Gå til innhold
  • Bli medlem

hvilket telt har dere?


geilomg

hva slags telt har dere  

962 stemmer

  1. 1. hva slags telt har dere

    • the north face
      34
    • hilleberg
      255
    • bibler
      13
    • helsport
      512
    • bergans
      57
    • msr
      42
    • mountain hardware
      40
    • eureka
      8
    • black diamond
      10


Anbefalte innlegg

Annonse

Teltene jeg har:

* Fjellsport Vassfaret 3 - Mitt første telt. Litt tungt, men god plass og ellers helt OK.

* Helsport Ringstind 2 (light?) - Kjøpt på impuls på tilbud. Var overrasket over plassen, tror det faktisk har plass til 2. Bruker det mest på turer aleine.

* Helsport Finnmark lavvo - Trodde det var dyrt da min bror og jeg kjøpte det sammen, men jammen fikk vi valuta for pengene :) Brukes på turer med 2+ deltakere. Fantastisk med god plass, spesielt om vinteren!

Går forsåvidt fort å sette opp lavvo :D

post-8819-0-48839400-1337792490_thumb.jp

post-8819-0-62966000-1337792760_thumb.jp

post-8819-0-59839600-1337793052_thumb.jp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nettopp anskaffet et Mountain Hardware Hoopla 4. Skal bli artig å teste. Mye plass sett i forhold til vekta.

  • Capacity 4
  • Minimum Weight1 lb. 16 oz. / 0.90 kg.
  • Packed Weight2 lb. 3 oz. / 1.00 kg.

Materials

  • PolesDAC Featherlight™ NSL poles
  • Canopy15D Poly Knit Mesh
  • Reinforcement50D Polyester Reinforecment fabric FR PU on face and back
  • Fly20D Nylon Ripstop 1500mm PU/SIL

Measurements

  • Floor Area64 sq. ft. / 5.9 m2
  • Number Of Doors1
  • Number Of Poles1
  • Number Of Vestibules0
  • Interior Height50" / 127 cm
  • Packed Diameter4 in / 10 cm
  • Packed Length20 in / 51 cm

post-4993-0-28586400-1337799926_thumb.jp

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kun 1 telt, og det er:

-McKinley Onepole :)

Har ikke testet det noe mere enn at jeg har slått det opp i hagen for å finne ut om jeg kan bruke det når snøen forsvinner og fiskesesongen slår in for fullt her i nord. Og det virker som at jeg kan det. =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har to telt: 1. Simenstad lavvo 8-10 personer. 2: Helsport svalbard 6 camp for vinterbruk (rødt/gult). Dette teltet er utrolig bra! Litt tungt å drasse på i ryggsekken, men går fint i pulk.

Kommer til å kjøpe mitt tredje telt snart. Et lett telt for sommerbruk med god plass til 2 personer (ifall man skulle få turfølge på noen turer). Foreløpig heller jeg mot Helsport fjellheimen 3, mest på grunn av vekten og takhøyden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker et rødt Hilleberg Unna som jeg handlet inn i fjor. Har hatt omtrent 40 netter i det. Fortelt savner jeg ikke, men for mine 1,9meter med tykk madrass, så burde kanskje teltet vært 10cm lenger...?

Det forrige teltet jeg brukte (og har fortsatt) er et Helsport Ringstind Light. Anstendig telt, men det mangler endel tekniske løsninger som gjør det til et skikkelig bra telt. Blant annet mangler det spiler (som H. Akto har) i den ene enden som gjør barduneringen noe tungvint.

Opphavet har et slikt: Muligens et av de aller første todukers topersoners (om man er gode venner) telt under to kilo og et Ve25 jeg kan låne hvis det er krise på teltfronten.

historia-fjällräven.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nettopp anskaffet et Mountain Hardware Hoopla 4. Skal bli artig å teste. Mye plass sett i forhold til vekta.

  • Capacity 4
  • Minimum Weight1 lb. 16 oz. / 0.90 kg.
  • Packed Weight2 lb. 3 oz. / 1.00 kg.

Materials

  • PolesDAC Featherlight™ NSL poles
  • Canopy15D Poly Knit Mesh
  • Reinforcement50D Polyester Reinforecment fabric FR PU on face and back
  • Fly20D Nylon Ripstop 1500mm PU/SIL

Measurements

  • Floor Area64 sq. ft. / 5.9 m2
  • Number Of Doors1
  • Number Of Poles1
  • Number Of Vestibules0
  • Interior Height50" / 127 cm
  • Packed Diameter4 in / 10 cm
  • Packed Length20 in / 51 cm

Ser ut som et godt telt. Ligner litt på Kiva og Golight shangrila 3 (som jeg selv har). Ganske god plassutnyttelse med den ringen i toppen vil jeg tro.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

¤ Helsport Børgefjell 3 camp

¤ Helsport Varanger 8-10 med innertelt og bunn

¤ Exped Andromeda II extreme

¤ Tentipi Onyx 7 bp

¤ Golite Shangri-la 3 med mesh innertelt

Kronologisk rekkefølge

Fornøyd med alle sammen

Er litt overkill med 2 lavvoer, så lurer litt på å selge Varanger'n, men vet jeg sannsynligvis kommer til å angre på det.

