Gå til innhold
  • Bli medlem

Poncho i regnvær


Maur

Anbefalte innlegg

Hei

Har noen erfaring med poncho i regnvær på fjellet? Jeg liker ikke de såkalte pustende vanntette ytterplaggene, ganske enkelt fordi de ikke puster. Dermed blir jeg kliss våt fra innsiden. Tenkte at poncho kanskje er tingen fordi det blir mer luft i den enn i lukkede jakker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kanskje i lavlandet men absolutt ikke i fjellet. En skikkelig ytterjakke i fjellet er et sikkerhetsprodukt.

Selv forsøker jeg å ta med to jakker på fjellet; en bra skalljakke og en forholdsviss tynn softshelljakke til de dagene hvor det er surt og blåser men man ikke behøver vanntettheten. Disse puster vesentlig bedre enn skalljakkene og veier lite.

/TH

Edit: Jeg og madammen skal på fjellet fra i morgen til søndag og da skal jeg forsøke å gå i "overtrekksklær" som i utgangspunktet er beregnet på løping (med ull under). Disse puster vesentlig bedre en skallklærne som skal få ligge i sekken.

nike-clima-fit-convertible-running-jacket.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid med meg poncho på fjelltur.

Fordelen med den er at den er rask å ta på, ikke noe plunder med å ta av skoene for å dra på en regnbukse og vannet renner ikke direkte ned på skoene.

Dessuten dekker den også sekken, og når det kommer en skur går det i en fei å dra over uten å tenke på å ta på regnjakke og -bukse - samt regntrekket på sekken. Dessuten er det enkelt å holde hendene "innendørs" hvis det kommer en sluddbyge midtsommers :-)

Selvfølgelig har den sin begrensning når det gjelder vind, blåser det mye, blir jeg våt nedover leggene og den vrenger seg av og til av fra sekken, men som en beskyttelse når det kommer en skur uten at det blåser, er den uovertruffen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

... men som en beskyttelse når det kommer en skur uten at det blåser, er den uovertruffen.

Har samme erfaring med poncho som "andersno". Ikke ofte jeg har hatt den med og brukt den, men ved fare for byger har den ligget i sekken. Ved et par anledninger har den kommet til nytte, og da har den vært veldig kjekk å ha. På noen få strakser har man tredd den over seg selv og sekken, og når skura er over, kan man fortsette i kortermet med "alt" tørrt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 år senere...

Litt gammel tråd, så oppdatering er på sin plass.

Kjøpte nylig en Stetind poncho på felleskjøpet (249,-) og fikk prøvd den ut i helgen. ( Dette er min først erfaring med bruk av poncho.  erfaring med bruk av jervenduken på postering har jeg i bøttevis..)

Stetind sin poncho kan pakkes ned i sin egen lomme, som fungerer fint som en vanlig lomme i front av pochoen. ( Der logoen er)

Fin størrelse, med hette og alu. belagt innvendig for å bevare varmen. Avtakbare armer og tarp hull er det også.

Der jeg var BLÅSTE og regnet det.  Oppsummert så var dette en meget positiv overraskelse. Den varmer godt JA!

Det man må huske på er å ha en bukse som tåler vann, eller lårings. Jeg gikk med en bergans micro bukse og vannet kommer inn og kryper ned i skoen...

 

 

 

 

DSC_0595.JPG

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker poncho på jobb. Passer fint over utstyr man har på seg, er rask og få på, holder deg tørr og gjør det ikke minst mulig å få tak i det som er under, i motsetning til en jakke. Fullt mulig å betjene våpen med poncho på. Den fungerer også som "sovepose" hvis behovet oppstår og hvis komfortbehovet er fraværende.

Jeg bruker da Helsport sin poncho (200-300kr på XXL). Den dekker også en 30l sekk hvis det er behov for det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Har testet fjellrevens poncho i mildt regnvær. Som folk sier går det fort å få på seg. Ponchoen fra fjellreven er rimelig stor og dekket meg pluss neste hele 105liter xenith sekken, dog gikk det utover lengden  så beina fikk "noen" dråper på seg. Vurderer å hive med ett par gamasjer neste tur. 

