Gå til innhold
  • Bli medlem

Hårteigen


andren82

Anbefalte innlegg

Heisann, jeg har lurt på å ta en tur på Hårteigen i midten av juli. Er det noen som vet noe om forholdene som råder i renna som leder opp til toppen? Jeg vet det skal være en snøfonn der, og at den tidligst er borte i august en gang hvis det har vært mye snø. Men i år har det vel vært en del mindre snø enn tidligere år slik jeg har forstått? Men med snø, vil det være mulig å komme seg opp på en trygg måte? Har hørt det henger en del tau der fra før, men kan selvsagt ta med eget klatretau hvis det kreves. Hvordan er tauene som henger der fra før av festet? Med kiler, eller bare bundet rundt steiner?

håper på noen positive innlegg her,

på forhånd takk

mvh,

Andreas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei,

Du kan klyve opp (uten tau) fra sorsiden. Dette er et

morsomt og greit alternativ for folk som kan ferdes i

(litt) bratt terreng. Rapport og rutebeskrivelse:

http://www.ii.uib.no/~petter/mountains/1500mtn/hteigen.html

Ellers vil jeg vel tro at du kommer ganske greitt opp normalveien

ogsaa, uansett dette er et alternativ som antagelig ikke har

sno i juli.

Hilsen Petter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt vrient å si idag om det er snø der i juli. Jeg har gått normalveien 2 ganger , både med og uten snøfonna tilstede. Uten snø var det klyving på klissent fjell øverst i kløfta, litt småekkelt syntes jeg da. Det hang noen taurester der, men de så litt lurvete ut. Med snøfonnen tilstede var det mye enklere å komme seg opp av kløfta mot nord. Den fonna er ikke spesielt skummel om du ikke kommer ut for ren klinkis da. Jeg foretrakk å gå der med snøfonna tilstede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kun gått der med snøfonn, men var da overraskende greit å gå. Kan godt tenke meg som Snilen sier at snøfonna er å foretrekke framfor klyving på steinene. Når vi var der hadde noen satt igjen ”ispigger” i starten på fonna. Var utrolig kjekt å bruke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann, jeg har lurt på å ta en tur på Hårteigen i midten av juli. Er det noen som vet noe om forholdene som råder i renna som leder opp til toppen? Jeg vet det skal være en snøfonn der, og at den tidligst er borte i august en gang hvis det har vært mye snø. Men i år har det vel vært en del mindre snø enn tidligere år slik jeg har forstått? Men med snø, vil det være mulig å komme seg opp på en trygg måte? Har hørt det henger en del tau der fra før, men kan selvsagt ta med eget klatretau hvis det kreves. Hvordan er tauene som henger der fra før av festet? Med kiler, eller bare bundet rundt steiner?

håper på noen positive innlegg her,

på forhånd takk

mvh,

Andreas

Viss ikke snøfonnen er beinhard, er det kanskje lurt å ha med isøks :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde et uhell der for noen år siden. Det var rundt santhans-tider og mye snø. Fonna i renna var steinhard, men jeg tenkte jeg skulle prøve meg likevel. Oppover gikk det rimelig greit og jeg kom meg til topps.

Da jeg skulle ned ble alt mye vanskeligere. Et godt stykke oppe i renna mistet jeg fotfestet og falt. Jeg gikk som en prosjektil rett ned, uten sjanse til å klare å bremse farten på den knallharde skaresnøen.

Slo meg kraftig da jeg stoppet i steinrøysa. Blåmerket på lårene og rompa var store som en fotball dagen etter :wink: , og det var så vidt jeg klarte å stavre meg tilbake til hytta. Men er utrolig glad for at jeg ikke gikk med hodet først!

Tror nok det kan være fornuftig å se an forholdene i renna før man drar opp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.