Gå til innhold
  • Bli medlem

"Skarveangrep" på Rauddalstindan


Håvard

Anbefalte innlegg

Jeg har alltid hatt stor sans for fjellrypa (Skarv). Den lever i karrige og værharde områder, rett og slett en liten "barsking". På topptur forrige uke fikk vi en ny og artig opplevelse.

På 1930, rett før Ø Rauddalstind, tråkker vi nesten på ei skarv. Vi rygger litt, tar frem fotoapparatet og knipser i vei mens den gjør seg riktig morsk. Så løper den rett imot og stopper ett par meter forran oss. Vi rygger nok en timeter, og et nytt "angrep" iverksettes fra dene tøffingen. Nå står den maksimalt en meter fra oss. Plutselig spretter 6 små nøster opp 15 meter bak skarvemor. De er knapt større enn en mandarin. Vi rygger igjen og tar en stor bue rundt for ikke å skremme dem ytterligere. Skarvemor følger oss tett i hælene i rundt 40 meter.

Vi har aldri sett slik oppførsel før. Lirypa legger jo som regel ned den ene vingen og forsøker å avlede ved å løpe bort fra kullet.

På vei ned til Rauddalsbandet har vi mer enn nok med å unngå steinsprang og glissader, så skarvemor er glemt en stund. Likeså de 14 andre voksne rypene vi så under turen.

Vel nede striregner det, og jeg begynner å tenke på skarvemor og de små nydelige nøstene igjen. Vel, ærlig talt er det vel skarvemor jeg tenker på, sulten som jeg er. Kurt hadde lagt igjen matpakka, så jeg måtte dele min med ham. Tankene går på gravet rypebryst. Først 60 døgngrader mørning, ikke 40 som normalt. Deretter 2-3 dagers graving. Til dette måtte det bli salatblader, skogsbæryoughurt ispedd ekstra blåbær, eggerøre og flatbrød. Og selvfølgelig en god vin som Faustino 1 eller Ygay fra 93.....

Nå er vi endelig nede ved teltet på Leirvassbu og dagens middag snart klar.

Meny: Pølsegryte og Lerums husholdningssaft.

Snakk om nedtur...... :shock:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Anonymous

O nei da, Panda, bare fugleelsker (hobbyornitholog, om du vil kalle det slik) :shock: . Jeg spiser kylling, men rype ser jeg helt i de fri.

Morten kan forresten berette en historie da han gikk med mora si og hunden hennes i Skarvheimen, hvor en rypemor tappert angrep hunden (en Golden Retrever) for å forsvare kullet sitt (og pysehunden ble faktisk redd henne og trakk seg unna :roll: ).

Så rypemammaer er modige, de :? !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nja.. jeg vet nok ikke om bikkja nødvendigvis var så pysete. Tror heller at den bare ikke gadd å bråke. Bikkjer er jo slik. Så lenge de kan være opptatt av "mat" og "sove" så er de i grunnen fornøyd. Får de litt avveksling med å løpe etter en pinne eller en bærplukker eller noe slikt så stortrives de. Men en sinna skarv med unger som ligner mandariner, njet! skjønner godt at den trakk seg unna.

Forøvrig er det vel slik at de fleste mennesker liker fulger. Noen foretrekker de flyvende i luften, mens andre vil ha de svømmende i fløtesaus. Selv setter jeg pris på begge deler.

Bjørn R.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.