Gå til innhold
  • Bli medlem

Omnifuel og gass


villmarkingen

Anbefalte innlegg

Annonse

Effekten skal jo være det samme, men syns det virker som om gass varmer mye mindre. (Noen som kan utdype?) Dessuten, er det så kaldt at man trenger varming i teltet er det fort såpass kaldt at gassen ikke funker skikkelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den store forskjellen på gass og bensin, er at bensin vert fordampa med varme frå sjølve brennaren, medan gass vert fordampa med varme frå gassbeholdaren. Det vil seie at gassbeholdaren vert nedkjølt medan du brenn gass, dette medfører at trykket vert redusert og med det går effekten ned.

Det med nedkjølinga, kan du sjå enkelt ved nokre få varmegrader. Etter ei lita tid på maks effekt, vil det byrje å rime på gassboksen.

Så i låge temperaturar kan gass fungere godt ei lita stund, til kaffekoking for eksempel. Men det fungerer dårleg til kontinuerleg teltfyring. Litt rask fyring for å turke opp teltet og liknande går sjølvsagt betre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Kjørte min Omnifuel på gass i dag. Hadde en gammel boks som jeg skulle tømme. Så jeg lot den brenne lenge. Kokte vann helt i starten av brenntiden og mot slutten før boksen fes ut siste gassen. Vil si det var like raskt som bensin, heller kanskje litt raskere. Opplevde litt riming i toppen av boksen. Men den ga like mye gass hele tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.