gass) bør gjøres i fellesskap før turen.

Når du skriver at dere er helt uerfarne med å gå lange turer, vil det si at dere er forholdsvis ferske på ovenatting ute?

I så fall vil jeg anbefale dere å ta en prøvetur på et par døgn før dere drar ut i 6-10 dager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å surfe litt på turistforeningens webbside for å finne reisemål er ikke noe dumt forslag.

Jeg støtter også forslaget om å ta en "prøvetur" med en overnatting og to før man hopper på en såpass lang tur.

Etter en slik prøvetur, eventuellt med overnatting i jervenposer, vil dere nok garantert finne ut at telt er å foretrekke på en mer omfattende tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

dersom dåke skal gå i slutten av juni bør dåke droppa Hardangervidda, evt trekke godt øst for vasskilje (f.eks. Ustaoset - mot Mårvatn o.l.). Dette fordi det er vår her oppe enda og det vil ligge ein del snø på vestvidda, og barmark vil typisk vera veldig fuktig og med mykje smeltevatn i elvane. Skarvheimen er eit godt alternativ då snøen fer tidlegare her, utan at eg sjølv har gått her.

Andre områder som burde vera interessante er Rondane. Her fer snøen tidlegare og det er lettgådd område. Går buss frå Bergen til Hjerkinn, deretter er det bare å legga ruta sørover.

Femundsmarka, jekla tungvint å koma seg frå vestlandet hertil, men fint og lettgådd område.

Sirdals/Setesdalsheiane er også eit alternativ (buss frå bergen til Haukeli, deretter er det å vandra sørover).

Forstod det slik at dåke ikkje har gått lengre turar? Kan vera greit å gå ein 2 - 3 dagars tur fyrst fordi då blir dåke vane med å gå med tunge sekker (20-25 kg), dåke lærar kva dåke treng og ikkje treng (pakklister er relativt, DNT sine gjer eit godt utgangspunkt), kva mat som funker, kva som er ikkje bør vera med og masse praktiske ting som er nyttig. Mht tunge sekker så er det noko som uansett går seg til, dog med litt ømme skuldrer etter fyrste dagen :roll:

I tillegg kan dåke trena orientering med kart og kompass dersom dåke ikkje kan dette. I nærheten av bergen er Hamlagrø eit veldig fint område for kort tur.

Når ein går lengre turar så kan det vera greit å ha ei arbeidsfordeling også, rigging av leir, oppvask, middaglaging, orientering etc etc. Eg vil anbefala Monsen si bok om villmarksliv og turplanlegging, gå på bibloteket å lån denne. Han tek opp ein del tung rundt turplanlegging som er veldig nyttig og som ikkje er på DNT sine sider (siden dei rettar seg inn mot hytteturister).

Ta telt, som tidlegare sagt, duk funker når det er under tregrensa og det ikkje er knott/mygg.

Å vera på lengre turar (over 4-5 dagar i min verden) er utruleg herleg og veldig forskjellig frå 1-2 dagars turar på mange måtar, håpar dåke får ein flott tur.

Legg gjerne inn ein turrapport etter fullført tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.