Gå til innhold
  • Bli medlem

Føret i marka nå


Espen K

Anbefalte innlegg

Annonse

Må nok litt opp i høyden eller innover.

Frognerseteren, Movann nåes jo med t.bane og tog. Evt fra Skansebakken i Sørkedalen.

Vært litt til fots de siste dagene i LIllomarka. Begynner bli mindre snø der men fremdeles til knehøyde mange steder i nordhellinger. Slår lett gjennom på stiene som er tårkket opp i løpet av vinteren.

På veiene der det har vært skiløyper er det lite bart enda. Slush og litt tungt å gå.

Noen evt bare stier kan være sydsiden av Grefsenkollen, der pleier sola ta snøen tidlig.

Alt er det å gå de grusveiene som har vært brøytet i vinter. Hammeren-Ullevålseter. Evt videre til Skjennungstua eller Blankvannsbråten. Ammerud-Lilloseter. Hammern-Kikut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Har du mer fri anbefaler jeg på det sterkeste å prøve litt vårskiløping i Nordmarka/Krokskogen. Et område med fine forhold og mye sne er Oppkuvenområdet. Start fra Skansebakken og gå opp over Oppkuvvann til toppen av Oppkuven. Det beste er å starte tidlig, slik at du, (hvis det har vært klart vær og nattefrost) kan nyte godt av skarpt føre og skare på formiddagen, når sola begynner å bløte opp løypene er det bare å slå seg ned i solhellinga på en bar flekk og nyte våren.

Hjemturen fra Oppkuven kan eventuelt legges over Heggelivannene som pleier å være trygge på denne tiden(garanterer ingenting), men gikk selv over Tryvann i dag. Hvis det har vært frost om natten er vannene stort sett flotte å skøyte på, men man må selvsagt være oppmerksom så sent på året. Selv gikk jeg akkurat på ski fra Frognerseteren, via Skjennungen og Ullevålseter til Sognsvann. Skiene er fortsatt det desidert beste fremkomstmiddelet over 300 moh. Jeg kunne gå helt ned til Sognsvann uten å ta dem av (på vestsiden). Føret var ganske bløtt og det er mye skitt og møkk i snøen noen steder i disse bynære områdene, hvis du kommer deg litt lenger inn i skauen, som f.e.k.s Oppkuven vil dette være bedre. Gof tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vær forsiktig mht vannene nå! Skiforeningen advarer om at isen er utrygg.

Siste rapporter jeg har fått (i helgen) sier at det er fint fra Movann, brukbart fra Frognerseteren (mye bøss), fint fra Skansebakken, på Gørjaveien, fra Mylla/Trantjern og Svartbekken. Har tenkt å sjekke flere av stedene i løpet av uka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ruslet fra Sandermosen og litt innover langs veien på søndag. Det var overraskende nok et ganske fint preparert skispor innover og oppover. Sporet startet ved en strandet løypemaskin men bortsett fra litt kvist og kongler så det absolutt gangbart ut.

At isen er utrygg på mange vann nærmer seg et understatement. Svære råker flere steder. Så dårlig is er det så vidt jeg vil putte i drinken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var på siste skitur i Lillomarka igår tirsdag, fra Solemskogen. Det ble vel en 90% skitur, 10% gåtur, og det er nok ikke mange dagene igjen med skimuligheter der nå i denne varmen. Så i realiteten er det førefall i Lillomarka.

Snakka med en fyr som hadde gått fra Movann og han sa det var bra forhold opp til Tømte.

.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.