Gå til innhold
  • Bli medlem

gangsårproblemer


eflaten

Anbefalte innlegg

Jeg har så store gnagsårproblemer med mine fjellskistøvler Crispi Antarctic at jeg vil se meg om etter noe annet. Tenker litt på Alfa fordi de sier at helkappa er bedre. Jeg tror jeg trenger en sko med dypere helkappe. Noen råd eller erfringer?

Hvis jeg må gå over til BC, er det noen som har erfaring med å bytte binding på skiene? Jeg har Åsnes Nansen. Kan jeg f.eks. sette NNN BC lenger frem? Event kappe bakfra for å oppveie påført ubalansen.

Hvis jeg må kjøpe nye ski. Hva anbefales? Bruken er høyfjellsski. Lik å ha gåspenn i skiene.

mvh Erland Flaten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sko er jo veldig individuelt. Har selv veldig gode erfaringer med Alfa, men ikke så mye med skistøvlene deres. Utover det samt å forebygge med gnagsårplaster etc, så legger jeg vekt på hva slags sokker jeg bruker. Jeg foretrekker å bruke et par tynne sokker i ull/silkekvalitet helt innerst. Og en litt tykkere ullsokk utenpå. Men min erfaring er at jeg med en slik tynn sokk med silkeblanding innerst unngår å bli klam på føttene. Da minsker faren for gnagsår. Brukte denne kombinasjonen i Alfa Hjerkinn under jakta i høst. Etter ei uke i strekk hadde jeg ikke antydning til gnagsår. Holdt meg tørr på føttene hver dag og var ikke engang sårbeint. Tidlegere uten denne sokken helt innerst så har det ikke gått fullt så smertefritt. Verdt å prøve hvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For noen uker sider hadde vi en diskusjon her om gnagsår og skisko.

Flere hadde dårlige erfaringer med Alfa Skarvet, jeg tror det er viktigst at de passer foten og er inngått.

En av konklusjonene i tråden ble at også føttene må gås inn, vi får tjukkere skinn på plasser som belastes mye.

Om du håndhilser på en murer og en likningsfunksjoner vil du merke forskjellen :)

Anbefaler å gå uten plaster på kortere turer for å bygge opp skinn og heller plastre på lengre turer når det er mer kritisk å få gnagsår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gnagsår ble mye diskutert i fjellet i påska.

Noen stalltips er (forebyggende):

A1) Sjekk at skoen passer foten før du kjøper sko. Er skoen ubehagelig å prøve, prøv en annen type.

A2) Gå inn både sko og fot før du legger ut på langtur. Selv har jeg kastet racerpinnene og går bare med fjellsko/fjellski, selv på kortere trimturer.

B1) Før du legger avgårde kan det være lurt å lage en glideflate i skoen. Jeg har noen ganger brukt tynn nylonstrømpe innerst, så tynn ullsokk og ytterst en tykk ullsokk. Andre har prøvd med nylon/silke mellom en tynn frottesokk og tykk ullsokk. Her går det sikkert an å prøve seg litt frem.

B2) Vet du at du blir plaget med gnagsår på bestemte plasser, tape med sportstape. Men pass på at du ikke får krøller og skjøter på uheldige plasser.

C1) Har uhellet vært ute og du har fått gnagsår på tur kan du bli hjulpet med gnagsårplaster (compeed). Er gnagsåret blitt til et krater finnes det smultringplaster og lignende du legger slik at såret blir avlastet. Dette har jeg ikke erfaring med selv. Sjekk med apotek.

Selv har jeg et par lærsko fra sent 80-tallet. De går i ett med foten nå, og jeg kan være villig til å drepe for å beholde de! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg foretrekker å bruke et par tynne sokker i ull/silkekvalitet helt innerst.

Trango: har du noen eksempler/forslag?