Har også hatt Exped auriga, som jeg solgte, men skulle gjerne hatt det igjen.

Er jo egentlig litt tullete med så mange telt, dyrt og lite miljøvennlig, men er man hekta så....

Snuser også på Bergans Wiglo lt4 til familieturer.

post-4242-0-73911300-1338319295_thumb.jp

post-4242-0-47631700-1338319384_thumb.jp

post-4242-0-58017200-1338319881_thumb.jp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har opppdatert telt-parken litt siden forrige innlegg. Har nå disse:

Helsport Svalbard 3 - ca 5 kilo inkl plugg og repkit. Brukes der annet ikke duger

Helsport Lavvulight - 2,7 kilo inkl. plugg, rep og bunduk. Kjekk og lett sak med god plass kontra vekt. Brukes når flere er på tur.

Big Agnes Copper Spur UL2 - Sulperlight telt fra USA på 1,7 kilo. Brukes alene med bikka på sommercamp

Big Agnes String Ridge 2 - Helårstelt fra USA på 2,5 kilo. Brukes med bikkja ellers på året og når det er kjølig/mye vind

Basecamp Dovre 3 - ca 3 kilo. Første telt jeg kjøpte på tilbud for 499. Har vært i dvale de siste årene. Utlånstelt.

Er BA teltene jeg bruker mest. Romslige i forhold til vekt. Fant ikke bilder av lavvulight,. Bilde av Basecamp har jeg ikke.

post-5331-0-15888100-1338324856_thumb.jp

post-5331-0-02320400-1338324885_thumb.jp

post-5331-0-23667500-1338324903_thumb.jp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fjellsport Ignell 3. Pensjonert, brukes mest til barnebarna når de vil overnatte på plenen.

Helsport Rondane 3. Mest til soloturer vår, sommer, høst

Helsport Fjellheimen 3. Brukes mye på langturer når vi er to.

Hilleberg Nammatj 3. Vinter og uværsbunker!

Helsport Porsanger 8-10 manns lavvo. Brukt mest på padleturer med lite bæring.

post-5398-0-32409100-1338327624_thumb.jp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut som et godt telt. Ligner litt på Kiva og Golight shangrila 3 (som jeg selv har). Ganske god plassutnyttelse med den ringen i toppen vil jeg tro.

Ja, fikk testet det i helga.

Syntes det fungerte supert. En kul sak er at man kan åpne opp fronten for panorama utsikt.

Jeg har ikke bestilt noe gulv til det enda. Tenkte å teste det ut sammen med de under lagene jeg uansett har med først.

Funderer også på om det kan fungere bra i sterk vind om man senker vandrestaven mer ned. Man kan da strekke ut veggene

mye bredere og minimere vindfanget betraktelig.

Jeg veide det til 1100g uten midtpåle/vandrestav. Uansett luksusplass i forhold til den lille vekten det har.

post-4993-0-18515000-1338329327_thumb.jp

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helsport Isfjell 4 Camp - vintertelt til 2-3 personer

Exped Venus II Extreme - solo vintertelt, 2 voksne vår, sommer, høst

Helsport Ringstind 2 - solo vår, sommer, høst

Isfjell-teltet har også blitt brukt til hele familien på 4 om sommeren og til luksuscamping for 2 mann om sommeren, men i pinsen tok familien med de to småteltene i stedet. Ungene i Ringstind, foreldrene i Venus - stor suksess!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøte denne på xxl i dag til 4999. Jeg elsker å prute :D

http://www.helsport....perlight_3_Camp

Gleder med til å prøve det, litt skeptisk siden duken virker så tynn, men de sier det skal være solide saker :)

Har veldig lyst på dette teltet jeg også, forholdet mellom plass og vekt er jo veldig bra :) Håper du skriver en utstyrserfaring når du har fått testet det ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

The North Face Mountain 35

Splitterny, har prøvd den nettopp på første turen i Oslo Nordmarka og førsteinntrykk er positiv.

Funker i alle fall fint når man drar på tur med sykkel. Litt spent hvordan det går i sekken mht vekt på 4,6 kg. Time will tell.

orig_tnf_mountain_35_fly.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fire telt i utstyrsboden;

-Norrøna Ravneskar, velbrukt tunneltelt, brukes til det meste på sommerstid

-Helsport Alpa Mayo 3Camp, dette er vel forløperen til Svalbard. Litt stort og tung å drasse med seg, og blir derfor mest brukt på vinterstid med pulk eller hundeslede til transport.

-Helsport Stetind 2

-Helsport Valhall med to innertelt. Kjøpt ifjor og foreløpig kun brukt til camping. Enormt god plass og faktisk ganske god vindstabilitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har følgende telt;

Jerven Mountain Igloo 3ES Rescue (Oransje)

Exped Orion Extreme (Rødt)

Exped Vela 1 (Grønt)

Mountain Hardware Kiva (Gult)

Norrøna Ringstind 2 (Grønt) (Lite i bruk)

Kommentar;

Teltet fra Jerven er spesialbestilling opprinnelig til bruk av lokale lag av RødeKors Hjelpekorps og Rovernes Beredskapsgruppe NSF. I dag hovedsaklig til privat bruk. Vekker oppsikt! Lang oppsettingstid, men fleksibelt og funksjonelt.

