Gå til innhold
  • Bli medlem

Genial primus


Anbefalte innlegg

Hei, til dere som tenker på å kjøpe primus.

Har endt med en Primus Omnifuel, den er genial. Har noen få svakheter. Men har også testet noen MSR primuser, som helt klart er produsert i USA.

Omnifuel sin svakhet kan være rense nålen, men etter lang tids bruk har jeg enda ikke brukket den. Ellers brenner den på alt, omtrent. Og brenner rent på alt fra bensin til diesel.

MSR primusene har plast pumper, som knekker og koster flesk. Null reklamasjon. Liten eller ingen justering på flammer, som kan være teit hvis man skal lage mat, eller fyre i telt en høst kveld. Dem er enten av eller på.

MSR sine primuser har generelt for mange deler også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Hei, til dere som tenker på å kjøpe primus.

Har endt med en Primus Omnifuel, den er genial. Har noen få svakheter. Men har også testet noen MSR primuser, som helt klart er produsert i USA.

Omnifuel sin svakhet kan være rense nålen, men etter lang tids bruk har jeg enda ikke brukket den. Ellers brenner den på alt, omtrent. Og brenner rent på alt fra bensin til diesel.

MSR primusene har plast pumper, som knekker og koster flesk. Null reklamasjon. Liten eller ingen justering på flammer, som kan være teit hvis man skal lage mat, eller fyre i telt en høst kveld. Dem er enten av eller på.

MSR sine primuser har generelt for mange deler også.

MSR tar reklamasjoner på pumpene side.

Mulig butikken eller importøren ikke fatter bæret.

Omni er klart av de bedre brennerne, men det finnes en hel del bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MSR primusene har plast pumper, som knekker og koster flesk. Null reklamasjon. Liten eller ingen justering på flammer, som kan være teit hvis man skal lage mat, eller fyre i telt en høst kveld. Dem er enten av eller på.

Her tror jeg muligens det bør gjøres et unntak for MSR Dragonfly hva reguleringsmuligheter angår.

Hva plastpumpene angår så er de ikke så dyre om man bestiller de fra USA... tror de kostet under 200 en periode. Men for all del; omnifuelen er atskillig mer estetisk utformet. Dragonflyen ser jo temmelig hjemmelagd ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den virker jo ikke å være helt trygg da... www.norgeisirkel.com

nettopp derfor benyttes det kun parafinprodukter i mine brennere.......

dette her skjer dessverre med jevne mellomrom.

traff en ifjor som det samme hadde skjedd med i en diger lavvo, flammene sto ut av toppen.

han trodde han fyrte med parafin, mens en turkompis hadde fylt bensin på drivstofflaska.

forsvarets primus som skulle etterfylles varm.... eksplosjonsartet brann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen tanker om hvorfor dette har skjedd?

Ser på det ene bildet fra norgeisirkel.no

http://www.norgeisirkel.com/picture.aspx?id=26980618

Syns flaska ligger rimelig nær inntil flammene, de står jo nesten rett ut når man bruker stekepanne?

Spørsmålet mitt er, hvordan kan man unngå slike uhell? Er de mennekseskapt eller er det defekt utstyr/materialsvakheter som er årsaken?

(Mener ikke å kritisere norgeisirkel-mannen, men fint om vi kan ta lærdom av sånne hendelser)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, til dere som tenker på å kjøpe primus.

MSR primusene har plast pumper, som knekker og koster flesk. Null reklamasjon. Liten eller ingen justering på flammer, som kan være teit hvis man skal lage mat, eller fyre i telt en høst kveld. Dem er enten av eller på.

MSR sine primuser har generelt for mange deler også.

Nå har det seg slik at jeg faktisk er reklamasjonsansvarlig hos importøren av MSR.

Pumper som knekker eller sprekker er helt klart en reklamasjon, vist noen skulle oppleve å bli avvist i en butikk med dette problemet så er det bare å stå på deres og kreve at de tar den inn (men ikke gidd vist den er 10 år gammel, da hjelper det ikke uansett)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Noen tanker om hvorfor dette har skjedd?

Ser på det ene bildet fra norgeisirkel.no

http://www.norgeisirkel.com/picture.aspx?id=26980618

Syns flaska ligger rimelig nær inntil flammene, de står jo nesten rett ut når man bruker stekepanne?

Spørsmålet mitt er, hvordan kan man unngå slike uhell? Er de mennekseskapt eller er det defekt utstyr/materialsvakheter som er årsaken?

(Mener ikke å kritisere norgeisirkel-mannen, men fint om vi kan ta lærdom av sånne hendelser)

Hei & hopp...

Det er jeg som fikk primusbrannen.

Går fremover. Hud over hele beinet nå, selv om det er litt tynt enda :)

Ang bilde: Å bruke stekepanne gjør jeg med forsiktighet. Er klar over at flammene stikker ut på sidene. Derfor ligger den aldri på selve primusen. Jeg holder den over flammene å varmer pølsene.

