Gå til innhold
  • Bli medlem

Padletur på Gudbrandsdalslågen


Anbefalte innlegg

Big_Bill og Small_Bill har tenkt til å padle og fiske nedover Gudbrandsdalslågen iløpet av sommeren. I den forbindelse så har vi ja, en hel del vi lurer på.

Spørsmål 1: Er det noen som har gjort dette før og som kan komme med noen tips og innspill?

Og hvis det er noen heldige som har gjort det:

Spørsmål 2: Hvor bør man starte? Når det gjelder avslutning så regner vi med at dette blir Hunderfossen.

Alle tanker rundt valg av båt, utstyr med mer tas imot med takk.

8)Small_Bill

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mye av elva egner seg bare for erfarne elvepadlere, men det er lange rolige partier også. Jeg har bare vært på Rafting på Gudbrandsdalslågen, og det var en brukbar raftingelv (mellom Otta og Vinstra et sted).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har tenkt og ta en hel dag hvor vi kjører Gudbrandsdalen oppover og studerer elva slik at vi ikke får oss noen ubehagelige overraskelser ja. Så vi skal være forberedt på å unngå stryk som egner seg til rafting og ikke fiske. Vi er forberedt på å måtte gå noen meter på land innimellom.

Ingen andre som har vært borti denne elva?

Er det noen som har fiskeerfaringer i Gudbrandsdalslågen da? Noen spesielle områder som er morsomt å fiske i?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Like sør for Vinstra finner du Harpefoss (Kraftverkdam og stryk)

Anbefaler å starte nedenfor dette partiet, jeg kjenner ellers ikke alle detaljer.

Skulle tro det er mulig å padle noenlunde trygt fra Harpefoss til Tretten, er usikker på innløpsosen til Losnavatnet....... mener en Petri-Bror fortalte om noen rare strømninger der

Også lengre nord er det noen fine strekninger.

Selv om jeg reiser gjennom dalen titt og ofte har jeg aldri sett noen padle lengre strekninger av elva.

Vassføringa kan selvfølgelig variere mye og har to årvisse topper, den vanlige vårflommen og "Ottaflommen" et stykke ut i Juni.

Kanskje noen andre her inne som har erfaringer fra Lågen?

Jeg har en flatvannsally og er ingen elvemann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Laagen er svært variert (fra lange flate stekker til noen seriøse upaddelbare partier eller korte rafting strekker).

Jeg har ikke selv padlet elva, men det er blitt gjort av andre i min kajakk klubb. Det finnes desverre lite detaljer fra disse turene. I tidligere historie var visstnok speiderne flittige brukere med sjøllagde kanoer.

Noen tips som dere MÅ kvalitetssjekke sjøl !

1. Vurderer vassføring (på stor vassføring er elva STOR, og små bølger kan bli gigantiske. Er elva grønn (Otta flommen) vil jeg tro fisket er dårlig). Stor elv betyr også stor fart og mye rask m.m. Best er kanskje å kontakte kraftverk som har måleinfo angående vassføring. Mulig tid kan være mellom flommene eller utpå høsten.

2. Vurder egen ferdighet, spesielt angående stryk, gå heller rundt hvis dere ikke er "elvepadlere". Det er desverre flere kanoister som har endt opp i nyhetene.

3. For fiske på de enkelte strekninger se .http://www.laagen-fiskeelv.no/

4. Generelt i elvepadling gjelder synfaring.

4. Før SEL er elva mindre og har mer stryk, spesielt før SEL er Rosten strykene som er "upaddelbare". Men ryktene går om tildels bra fiske lengre opp. kanskje verdt å sjekkes uten båt.

Anbefalt start:

5. Fra SEL ca 10 km til Otta med små stryk og flatt vann (Selsmyrene). Småstryk rett før Otta (har padla elvekajakk der med barn).

6. Fra Otta mot Sjoa flatt parti, men før Sjoa ca 1 km før jernbanebrua går elva over i stryk. Tro det benyttes til familierafting, men sjek med lokale rafting firma angående vanskelighetsgrad ->synfaring.

7. Noen km etter Sjoa, blanding av stryk med rolige partier -> synfar.

8. Videre rolige partier med kortere stryk til Kvam og videre helt til Nord-Fron hvor det er ett kort steinete stryk -> synfar.

9. ett stykke nord for Vinstra (Tårudøya) ett kort smalt og "storbølgete" stryk (ses tydelig fra E6 som gjør en sving der.) Deretter rolig ett parti.

10. Forbi Vinstra flere stryk, dels steinete -> synfar.

11. Deretter rolig til Harpefoss, hvor det er kraftverk og Harpefosstrykene -> STOPP !

12. Uttak nedenfor, noen mindre stryk, mye flatt helt til Ringebu hvor det er ett lite stryk under brua.

13. videre flatt forbi Fåvang og over hele Losna (langt flatt parti).

