Gå til innhold
  • Bli medlem

proviant på fjelltur


Gjest Anonymous

Anbefalte innlegg

Frykteleg monge Real Turmat - fans her inne, skulle tru dykk va betalt! Vil berre seie at:

-Real Turmat er DYRT.

-Ein pose Real Turmat er ikkje nok til ein middag på kald vintertur, ein blir ikkje mett.

Nei, kjøp noen pakkar pasta, steik opp kjøttdeig på førehand og ta med noen sauseposer. Bacon er også bra. Grøntfor kan tørkast (kok det, legg det i ovnen, sett temperaturen på 60 grader og lukk ikkje ovnsdøra heilt at; tar ca 8 timar). Hurtigris er fint og potetmos er ein vinnar. Sjølve stasen på vintertur er å lage mat!

Trur nok ikke noen er betalt for å reklamere for Real Turmat her ,da tar du nok feil.

Grunnen til at denne maten blir anbefalt er :lett å bære med seg,lang holdbarhet ,god på smak og veldig lettvint å tilberede.

Du mener en ikke blir mett av den, vel da får jeg heller anbefale deg å steike flesk og bønner ,slik at du blir mett.

Mange av damene som jeg kjenner har ønsket seg 1/2 posjon ,noe som visstnok ble laget tidligere,men nå ikke erå få og det av den grunn at det gikk for lite av det.

Ikke for å klage på kjøttdeigen din ,men hvor lenge holder den seg i sekken ??

At Real turmat er dyrt kan vel diskuteres,alt etter hvor du kjøper den og mengde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Anonymous

Hei,

For det fyste, eg er av hokjønn, eit lite eksemplar av arten, så eg er ikkje den som et mest. Men på kald vintertur blir eg allikevel ikkje mett av ein DryTech til middag. Det er ein okay lunsj.

Holdbarheten på DryTech er jo god. Om du steikar og tørkar kjøttdeig held han seg i ukesvis. I frosen tilstand i månadsvis (det er sjeldan plussgradar på vintertur). Same behandling kan du gi det meste av kjøtt, fisk og grønnsaker. Skilnaden på dette og DryTech's behandling av maten er ikkje så avsindig stor. Det er berre ulike tørkeprosessar.

DryTech ER dyrt. Sjølv dei som jobbar på DryTech får ikkje posane billigare enn 25 kroner. For dei pengane kan du lage ganske mye anna god mat som du blir mett av!

Smaken på DryTech er ok, men i lengden kan ein gå lei. Så monge variantar finnast det jo ikkje. Og ein kan lage bra mykje meir spennande om ein lagar turmat sjølv.

Vekten på DryTech er ikkje spesielt god sett i samband med energien du får ut av han. Du kan lage nesten like lett mat sjølv.

Eg har ikkje noe imot DryTech. Supert firma, og ok produkt. Men eg synast det er synd om dette er den einaste turmaten du trivast med. Sjølv skal eg på fem vekers vintertur i vinter, og det blir ikkje ein einaste drytech-middag på turen!

Mvh Ane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du er et lite hokjønn, det var ikke så lett å gjette med brukernavn "Gjest",

det kan da være begge deler.

Du skriver kjøttdeigen holder seg lenge når det er kjøligt,det kan nok stemme,men her er det ingen som kun snakker om KUN vinterproviant.

Hvilken pris betaler du for en kjøpekjøttdeig på standard 400g, og har du peiling på hvor mye vann det egentlig er i den når du kjøper den?Hvor mye blir det da du betaler for når vannet er borte.

Har du studert menyutvalget til Real ville du funnet ut at det er 7 menyer og kaloriopplysninger på disse.

Du får kjøpt dagsrasjoner slik forsvaret bruker også,da har du 3 varme måltid i pakken,den vil jeg nok heller si er dyr.

Å mene at det jeg KUN foretrekker Real ,er vel å dra det litt for langt.

Ikke noe galt å si om maten som du anbefaler,men å dra med seg et helt kjøkken

på fjellturer er vel litt unødvendig når du kan greie deg med kun en 1/2 liter panne og en liten primus samt spiseredskap.

At du ikke vil kjøpe Real og heller vil lage maten selv er jo fritt fram , hver sin smak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gode poeng fra Frøken Gjest - en kan jo diskutere hvorvidt hennes løsninger er de beste. Det kan man jo forsåvidt gjøre med de flestes meninger. Men hennes hovedpoeng er verd å merke seg - Det at så mange, så ukritisk, har lagt sin elsk på Real er et godt poeng og verdt en kritisk bemerkning.