Liker godt løsninga til vandreturer mellom fiskevann, føler meg veldig trygg inni en poncho.

Ikke testet i høyfjellet. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker Dovrefjell sin Poncho som koster 349,-. Er mulig den er ganske lik Felleskjøpet sin. Den har maljer, slik at man kan sove under den, men har aldri testet dette.

https://www.magasinet.no/bekledning/regntoey-poncho/regnponcho-dovrefjell-groenn

 

Har brukt poncho en del på høyfjellet i moderat/sterk vind, og synes selv det fungerte bra. Brukte et elastisk belte som er integrert i ponchoen, for å redusere litt på lengden enkelte ganger. Lårings i tillegg er et must etter min mening.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 11. september 2016 at 19.37, Blaser skrev:

Overhode ikke.

Utfordringer er heller sekken. Her brukes en Bergans Budor jaktsekk ( med tynne reimer) og da går det fint!

Vanlig ryggsekk med polstring på reimene fungerer ikke for min del.

 

 

Men har denne ponchoen lange ermer, eller er det sekken som holder alt stoffet på plass under armene? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah, ja da skjønner jeg det bedre. Med en "vanlig" poncho vil man løfte en hel masse stoff når man skal legge hagla til kinnet. På støkkjakt med raskt anlegg trasler det seg til på veien opp. Har prøvd med Fjellduken, og det funker veldig dårlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Aron123 skrev:

Stemmer det, Fjellduken er etter min mening uegnet som poncho i forhold til en ordentlig en. Har selv Fjellduken original og den fungerer ja, men funksjonene og tykkelsen på stoffet, lengder, glidelås osv passer bare ikke helt til formålet.

Men hva er en "ordentlig poncho"? Er ikke det egentlig en uten ermer, bare med hull til å stikke ut armene i?  Disse greiene mer ermer er jo en slags hybrid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Den 11.9.2016 at 19.16, Blaser skrev:

Litt gammel tråd, så oppdatering er på sin plass.

Kjøpte nylig en Stetind poncho på felleskjøpet (249,-) og fikk prøvd den ut i helgen. ( Dette er min først erfaring med bruk av poncho.  erfaring med bruk av jervenduken på postering har jeg i bøttevis..)

Stetind sin poncho kan pakkes ned i sin egen lomme, som fungerer fint som en vanlig lomme i front av pochoen. ( Der logoen er)

Fin størrelse, med hette og alu. belagt innvendig for å bevare varmen. Avtakbare armer og tarp hull er det også.

Der jeg var BLÅSTE og regnet det.  Oppsummert så var dette en meget positiv overraskelse. Den varmer godt JA!

Det man må huske på er å ha en bukse som tåler vann, eller lårings. Jeg gikk med en bergans micro bukse og vannet kommer inn og kryper ned i skoen...

 

 

 

 

DSC_0595.JPG

Ser bra ut! Hvor tung er denne ponchoen? Står ingenting om det på FK sine sider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hei!

Har brukt Helsport sin poncho (kjøpt på XXL) både i marka og på høyfjellet. Kan stille meg bak det flere her sier: Den er veldig kjapp og grei å få på seg når det kommer en skur, og dekker også greit min 60L sekk. Den tar av for en del vind så man ikke blir kald også gir den grei lufting. 

Som med alt annet regntøy renner vannet nedover, og der ponchoen stopper må man altså ha en bukse som takler vannet, skal man gå timevis i regnet. Dette sier seg vel egentlig selv :) 

Ville aldri dratt på fjelltur med poncho i stedet for en god jakke - det blir i tillegg til jakka. 

Min Helsportponcho er i str. M. Med pose veier den 0,3 kg på min grove bagasjevekt (har ikke kjøkkenvekt :P )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.