Gå til innhold
  • Bli medlem

Sykkel fra Oslo til Telemark


Kristine

Anbefalte innlegg

På sykkel fra Oslo til Telemark?

Til sommeren planlegger jeg å sykle fra Oslo til Telemark. Vil da helst unngå de mest trafikkerte veiene så godt det lar seg gjøre. Er det noen som har syklet hele, eller deler av denne strekningen før? I så fall blir jeg veldig glad for alle tips og ruteforslag!

Kristine :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Telemark er et veldig stort fylke saa jeg tror du burde vaere mer spesifikk enn dette.

Jeg har dog gjort Rjukan-Drammen en gang. Motsatt vei er grei over gamleveiene fra Drammen til Kongsberg og over det 700 meter hoye fjellet til Tinnsjoen og Rjukan. Lite trafikk og fin vei.

Fortell hva i og hvor i Telemark du vil se/dra og jeg & andre kan hjelpe deg mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, og takk for svar!

Ja, du har helt rett, Telemark er stort! Jeg hadde tenkt meg til Åmot, som ligger i underkant av 20 km fra Rauland, ca. 3 mil fra Haukeligrend. Det kunne jo forsåvidt gått ann å sykle Drammen-Rjukan-Åmot.. Er ikke så viktig for meg å finne raskeste vei, er mest opptatt av å få en fin tur. Vet du ca. hvor langt strekket mellom Drammen og Rjukan er? Noen tips til kart og fine telte-plasser?

Hilsen Kristine

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hei Kristin.

Beklager forsinkelsen. Jobb og sykehus opphold.

Drammen - Rjukan over Tinn er vel rundt 15 mil. Den er flat fra Drammen til Kongsberg med morsom sykling langs gamleveien (den eldste av dem) over aasen fra Darbu. Jeg ser fra Multimap at den veien heter Gamle Kongsbergvei.

Fra Kongsberg, ta veien opp Numedalen til veiskillet over til Rjukan opp Jondalen. Moderat bratt opp der til Bolkesjo. Derfra kan du enten ta den bedagelige veien ned til Gransherad/Heddal og deretter Tinnsjoen opp til Rjukan eller du kan ta den langt morsommere, men brattere veien over fjellet (rundt 700 meter over havet) og Austbygdi til Rjukan. Det er superbe teltplasser lands denne veien. Den forste veien langs Tinnsjoen (over Heddal) har ingen teltplasser.

Mellom Austbygdi og Rjukan langst Tinnsjoen er det og gode teltplasser.

Fra Rjukan er det vertikalt opp til rundt 1000 meter over havet. Og jeg mener vertikalt i meningen BRATT. Mulig du kan ta buss opp disse 10 km. Utsikten til Vemork (tungtvann og fossefall) og Gaustatoppen er ekstrem og er en god grunn nok til aa gaa/sykle opp istedet for aa ta buss.

Ved toppen av stigningene er det gode teltplasser hele veien over fjellet til Aamot.

Denne turen er ikke enkel. Den er heller ikke flat. Men den er den korteste og minst kompliserte. Jeg gjorde den i 1993 mellom Kristiandsand (gjennom fantastiske Setesdalen og over Rauland) og til Drammen. Da motsatt vei. Jeg anbefaler den derfor. Omveien rundt Notodden er ikke morsom og den er mye lengre.

Problemet er Rjukan og stigningen opp derfra. Men den kan "omgaas" med buss fra Rjukan opp til fjellet.

Lykke til og glem ikke bilder da turforumet og vi som koser oss med bilder derfra er meget takknemlig for din turbeskrivelse.

Jeg skal poste min egen Kristiandsand - Drammen tur report fra 1993 paa min egen hjemmeside ved senere anledning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Torodd!

Tusen takk for fyldig svar og veibeskrivelse! Jeg tror jeg kommer til å satse på veien over fjellet til Austbygdi og videre til Rjukan. Har kjørt opp den bratte strekningen fra Rjukan med bil for et par år siden, og til og med da var utsikten super. På sykkel blir den sikkert enda bedre. Gleder meg til å komme meg ut på tur, må bare vente på den etterlengtede sommerferien. Skal legge ut en liten rapport på forumet etterpå :)

Hilsen Kristine

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.