Til dere som har forsøkt nylonstrømper i kombinasjon med annet, blir ikke det klamt?.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klamt og klamt :))

På teltturer om vinteren over flere dager hvor jeg ikke har mulighet til å tørke tykke sokker og ikke minst skistøvler bruker jeg dampsperreposer. Det blir jo usedvanlig klamt, men det merker jeg ikke noe særlig. Jeg bruker Varg Polar som har en løs innersokk og temmelig varm. (Alternativt tynn ullsokk, dampsperrepose og tykk ullsokk.) Ved å bruke en tynn ullsokk med fryseposer på utsiden unngår jeg at hele innersokken og også at læret blir fuktig på grunn av fordampning fra foten. Når teltet er rigget og en er kommet i "hus", tar jeg på tørre sokker, og den tynne og svært fuktige ullsokken tørker fort på snora i teltet, i alle fall når men bruker brenner. Lukta etter noen dager derimot........:) Med ubehandlet ull lukter det derimot ikke særlig mye p.g.a. lanolinet, men slike sokker er ikke så lett å finne tynne og i store størrelser.

Det er ikke greit når støvlene er gjennomtrukket av fukt og det er så kaldt at støvlene blir gjennomfrosset i løpet av natta. Ved å bruke metoden som beskrevet tar det mye lenger tid før læret i støvlene blir fuktig, men det er viktig å ha inpregnert de godt på forhånd også.

Før jeg drar på tur, filer jeg eventuell tykk hud ned og klipper neglene.

Som nevnt i et innlegg lenger opp, kan man tape med sportstape på de utsatte stedene, og det fungerer meget bra. For mange helt nødvendig. Hælen er typisk, og jeg starter litt under hælen og en ca.10 cm opp. I tillegg taper jeg en stripe på tvers akkurat på hælpartiet. Pass på at foten er tørr når dette gjøres. En tape over stortåledd kan også være nødvendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trango: har du noen eksempler/forslag?

Til dere som har forsøkt nylonstrømper i kombinasjon med annet, blir ikke det klamt?.....

Jeg bruker et merke som heter Eton. Er egentlig en helt vanlig sokk beregnet på penbruk. (sammen med dress) Er bygd opp av 70% merinoull og 30% silke samt med et lag helt innerst bestående av silver polyamid. Den finnes hvertfall i størrelse 40-43 og 44-47. Jeg bruker de sammen med en annen tykkere Eton sokk i ull med frottè innside. Disse sokkene finner du helst i forretninger som fører litt penere herretøy. Importøren har et meget bredt utvalg så det kan tenkes de har lignende damemodeller også. De importerer blant annet Oroblue til dame.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Sender noe jeg har skrevet før:

Er vel skoen som ikke passer. Uansett er et råd å prøve Tenso Plast. Dette er en selvklebende bandasje som brukes i helsevesenet. Limen er sterk, sterkere enn Compeed og sportstape. Greien med Tenso Plast er at man tar den på FØR man går fjelltur. Tar alltid på Tenso Plast før alt av turer. Klipp til en oval runding, som du påfører på tørr, ren hud på hælen. La den feste seg litt før du begynner å gå. Du vil merke at den henger på i flere dager hvis du selv ikke river den av. Forebygging er langt mer effektivt enn behandling av gnagsår. Gnagsår må for alt i verden unngås. Du kan også klippe til større biter som du påfører hele hælen, og forsiktig klipper vekk overflødige bretter etc. Kan også brukes under forfoten. Ta et stykke på ca 15 cm, og påfør under, med avslutning over fotbladet. Fås kun kjøpt på apotek, etter hva jeg vet. Meget bra produkt. Brukes en del i Forsvaret. Vi brukte konsekvent Tenso Plast under Nijmegen-marsjen i Nederland. Bruker det også før bruk av nye fotballsko, dansesko, skistøvler etc. Merk: TensoPlast brukes FØR man får gnagsår.

Ellers ser jeg enkelte bruker tynne damestrømper innerst mot huden.

Innleggsåler, gjerne tykke, anbefales. Da blir hælen løftet, og til en viss grad presset mot hælkappen. Du minsker da "mellomrommet" og bevegelsen mellom fot og sko, noe som i hovedsak er årsaken til gnagsår. Hvis du kombinerer innleggsåle med TensoPlast, tror jeg mye av problemet forsvinner.

Mvh Kirkefjord

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.