Gå til innhold
  • Bli medlem

Huggorm, eller kanskje bue orm..........


Anbefalte innlegg

På skitur sist fredag kom jeg over en liten rakker som lå midt i skiløypa.

Jeg mener det er en huggorm, men er litt i tvil på om det kanskje kan være en bueorm???

Denne ble funnet i nærheten av en varm solhelling, så den hadde nok bare forvillet seg ut på snøen. Den viste tydelig tegn på å ville forsvare seg når noe nærmet seg, men den hogg merkelig nok ikke........

Etter fotografering ble den pent flyttet utenfor løypen igjen.......

Men dette var vel veldig tidlig for første orm, er det ikke ?????

post-2464-133474616255_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei

Vi så to hoggorm da vi var på tur med ungene 15.mars i år. Bør vel nevnes at vi bor ved kysten i Sør-Trøndelag og det har vært stort sett snøfritt siden begynnelsen av mars. Det var en fin dag med sol som varmet godt.

post-2552-133474616258_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hoggorm er ganske lett å støte på nå fordi de søker seg til de snøbare flekkene og der det er steinete. der er det varmest. Problemet er at vi turgåere gjerne gjør det samme, vi går på steder uten snø og hvor det er steingrunn.

Om sommeren stikker ormene av når vi nærmer oss, men om våren er de for kalde og sløve og vekselvarme til det. Dermed er sjansen størst for å bli bitt nå.

Hoggorm i sporet er nytt. De tråkker det i hvert fall ikke i stykker og da må de nesten få lov til å være der hvis de absolutt vil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i at den ikke ødelegger sporet, men jeg flyttet den av hensyn til den selv................ :-)

Den hadde vel kanskje blitt stukke ihjel av noen staver hvis noen andre hadde funnet den, eller den hadde kanskje bitt noen nysgjerrige barn.....

Det var artig start på varmere tider.........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Fatter ikke hvorfor huggormen er fredet? det er jo bare noe driit både for menesker og hunder :P

Så vi skal bare utrydde alle dyr som er bare driit? :)

neida =)

hm, er det vanlig å se slanger i sør? Har aldri sett en slange her i nordland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke den lå i skiporet fordi den trivdes der, men rett ved siden av var det en solhelling. Den har vel sannsynligvis ligget der først og kanskje blitt skremt ut i sporet eller noe. Når den først lå i snøen blir den jo fort kald, og var vel kanskje derfor den ble liggende. Det var ikke de store bevegelsene eller reaksjonene da jeg pirket borti den. Tok et bilde og en videosnutt av den før jeg flyttet den bor i solhellingen igjen :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.