14. Forbi Tretten er det ett kortere stryk -> synfar. Deretter ett flatt parti før Hovdefossen. Nå er vi inne i mine trakter.

15. NB! Hovdefossen er ikke paddlebar (seriøs backwash)

16. Nedenfor Hovdefossen har jeg padlet flattvannskajakk helt ned til Hunderfossen, noen partier med litt raskere vann, men for det mest flatt. Bra Harrfiske i deler.

17. Kraftverk Hunderfossen = full STOPP. Deretter lang strekning med stryk som er kun for elvepadlere og kun på rett vassføring.-> gå rundt !

18. Uttak igjen ved Drotten. Noen småstryk, men på riktig vassføring padler vi helt fra Lillehammer og opp hit med flattvannskajakk.

19. Etter Brunlaugsbrua (Fåberg) ett lite stryk - lett å omgås. Deretter "rolig" flod til Lillehammer.

20. Dette kan være andre punkter på elva som ikke jeg kjenner og vanskelighetsgrad er veldig avhengig av vassføring.

Ett tips er å sjekke http://kart.sesam.no/ og der se på 3D bildene. I mange tilfeller får man der en ide om mulige hindringene.

Når det gjelder utstyr -> minimum redningsvester og god bekledning da elva som oftest er kald + nødvendig sikkerhetsutstyr f.eks kasteline m.m.

Er man flere ville jeg vurdert flattvannskajakker, da man har backup som f.eks kameratredning ved velt o.l.

Lykke til !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har heller ikke padlet elva, kun tittet på og lest om den. Tror ikke den egner seg for kanopadlere annet enn kortere strekk (jeg antar dere planlegger kano siden dere skal fiske). I "Hundre padleperler - en guide til de beste padlerutne i Norge" skriver Øystein Køhn:"Den er ingen god padleelv, og jeg vil nærmest advare mot å padle den... Etappevis en svært vond elv å padle. I sin helhet ikke egnet for familieturer, men det finnes mange rolige strekninger som er ufarlige."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ett tips er å sjekke http://kart.sesam.no/ og der se på 3D bildene. I mange tilfeller får man der en ide om mulige hindringene.

Tusen takk for mange gode tips og innspill PTG!!!

Dette med kart er det eneste vi har gjort så langt, har printet ut og studert fra flere forskjellige nettsider.

Ja der ser man en del stryk. Det neste vi skal nå, er å reise oppover med bil og studere elven slik at vi vet hvor det er farbart og slikt. Vi kommer til å ha med oss alle innspill om elven i bakhodet. Vi vil jo også se om elven fortsatt har samme løp eller om den har forandret seg fra bildene er tatt også videre.

Hvis vi ikke skal velge kano på grunn av små stryk med mer, hva er å anbefale når det gjelder padling da? Kajakk har vi ingen erfaring med, så det ønsker vi ikke å prøve ut der oppe.

Hva med å gå for en eller annen form for "gummibåt" (IKKE slik du får på lekebutikken selvsagt) som tåler litt juling? Eller vil det bli alt for tungt å padle på de lange flate partiene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært inne på tanken å padle lågen med kano selv. Hvordan er det med merking av inntak til kraftverkene? Det har jo vært dødsulykker, hvor folk har blitt dratt under pga strøm ved inntak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært inne på tanken å padle lågen med kano selv. Hvordan er det med merking av inntak til kraftverkene? Det har jo vært dødsulykker, hvor folk har blitt dratt under pga strøm ved inntak.

Utifra det jeg har sett på flyfoto/satelittkart via nettet, så burde det ikke være vanskelig å vite når man skal gå i land FØR kraftverkene. Dette skal vi som sagt dobbeltsjekke når vi setter oss i bilen for å gjøre oss mer lokalkjent oppover dalen.

Så litt vandring forbi de kraftverkene må man basere seg på ja... Men den utfordringen løser vi ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ikke prøve en litt snillere elv? Tror både Begna i Valdres og Glomma i Østerdalen er snillere, men det er rikelig med stryk her også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Hvordan går det med planlegging/synfaring?

Som en del av planleggingen kan dere jo starte med en padletur på Losnavatnet, fra Fåvang til Tretten er jo dette som en innsjø.

Kan ikke på noen måte se at Glomma er noe "snillere" begge elvene har sine kraftverk, stryk og fosser.

Vil prøve få tid til noen turer på Lågen med Allyen selv, men vil ta det i mindre etapper.

Håper fortsatt på at noen med padleerfaring fra Lågen skriver litt her...........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan går det med planlegging/synfaring?

Vi er fortsatt på planleggingsstadiet. Big_Bill har til og med investert i en Alpacka :D Den heldiggrisen!

I juni vil vi ta en tur oppover langs Lågen for å finne ut hva som er lurt. Bilder kommer også etterhvert!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 år senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.