Hvis vi forutsetter at det de fleste fjellfolk har etpar kriterier for hva som er viktig ifm proviant på tur, så skulle jeg anta at den lista er ca som dette i prioritert rekkefølge:

1: Gir maksimalt med energi/næring pr gram

2: Trenger så liten tilberedningstid/energi som mulig

3: Gir rom for variasjon og smaker helst ganske godt.

4: Koster så lite som mulig

Hvis vi sammenligner Drytech med andre tørkede varianter får vi et greit sammenlikningsgrunnlag. Mine tørkede varianter er feks type posegryterett/suppe med ekstra ris eller potetmos og baconbit/pølsesnabb som fett/proteinalibi.

1: Betasuppe med potetmos gir nærmere 80% karbo. Orientalsk gryte med ris gir litt under 80%. Drytech gir i gjennomsnitt 50%. I forhold til andre næringstoffer er innholdet ganske likt. Vektforskjellen er minimal.

2: Drytech trenger kun brennstoff til et oppkok og er klar til å spises i.l.a 5 min. De andre variantene trenger et oppkok, 5-10 min hvile og så et nytt oppkok, eventuelt 8 min småkoking .

3: Her er smaken som baken, men med Drytech er kriteriene gitt. De andre versonene gir uante muligheter!

4: Drytech koster over dobbelt så mye som de andre variantene.

Konklusjon: Egne tørkede varianter er en klar vinner på punktene 1 og 4, samt har best argumenter for seg under punkt 3. Drytech vinner på punkt 2, der den er adskillig mer lettvindt enn andre tørkede varianter.

Mao: Hvis du ikke er så opptatt av næringsinnholdet i turmaten, men har det fryktelig travelt og er gjerrig på bensinen, men har nok penger, samt ikke er så nøye på hvordan ting smaker, er Drytech et fornuftig valg. Er det mange her som er enig i at Drytech er et fornuftig valg da?

Jag bara undrar....?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiste Real til middag 2 ganger i forrige uke. (Unnskyldningen var at jeg flyttet til ny leilighet.) Real er utrolig lettvint, men smaker nok best på fjellet. Blir litt plastic smak etter hvert. :( Det er viktig å ha noe digg ved siden av eller til dessert: Pringles, rosiner el.l. Med engangsbestikk blir det heller ikke oppvask :D

Såvidt jeg husker koster Real 52,- posen på XXL. Forsåvidt dyrt men så slipper man å bruke så mye tid på å handle inn og mekke mat før en fjelltur. Det er bare å stikke rett fra jobb og til fjells :D

Jeg er dessuten aldri hjemme 8 timer av gangen (i våken tilstand) til å drive og tørke mat.

Her har dere kjernekunden til Real...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å tørke mat i steikeovnen i 8 timer er håpløst teit. For en ufattelig sløsing med energi. Med dagens strømpriser kan det heller ikke bli særlig billig. En pose med tørket pastarett fra Toro er garantert billigere, og koketiden er omtrent den samme.

Spis Real eller hva dere vil, men hold dere for guds skylt unna dette "tørke mat i steikeovnen" tullet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Beklager.

Eg hadde glømt at vi var på tur for å gå langt, fyre minst mogleg primus, gjere minst moglig forberedelser til turen og i allefall ikkje kose oss med å lage mat . Sit at med noen spm:

-Om ein ikkje har tid til å handle, har ein då tid til å gå på tur?

-Og til Erik: Kor sover du hen? (Sidan du aldri er 8 timar heime?)

-Trur du Ozzi, at DryTech lagar sin mat utan bruk av energi?

Ville ikkje lage krangel her inne, men berre gjere oppmerksam på at det finnast andre løsningar enn Real Turmat. For meg er nemlig halve kosen med å vere på tur nettop å handle mat, lage mat og spise mat. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sover hjemme men da er jeg ikke våken og kan passe på ovnen.

Jeg vil heller spare de 2 timene det tar å handle inn og mekke mat og i stedet bruke tiden på fjellet.

Er enig i at det er andre løsninger enn Real. Folk drar til fjells av forskjellige grunner. Det beste er å lage maten selv, men det er ikke alltids like praktisk. Skulle uansett gjerne sett noen utenlandske konkurrenter til Real på markedet her hjemme. Noen som vet om butikker i Norge som selger alternativer?? Jeg gidder ikke kjøpe 5 poser over nettet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

-Trur du Ozzi, at DryTech lagar sin mat utan bruk av energi?

Selvfølgelig tror jeg ikke det, men med så store mengder mat som de og andre produsenter lager blir vår lille pose en dråpe i havet. Det blir ihvertfall brukt mer energi hvis alle skal tørke sin mat i ovnen.

Dette med tørking er en interessant prosess. Går det an å tørke grønnsaker og andre varer med lite fett slik man tørker fisk? Er det andre metoder å gjøre dette på?

