Gå til innhold
  • Bli medlem

Påskeavslutning på Overøyestolen (1393)


essem

Anbefalte innlegg

Påska avsluttet med samme vær som den begynte (sol), litt mer variert i selve påskeuka. Men jevnt over ei påske over snittet for Sunnmøre. 2.påskedag, Overøyestolen (1393) ved Overøye i Stordal. 1000hm, bra topptur med meget bra muligheter for bratt skikjøring ned mot fremste Ørabotnen. Overøyestolen er rett og slett et bra skifjell. For de som er opptatt av pf så er den på ca 483m.

Rute mot toppen ble Overøye - fremste Ørabotnen - østflanken - Overøyestolen. Faremomentene er ca 32-33 grader i bratteste henget på østflanken + skavel som må passeres for å komme oppå toppryggen. Skavelen kan nok variere en del, husker den ikke som så stor i 2007 når jeg var der. Men da var sikten ikke så god. Skavelen er ikke vanskelig. Men skavel er skavel, med de potensielle farer det medfører og mulig behov for stegjern/isøks hvis det er hardt.

;)Bilder osv

Legger ved et illustrasjonsbilde. Bildekvaliteten er ikke god (fra 2003), men det duger.

post-3473-133474617044_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for det Sondre, bilder med slikt vær gjør nok at flere får lyst til å gå dit. Været har alt å si :) Nå var det ikke så mye trafikk opp der mandag (den store hjemreisedagen..), 8 stk i fjellet tror jeg totalen var i det tidsrommet vi var der. Lite trafikk i området generelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det mange gode bilder - i tillegg til landskapsmotivene var det skikkelig sving over skibildene 27 og 28!

For min del har jeg ikke observert ras på selve østflanken, men det er vel sikkert riktig at det er mulig å løse ut skred her under ugunstige forhold. Rasene via Fremste Ørabotnen kan derimot som kjent gå helt ned til langrennstraseén. Stolen er et fantastisk skifjell og er en svært markant profil i omgivelsene.

Når det gjelder navnet har jeg inntrykk av at de fleste benytter Stolen eller Overøystolen, mens Statens Kartverk sidestiller Stolen og Ørastolen. Sistnevnte har jeg for min del ikke hørt brukt i det hele tatt. Fjellnavnet Stolen har gjennom språklig utvikling av dalens opprinnelige navn Stoladal/Stoldal blitt til Stordal - det førstnevnte kanskje ikke noe dårlig navn på møbelbygda Stordal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempefint fjell dette(og flotte bilder).

Jeg var der for første gang i påska, og gikk en litt annen rute.

Vi starta fra toppen av skitrekket(ca 350 gratis høydemeter :) ) og gikk opp mot hamrene under Auskjeret, via toppen av Kollen og videre opp egga til toppen av Stolen.

Spennende tur med mye utsikt, men kanskje mer skredutsatt før man kommer seg opp på Kollen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del har jeg ikke observert ras på selve østflanken, men det er vel sikkert riktig at det er mulig å løse ut skred her under ugunstige forhold. Rasene via Fremste Ørabotnen kan derimot som kjent gå helt ned til langrennstraseén.

Det er nok ikke så ofte at såvidt over 30 grader gir rasfare på våre kanter, men det skjer. Ikke verste fjellsida dette, men iom jeg anbefaler ruta så må jeg ta det med :) Jeg kan tenke meg et par scenarioer der jeg hadde tenkt meg om to ganger før jeg gikk opp denne ruta eller kjørte ned hengene.

Jeg var der for første gang i påska, og gikk en litt annen rute.

Vi starta fra toppen av skitrekket(ca 350 gratis høydemeter :D ) og gikk opp mot hamrene under Auskjeret, via toppen av Kollen og videre opp egga til toppen av Stolen.

Spennende tur med mye utsikt, men kanskje mer skredutsatt før man kommer seg opp på Kollen.

Gikk den ruta i 2007 (ikke heis), bare at vi gikk tidlig opp på østryggen av Kollen. Finere rute det enn opp-ned østflanken, så gir det en liten rundtur :) Den gang var det veldig overskyet, dårlig lys, østflanken var skikkelig vindherjet, du kan trygt si at turen denne gangen ga et helt annet inntrykk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Heriks fremhevet denne emne
  • 9 måneder senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.