Gå til innhold
  • Bli medlem

hvilket telt har dere?


geilomg

hva slags telt har dere  

962 stemmer

  1. 1. hva slags telt har dere

    • the north face
      34
    • hilleberg
      255
    • bibler
      13
    • helsport
      512
    • bergans
      57
    • msr
      42
    • mountain hardware
      40
    • eureka
      8
    • black diamond
      10


Anbefalte innlegg

  • 2 uker senere...
Annonse

Har et helsport gjende 3camp som brukes når jeg er alene med bikkja. Også har jeg en helsport kongsvold lavvo som brukes når vi er på familietur :) grei plass til 8 stk i den. Begge brukes hele året :)

post-9425-1395597367,5487_thumb.jpg

post-9425-1395597427,4155_thumb.jpg

Sent from my GT-S6500 using Tapatalk 2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har et MSR Carbon Reflex 3. Veier 2,1kg, lett å slå opp og meget vindstabilt. Åpning i begge ender så det blir nok oksygen. Brukes mest i høyfjellet da man kun trenger en pressening og litt tau i skauen.

Liker dette teltet, lett og ikke minst god plass i det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helsport Femund Family 4 (8 kg)

Helsport Børgefjell Camp SL 3 (3.5-4 kg med påsydde stormmatter og xtra lufteluke)

Hilleberg Keron 3 (4,5kg med stormmatter)

Nemo Tenshi 2 (1,9-3kg med vestibyle)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

-Arctic Alpine Design Veloce

Nyinnkjøpt, ikke rukket å prøve enda.

-Helsport Fjellheimen 4camp

Velbrukt sammen med ungene.

Nettopp solgt mitt Wild Country Zephyros 2... likte egentlig teltet svært godt, men dessverre litt for lav takhøyde for å passe akkurat meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Da er mitt nyinnkjøpte telt satt opp for første gang. Det er ett 2mannstelt fra miltec. Det er ett pop-up telt, det gikk like kjapt som lovet. Det veier 3,5 kg så det kunne godt vært lettere. Om ikke jeg har misforstått så skal det tåle en vannsøyle på 6000mm.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jag har ett Bergans Compact Light 3 för mig, sambon och hundar.

Har även ett Hilleberg Rajd för mig själv och jakthunden (ska dock säljas så PM om du är intresserad)

Har också ett billigt 3-manna tält köpt från ÖoB för ett antal år sen.

 

I familjen har vi en gammal Moskoselkåta och ett Hilleberg Keron.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst

Jeg mottok nytt Hilleberg Nallo GT 2 her om dagen :) Tenkte på 3-manns utgaven da jeg også bruker det som base for fotografering, men for KUN 1 person bør 2-manns utgaven være mer enn stort nok. Det blir sikkert noe bæring også. Footprint ble også kjøpt inn.

 

Helsport Ringstind 2 ble kjøpt inn i forrige uke på XXL for 2999kr, inkl. Dac-stenger. Tenker å bruke dette til mer fjellvandring når plass for utstyr ikke er stort større enn ryggsekk og en mindre fotosekk. Begge deler kan legges inn i soveteltet. Det ble også footprint til dette teltet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kjøpte oss i fjor et Exped Orion extreme 2 og er kjempefornøyd! :-) Eneste vi angrer litt på et at vi ikke kjøpte tremannsteltet i samme modell. Med to bikkjer har det til tider blitt litt trangt. Modellen over veier også bare noen hundre gram mer.

Men igjen, veldig fornøyd! Superenkelt å sette opp og det er deilig med innganger på begge sider. Det er også topp at det er så høyt under taket, da undertegnedes største frykt er tunneltelt! Hehe.. :-)post-10379-0-16797200-1398940148_thumb.j

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Teltet til høyre er mitt. Hilleberg Unna, kjøpt tidlig i 2006. Har vært med overalt. På bildet er det oppslått ved Stabbursdalsvannet i Stabbursdalen i Finnmark. Teltet til venstre er Exped Auriga, som i motsetning til Unna, har to åpninger og plass til to personer.

post-878-0-86521700-1399036679_thumb.jpg

 

Dette teltet har jeg brukt mindre. North Face VE25, en klassiker i basecamper i Himalaya og utrolig solid. Men til mitt bruk i den norske fjellheimen, hvor jeg slår leir på ettermiddagen og går videre neste dag, synes jeg det er upraktisk.

 

Her VE25 utenfor Snøheim like ved Snøhetta i januar 2009. Snø og atter snø.

post-878-0-82047500-1399037115_thumb.jpg

 

Neste telt på innkjøpslisten blir nok Helsport Fjellheimen 3 X-Trem. Det har to innganger, det er et tunneltelt og lett å slå opp raskt for én person. Dessuten stort nok for to selv om vinteren. To innganger er bl.a. noe jeg ønsker fordi jeg har en hund. Når jeg lager mat, kan han gå ut og inn gjennom den ene inngangen uten å tråkke på primusen...

 

Teltet kan sees her: http://www.helsport.no/no/produkter/TELT/XTREM/Fjellheimen_X-Trem_Camp

 

Jeg har også vurdert Hilleberg Keron 3. Men liker livmorfølelsen Helsport-teltet gir meg. Helt irrasjonelt, selvfølgelig. :-) Samme livmorfølelse kan fåes med Hilleberg Nammatj 3, gjerne GT-versjonen for ekstra plass. Men det har kun én inngang...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Nanok Domus Duo 2.( nyeste versjon) Lett greit fjelltelt på 2,1 kilo. Vindstabilt og tåler mye uvær samt god lufting med myggnetting:-)

I tillegg har jeg et McKinley Alpha 5. Stort telt med 2 soverom og enda større fortelt. Egner seg som campingplasstelt på bilferie siden vekten er på 15-16 kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mountain Laurel designs duomid. 550 gram, helt grei plass til to voksne karer, kjempeplass til en. Tåler alt av vær.

Nice! Så fantastisk flott ut!

Selv har jeg;

  • Tentipi Safir 7 bomull/polyester:

d1c0898e3a.jpg

Fantastisk morsomt å ha på tur med kano, sykkelvogn eller basecamping med bil (endog bilferie/campingplasser), i overkant tungt til å bære med seg på fottur (10 kg). Har sydd egen bunn av presenning fra Europris, og bruker bålkasse om høsten. Vurderer en titanovn med tia. Ventliasjonsopplegget er bare genialt. Røyk forresten 3 tenner av glidelåsen denne sesongen -- får se hva Tentipi gjør med det etterhvert. Cons: 10kg.

  • Hilleberg Nallo 4 GT:

JPEG10RGB-NalloGTRed-08-1138-NoRGBtag-NO

Beste nestensuperlette avveiningen jeg klarte å gjøre for familien på fottur; rett over tre kilo for et firesesongerstelt med plass til fire personer. Skal mye til for å slå den.

  • Exped Scout Extreme tarp:

scout_tarp_z1.jpg

For solo-helgeturer med fiskestang.

  • + Et par gamle McKinley tunneltelt som ikke lenger er i bruk.

Ellers har jeg klart meg to somre på kryss og tvers i Europa med en gammel sommersovepose og søppelsekker mot regn. Funker det óg :D

Apropos: Tenker å kjøpe meg to sånne: sea-to-summit-myggnett-2-pers til bruk inne i lavvoen om sommeren -- etter tre uker i strekk denne sommeren med maur, mygg og edderkopper begynte kona og barna å bli litt smålei...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.