Gå til innhold
  • Bli medlem

Enkel høydemåler


Anbefalte innlegg

Annonse

Legg ut en ønskes kjøpt:

Thommen (classic)

Denne har vært solgt i "gamle dager". Den nyere versjonen heter " classic".

Ligger sikkert noen og støver ned og som ønsker ny eier.

Jeg har en som er like god etter 20 år. Men jeg selger den ikke! 8)

post-4409-133474616803_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil anbefale på det STERKESTE ei klokke med høydemåler, har toppmodellen til Casio prw.1500, den er meget nøyaktig, måler luftfuktighet, hvilket vær det blir, kompass, (stoler ikkje på det), og selvfølgelig kva klokka er, pris 3500kr, verdt kvar einaste krone

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trenger et eller annet som kan måle høyde (over havet). Hva som helst egentlig, så lenge den er relativt nøyaktig. Noen som har tips om hvordan jeg kan få tak i dette så billig som mulig?

Du er selvsagt klar over at høydemåler må være kalibrert mot lufttrykket for å være nøyaktig? (For eksempel ved at du stiller den inn hver gang du er på en kjent høyde).

En variasjon på 1 hPa (eller millibar, om du sjekker gamle barometre - hPa og mb er like store) tilsvarer 8 meters endring i høyde. Skal du være pinlig nøyaktig kan du sjekke dette mot værobservasjoner etter at turen er over, eller ringe noen som følger med på et barometer. Eller du kan få en pekepinn på hvordan det vil svinge opp og ned ved å se på "time for time" varselet fra yr.no.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gps med barometrisk høydemåler må også kalibreres f.eks Garmin Etrex Vista.

Høydemåling med selve gps trenger ikke det. men den har jo normal avvik 5- 25m

Kan f.eks kalibrere hjemme, der vet du som regel høyde fra før.

Dog kan jo dette endre seg. Drar du ut på tur i finvær og det kommer uvær så vil jo lufttrykk endre seg og da vil ikke høydemåler stemme lenger.

Fly må f.eks alltid kalibrere høydemåler flere ganger under en flyvning så den stemmer med aktuellt sted og værtype.

Skal du kalibrere etter Hpa må du og gjøre det på data fra et sted rett ved det med samme værtype og høyde over havet. Hpa minker med 12% pr 1000m høyde.

Skal du få dette helt riktig må du da ha en måler som viser lufttrykk og så kalibrere høydemåler etter det. Evt en enhet som kan autokalibrere seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg har aldri brukt høydemåler før, så jeg visste ikke at den måtte kalibreres sånn. Jeg tror jeg kommer til å gå for gps. Da slipper man kalibrering, ikke sant?

med normalt godt gps signal trenger du ikke gps med barometer - en gps viser høyder svært nøyaktig sjøl om den ikke har barometer, den regner ut høyden (det rent tekniske her overlater jeg til andre), og du kan anta en usikkerhet som bare er noen få meter.

Jeg har tidligere brukt 'manuell' høydemåler (Thommen) ved geologisk kartlegging på kart i 1:10000. Disse høydemålerne var imponerende nøyaktige (+/- 5 m) - vel og merke når været var stabilt...

Kjøper du gps så kjøper du sikkert en med kart, og da har du jo ekstra sjekk av høyde ..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil anbefale på det STERKESTE ei klokke med høydemåler, har toppmodellen til Casio prw.1500, den er meget nøyaktig, måler luftfuktighet, hvilket vær det blir, kompass, (stoler ikkje på det), og selvfølgelig kva klokka er, pris 3500kr, verdt kvar einaste krone

luftfuktighet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.