Noen som har prøvd å tørke sin egen melk :D:D:(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Noen som har prøvd å tørke sin egen melk :D:D:(

Går ut fra at du "ozzi" er hannkjønn. Da vil vel dette by på ekstra store problemer (ev. medisinsk sensasjon:-)

haldis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Noen som har prøvd å tørke sin egen melk :D:D:(

Går ut fra at du "ozzi" er hannkjønn. Da vil vel dette by på ekstra store problemer (ev. medisinsk sensasjon:-)

haldis

Motstykket til morsmelk er vel farvann.... men det var vel ikke det ozzi mente :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Ane! Jeg fikk faktisk skikkelig inspirasjon nå, men jeg må nok innrømme at det har blitt mye real turmat i det siste. Den begrensende faktoren for meg har vært koketid og holdbarhet.

Det jeg har laget som jeg synes er godt er cous-cous med mye tørket frukt, kanel (regulerer blodsukker tror jeg), chili, cumin, nøtter og choirzo. Det er viktig at tur-mat er sterk - mat smaker ofte mindre på tur. Tilbredning: hell på vann og vent i 5 minutter.

Jeg vil tro at innkokt mole (mexikansk kyllingrett med chili og sjokolade) også vil være bra.

Personlig har jeg to problemer på tur: jeg spiser lite og jeg drikker for lite. Jeg prøver å drikke nok, men matlysten mangler stort sett - en real turmat med to brødskiver er ofte mer enn nok!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte inn 60 poser real turmat før samboeren min og jeg dro til fjells i sommer. Hadde tenkt at dette skulle være middagen vår på 2/3 av turen. Fant etter en stund ut at det var mer mettende å dele 1 pose real + en haug med ris til middag istedenfor å spise 1 pose real hver. I tillegg til å være mer mettende gjorde dette også at man "døyvet" real smaken som blir noe intens etter en stund....

Våre favoritter var (sammen med ris): storfegryte og lappskaus. Kylling i karri skal vi aldri spise igjen!!

Noen som vet hvordan man lager pemmikan? KJekt å ha noe med mye fett i om vinteren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Hør her !! Dry Tech er laget først og fremst for at den skal være HOLDBAR !!

Skal du på en tur som varer i bare 4 til 5 dager er det meget lett å finne annen mat som er holdbar nok for en så kort tur. Med et fornuftig valg av matvarer vil vekten ligge på 5 til 600 gr. pr. pers/døgn for en gjennomsnittlig turgåer. Du bør ta med deg mest mulig av det du liker best og spiser til daglig. Pakningens totalvekt bør da ikke overstige 15 kg. og det bør de fleste kunne bære på en 4 til 5 dagers tur. God tur ! Hilsen Gjest II

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom forresten på hva som var VELDIG bra turmat i sommer. Ettersom jeg hver dag i sommer gikk lengre turer (lengste turen var på 47km i luftlinje) var det hele tiden et problem å få i seg nok mat. Gedigne matpakker var ikke like fristende hver dag i tillegg til at det tar lang tid å legge i seg et halvt brød pr. måltid. Jeg smeltet derfor mørk kokesjokolade, tilsatte peanøtter, hasselnøttkjerner, rosiner og kokosmasse. Rørte alt sammen til en blanding med en konsistens slik at sjokoladen kun fungerte som et "lim" som festet kokosmassen til de andre ingrediensene. Smurte så alt ut på et papir for at det skulle størkne. Dette fungerte utmerket!!!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Drytech smaker bais.

Selv liker jeg å bruke god tid og planlegge godt før jeg drar på turen....Har litt problemer med at alle fokuserer så enormt på karboer til lunsjen,. Personlig får jeg "renna"-ræv av mye karbo, og det jeg sparer på "lav-vekts-karbo-mat-til-lunsjen" må jeg ta igjen på dasspapir og vaselin når jeg "driter" meg gnagsår...

Er man sånn turbo-boy som raser gjennom marka sjønner jeg at det kan være greit. :lol:

Jakt og fisk på tur, så sparer man litt vekt der....Ellers så er risengrynsgrøt en genial ertatning for "spise-havregrøte fra helvette", tar litt lengere tid, men det har man vel plenty av ute...

Væl Væl...God tur ivertall=)

Trond

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drytech smaker bais.

Selv liker jeg å bruke god tid og planlegge godt før jeg drar på turen....Har litt problemer med at alle fokuserer så enormt på karboer til lunsjen,. Personlig får jeg "renna"-ræv av mye karbo, og det jeg sparer på "lav-vekts-karbo-mat-til-lunsjen" må jeg ta igjen på dasspapir og vaselin når jeg "driter" meg gnagsår...