Teltene fra Exped brukes til ordinær helårsaktivitet. Geniale produkt. Orion utmerker seg med god høyde og geniale tekniske løsninger. God lufting gir store muligheter for primusfyring både i yttertelt og inne i hovedrommet.

Vela 1 mye brukt til gapahuk på dagstur. Kjempesmart i regnvær. Trangt på vintertur, men tilstrekkelig dersom god organisering. Forbausende stødig i sterk vind.

MH Kiva bare brukt som kjøkkentelt på vintertur der vi får ståhøyde og sittemuligheter ved å grave seg litt ned. Sporadisk overnatting. Mye brukt som dusjavlukke på åpne folkerike områder på sommerleir. Geniale greier!

Norrøna er en gammel traver fra 1981 fremdeles i bruk. Imponerende kvalitet, men gamle løsninger. Fremdeles vanntett ytterduk! Hvor mange framskritt har vi fått på 30 år egentlig? Litt redusert vekt og noen nye tilpassingsmuligheter... Punktum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Venor lavvu (1-3)

Helsport Femunden (3 personer)

Bergan 6002 Compact 2

Exped Auriga (2)

Veldig fornøyd med dem alle, men drømmer om en lavvu i samme størrelse som dem minste til Venor i et lettere materiale. Lurer veldig på hvordan en slik lavvu hadde vært i "fjellduken -stoff". Ikke nødvendigvis med åpning i toppen for bålfyring, men som et slags spisstelt til sommerbruk. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt første telt kjøpte jeg i midten av 70 årene. Et gresshoppa telt med enkel duk. Lett og lite tomanns telt. Hyppig brukt fram til 1980. De senere år har det en sjelden gang tjenestegjort som overnatting / leketelt i hagen.

I 1980 gikk jeg til innkjøp av et Trio Sekinek, 2 manns tunneltelt. Her ligger man på tvers av lengderetningen og det er inngang / fortelt i begge ender. Teltet er impregnert en gang i løpet av disse årene. Fantastisk telt og kvalitet. Teltet har stormmatter og er brukt under alle årstider. Dette har vært mitt eneste turtelt (inntil i fjor) rett og slett fordi jeg ikke har kommet over andre telt med bedre løsninger.

post-9907-0-77688700-1339273044_thumb.jp

Kom over et Nanok ArxcisDuo 2 i restekassa hos G-sport. Kjøpte det mest fordi prisen var grei og at jeg innimellom hadde savnet et selvstående telt. Har testet det både vinter og vår samt nå i Pinsen. Dette er selvsagt altfor kort tid for en endelig dom, men hittil er jeg fornøyd.

post-9907-0-89272600-1339273142_thumb.jp

Etter at vogna ble stående på fastplass på fjellet ble et High Peak 5 manns tunneltelt anskaffet når bilen er framkomstmiddelet. Helt greit telt som foreløpig har holdt oss tørre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Venor lavvu (1-3)

Helsport Femunden (3 personer)

Bergan 6002 Compact 2

Exped Auriga (2)

Veldig fornøyd med dem alle, men drømmer om en lavvu i samme størrelse som dem minste til Venor i et lettere materiale. Lurer veldig på hvordan en slik lavvu hadde vært i "fjellduken -stoff". Ikke nødvendigvis med åpning i toppen for bålfyring, men som et slags spisstelt til sommerbruk. :)

Vet ikke så mye om den Venor Lavvu men av små lette lavvuer så finnes jo bl.a Helsport Lavvulight 4, Mountain Hardware Kiva og Golite Shangri-La 3(evt 5). Ingen er vel egent for fyring annet enn primus.

Har Lavvulight av disse selv. PLass kontra vekt er jo supre i disse men man mister litt på stabilitet og hva de tåler av vind kontra telt. Fine om vinteren i skogen(der blåser det som regel ikke så hardt). Deilig med takhøyde så man kan stå å skifte klær. I tillegg er det enkelt å koke inne hvis det er sur vind ute.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lavvu Light bestilt fra XXL for 2699,- På Helsport sine sider er prisen 4295,-

Den dobbelt så tunge Venorlavvuen blir vinterlavvu, den er det jo bålmuligheter i også. Så kan jeg bruke Helsport Light som sommerbolig i lavlandet. Den er jo også mer ryggsekkvennlig enn den andre. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har et TNF Tadpole 23 DL, som er et par år gammelt. Funker som fjell, men litt trangt for 2. Lett nok til å drasse med seg på solotur.

Har også et(sambo som har) Helsport Nordmarka Camp 3. XXL telt. Bikker godt over 3kg. Funker, men litt kronglete oppsett.

Driver å leter etter nytt telt. Får se hva det blir...

Edit: Og nå har jeg 1 stk Hilleberg Allak i teltpåsan.

En god start på en begynnende telt-fetisj :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.