Gå til innhold
  • Bli medlem

Tips: Toppturartikler i D2


iaa

Anbefalte innlegg

D2 har den siste tiden hatt flere artikler om toppturer. Flere av disse er tilgjengelige på nettet, se f.eks

http://www.dn.no/d2/reise/article1643623.ece

Ved å lete finner du også andre artikler blant annet om Lyngsalpene, om landets flotteste toppturer og seinest i dag en bildeserie om Gaustabanen som skal settes i drift for sivil bruk til neste sesong.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har lest disse med interesse tidligere, men vet ikke helt om jeg liker utviklingen av slike artikler.

Jeg merker jeg blir kvalm av at trendhysteriet du finner i skibakken skal spre seg til fjellet. Dette har det til en viss grad gjort allerede, men i ganske liten grad.

Jeg vil gjerne at flere skal gå toppturer, men ikke fordi det er trendy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg merker jeg blir kvalm av at trendhysteriet du finner i skibakken skal spre seg til fjellet.

Enig. Bare denne setningen er jo nok til å bli dårlig av:

"Ifølge Tangen har det å gå topptur en dimensjon som gir belønning i sosiale sammenhenger, og kan bli et nytt statussymbol, spesielt for folk innenfor næringslivet"

Min hensikt med å rette oppmerksomhet mot disse artiklene er at jeg finner det bemerkelsesverdig at fredagsmagasinet til vår viktigste næringslivsavis setter så sterkt fokus på toppturer som tilfellet har vært i vinter. Kanskje reflekterer dette en kommende trend som vi allerede nå kan ane konturene av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjellesauer. Jeg gikk toppturer før det ble trendy ;):P

Det er plass til mange flere i fjellet.

På naturens egne premisser,

for å ha den gode følelsen,

for å komme ned igjen etterpå,

for å forstå hvor liten man egentlig er.

essem (2009)

Bifalles!

Forøvrig;

I alpinbakken innrømmer aktørene forfengeligheten mot det som er Trendy og lever godt med det!

I fjellet forsøker mange aktører å skjule den egentlige motivasjonen (Trendy), men du verden hvor det skinner gjennom :x

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette trendhysteriet tar jeg med knusende ro. De som går i fjellet for å vise frem siste skrik i goretex og randoneutstyr vil i 99,9% av tilfellene velge fjell som er overbefolket. For det første så vil det jo for dem ha null signaleffekt å gå på en topp der få/ingen andre ferdes, og for det andre så vil de sannsynligvis ikke finne veien opp, og for det tredje så vil det vel bli problematisk å overbevise gutta på meglerkontoret at det hadde vært en tøff tur ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trend, jeg vet ikke?

Tror det er 30 år siden jeg traff på de første personene med toppturutstyr(rando) i Jotunheimen føste gangen.

For folk som bor rundt alpene er dette dagligdags!

Vi har jo kjørt telemark fra tidlig 80-tallet.

Så om mange spreke konverterer til randoutstyr er jo ikke det verste ;). Får håpe det ikke blir med helikopter opp.

Det som er positivt er, som "Joker" sier, trendkara kommer til å flokke seg om noen få utvalgte steder.

Vi andre som er fullstendig faseforskyvet i forhold til trender kan forsatt holde på med vårt.

Trend?

Hvem skal overta etter oss gamle gubber som har holdt på med dette i 30 år. Takk og lov at jeg treffer mye ungdom i fjellet som liker å gå opp for å komme ned. Skryt til til dere på "20" !

Trend?

Trendgubbene på 40 år+/- får holde på med sitt. De forsvinner raskt ut.

Trend?

Kanskje noen av disse trendgubbene lurer på: Hvorfor startet jeg ikke med dette før? Disse skal vi ta vare på.

For er det ikke slik:

Den som som trives med sin aktivitet i fjellet er det alltid husrom å få?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Type toppturskiutstyr: I områder med mye bratte fjell er skiutstyret deretter. Telemark eller rando er vel der heller hovedregelen enn unntaket. For noen er toppen målet, andre nedkjøringen. For meg er begge deler målet. Med telemarkutstyr, eller rando. Andre bryr seg ikke om toppen, tupper heller ned i ei 40-45 graders renne de har sett på avstand og lurer på om det går an å kjøre ned. 2m Åsnes med smørespenn og lave skinnløfser blir da som å spille tennis med en ispinne.

Er det trendy å velge riktig skiutstyr til den aktiviteten en driver? Da foretrekker i alle fall jeg å være trendy ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 - 50 åringer som har oppdaget at de har begynnt å bli gamle er ikke å spøke med!

Til nå har det vært "Birken" og langrenn som har vært det eneste riktige av vinteridrett.

Flest gubber og noen kvinner.

Formen og hva du kan, er målt ut fra dette. Om du driver med noe annen vinteridrett gjelder ikke!!

Så om noen "unge" gubber må finne på nytt overrasker meg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det trendy å velge riktig skiutstyr til den aktiviteten en driver? Da foretrekker i alle fall jeg å være trendy

Når jeg tenker på trendy så er det disse som "ufrivillig" går Besseggen eller Birken fordi det gir status. Så langt jeg kan se så faller du langt utenfor disse essem, og om du kjører med randoneutstyr til 6000 eller 60000 har ingenting med saken å gjøre. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg tenker på trendy så er det disse som "ufrivillig" går Besseggen eller Birken fordi det gir status. Så langt jeg kan se så faller du langt utenfor disse essem, og om du kjører med randoneutstyr til 6000 eller 60000 har ingenting med saken å gjøre. 8)

Nettopp!

Den som har mest utstyr når'n dauer har vinni :(

Kanskje er det så enkelt at gjennomsnittsidioten som utnytter og behersker utsyret er ok, mens idioten som ikke behersker det, er bare Trendy....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det trendy å velge riktig skiutstyr til den aktiviteten en driver? Da foretrekker i alle fall jeg å være trendy :D

Trender svinger, dermed vil de fleste av de tingene, aktivitetene og klesplaggene jeg har før eller senere være trendy - i hvert fall en stund.... Må nok bare akseptere at man fra tid til annen er trendy... heldigvis skjer det ikke så ofte :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trender svinger, dermed vil de fleste av de tingene, aktivitetene og klesplaggene jeg har før eller senere være trendy - i hvert fall en stund.... Må nok bare akseptere at man fra tid til annen er trendy... heldigvis skjer det ikke så ofte :D

Bifalles 8)

Jeg har tenkt i de samme baner oppigjennom årene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.