Er man sånn turbo-boy som raser gjennom marka sjønner jeg at det kan være greit. :)

Jakt og fisk på tur, så sparer man litt vekt der....Ellers så er risengrynsgrøt en genial ertatning for "spise-havregrøte fra helvette", tar litt lengere tid, men det har man vel plenty av ute...

Væl Væl...God tur ivertall=)

Trond

Ja. for risengrynsgrøt blir man jo ikke råtten i magen av?:wink:

Jakt foregår om høsten, og ei hagle og noen skudd veier mer enn litt ekstra middagsmat. Fiskeutstyr er ikke like aktuellt i alle fjellområder, i hvert fall ikke i de høyeste områdene.

Hvem var det som kom på at matlaging har så mye med friluftsliv å gjøre? Jeg føler at det er enorm fokusering på maten i friluftslivet. Hjemme spiser folk nudler og Grandis, men på tur skal de absolutt ha med biff og poteter. Kanskje folk burde bevege seg litt mer, da blir de stort sett fornøyd med hva de putter i skrotten!

Noe annet, som jalla er inne på, er hvis du finner maten selv. Da er det både hyggelig og praktisk å lage den til ute.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tørrstekt kjøttdeig + suppepose, gryterett, eller aller best - helios rødbetkakebasis + ris (hurtig) til middag. På turer opp til noen dager ferdigsmurte matpakker - har brukt det på turer opp mot en uke, men da bør man nøye seg med smør på skivene og ha pålegget separat. Loganbrød er flott (men tennene bør være i orden).

Vil du virkelig ta den helt ut: Pemmikan! Litt Loganbrød til kveldskosen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...

Toro har jo pastaretter som bare skal tilsettes vann. Greit med litt variasjon. Nudler er f.eks. fint til lunsj evnt. tilbehør til middag-lav vekt. Rotmos, fås kjøpt i pulver pakninger og smaker litt mer enn potetmos.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg ble lei Drytech etter en sesong... Har vel spist alt et par ganger eller tre.. Men det blir andre ting på meg nå...

Gryteretter og supper med potetmos i er greia mi akkurat nå.

Folk er forskjellig, og da blir jo også smak og vaner forskjellig også... Det fine med diskusjoner er jo det å få nye ideer til ting av andre. Definisjonen på krangel og diskusjon er sikkert også noe som ikke er likt heller. Så skriv om det du pleier så vi blir alle klokere :cry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 måneder senere...
Gjest Anonymous

Når vi er på fjelltur pleier jeg å lage "potetmosburgere".

1 pose potetmos m/gressløk tilberedes med 1 ss coffe mate fløtepulver og vann.

Bruk 1 dl mindre vann enn anvisningen på pakken.

Når mosen er ferdig, tilsetter jeg 8 ss mel eller pannekakemix.

Stekes i smør i passe burgerstørrelse.

Kan spises alene, sammen med turistproviant, bacon, spekepølse..........

Ja, gryta jeg laga mosen i blir klissete og vanskelig å vaske. derfor er dette brukt til middag så gryta kan stå i bløt over natta.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Mye tøys om her om at potetmos,havregrøt,suppeposer,risengrynsgrøt inneholder mye energi.

Tilberedt tilstand:

100 g Potetmos inneholder: 88 kcal og 12 g karbohydrat

100 g Havregrøt inneholder 40 kcal og 7.3 g karb.

100 g Risgrøt inneholder:75 kcal og 12.7 g karb.

Kilde: Statens Ernæringsråds Matvaretabell

Eksempler på bra turmat er : Havregryn,tørrmelk og vann blandet sammen (ikke grøt) og Real turmat. Brød er også bra hvis mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må si meg helt enig med Gjest lenger opp her, mat på tur skal være kos!

Om jeg skal på tur over flere dager, har jeg alltids med en pose real turmat. Men ikke mer!

Det er jo kjekt å ha en pose eller to i sekken så man har noe kjapp mat hvis noe skulle gå galt!

Bruk litt ekstra tid på maten, det er jo en stor del av turen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må si meg enig med vår "gjest".

REAL er kjekt og superduperlettvint, men på en hel uke så setter jeg pris på å lage litt god mat.

Jeg skal gjerne bære med meg litt ekstra for å erstatte et par måltid med noe anna.

Et grisebra tips er jo som sagt å steike kjøttdeig på forhånd.

Pasta med bogskinke er også kjempegodt, skinka er litt vekt, men spis den 2 eller 3 dag så har man et superdupert måltid og vekta blir plutselig borte.

Noe anna som jeg synes er jæskla godt er å steike pannekaker. Kjøp toro ferdigposer, Bland ut og steik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.