Siden jeg er (var/kommer til å være) alene på tur så er jeg veldig nøye med ting og tang. Det inkluderer å sjekke pakningene på flaska når jeg etterfyller drivstoff. Jeg fylte fredag morgen, brukte primusen ca 20 ganger før den smalt på den 21. gangen. Den hadde stått i ro på samme plass hele helga, hverken nedpakket eller flyttet på. Det som skjedde var at pumpestanga spratt av drivstofflaska med en champagne kork lyd, og vips så var lufta, beina mine og alt utstyret inne i teltet i flammer. Godt de gamle reflekser fortsatt er inntakte. Skal sende mail til primus å høre om de vil sjekke restene...

(kritikk none taken gaardern :) )

N.i.s

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt å høre det går bra med deg :)

Det er den "gamle" pumpa du hadde på den, eller var det nye ergopump?

Hvis det var den gamle bør nesten Primus sørge for å ta inn og bytte de som fortsatt har den gamle pumpa...spør om det i samme slengen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei & hopp...

Det er jeg som fikk primusbrannen.

Går fremover. Hud over hele beinet nå, selv om det er litt tynt enda :)

Ang bilde: Å bruke stekepanne gjør jeg med forsiktighet. Er klar over at flammene stikker ut på sidene. Derfor ligger den aldri på selve primusen. Jeg holder den over flammene å varmer pølsene.

Siden jeg er (var/kommer til å være) alene på tur så er jeg veldig nøye med ting og tang. Det inkluderer å sjekke pakningene på flaska når jeg etterfyller drivstoff. Jeg fylte fredag morgen, brukte primusen ca 20 ganger før den smalt på den 21. gangen. Den hadde stått i ro på samme plass hele helga, hverken nedpakket eller flyttet på. Det som skjedde var at pumpestanga spratt av drivstofflaska med en champagne kork lyd, og vips så var lufta, beina mine og alt utstyret inne i teltet i flammer. Godt de gamle reflekser fortsatt er inntakte. Skal sende mail til primus å høre om de vil sjekke restene...

(kritikk none taken gaardern :) )

N.i.s

ble litt skremt etter og ha lest dette. men god bedring og lykketill videre på ferden

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gamle pumpa vs ergopump sier meg ingenting egentlig!?

Gjenger i plast, pumpearm i metall, 2 kobber(?) rør som tres ned i flaska. Et gjengefeste til slangen på ene siden. Om det er gammel eller ny type er meg usikkert. Kjøpt for 13 mnd siden..

Har tenkt endel på om jeg skal rope ut til alle som hører, om hva som skjedde. Kom frem til at jeg ikke kan stå for det selv hvis jeg sier at omnifuel er livsfarlig, for det er den ikke.

Har brukt den typen i mange år, både via forsvaret og privat og aldri hatt problemer av noen art. Om jeg skulle komme med et råd til andre som fyrer i teltet, så måtte det bli å alltid ha tuten på flaska vendt vekk (og ikke mot nakne bein 10 cm unna) og ha en tapetkniv tilgjengelig. Jeg hadde kniv, men tok en nanosekundsvurdering på at det gikk fortere å krype gjennom flammene og under duken. Flaks sjøen var 2 meter unna. Årets første bad ble 12. april :wink:

Skal høre litt rundt her ang telt og ny primus. Begge brant opp. Teltet skal hvertfall ha 2 utganger!

Vurderer å gå tilbake til gamle optimus til vinteren. Ikke morsomt å fyre i telt med hjertet i halsen tror jeg..

N.i.s

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke for å dra veksler av andres ulykker, men jeg er fortsatt av den oppfatning at primus med fast tank er å foretrekke.

Uten å ha testa dette statistisk, vil jeg tippe at Primus 210 (likner Optimus 00, men med taperte gjenger i brenner) vil være noe av det sikreste.

Deretter Svea 123R

Optimus 8R

Borde

Optimus 111

Coleman 502

Coleman 400/442/508/533

Optimus 111T fyrt på bensin eller sprit

Optimus 111C fyrt på bensin eller sprit

Omnifuel

Nova

Coleman Apex

Msr alle typer med gammel gul pumpe

Msr alle typer med ny rød pumpe fyrt på bensin

Mest usikker med godkjenning:

Alle MSR med grå pumpe fyrt på bensin. Den pumpa er å anse som livsfarlig!!!

Ikke godkjendte primuser

Jeg har aldri prøvd Kovea

Dette er min aldeles egen erfaring. Den er ikke ment som reklame for noe som helst, og ikke som innholder ingen statistisk riktige testdata.

Det farligste som finnes er ukyndig bruk av kokeutstyr med lettanntennelig brennstoff.

Teltanbefalinger er det andre som kan mye mer enn meg om.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja du er tungt inne i primus verdenen Runegutt.

Vet ikke om du har lest noe over her, men omifuelen min gikk åt skogen i april.

Med 2. grads forbrenning på beina sitter jeg å lurer på forsvarets gamle 111 i teltet når kulda setter inn. Tror jeg vil føle meg trygg med den.

Problemet er at jeg ikke har brukt den på 15 år. Er det mye mekking med den pga alle delene? Litt kjedelig hvis den ryker på børgefjell en mørk natt i desember og den ene lille vitale delen mistes for å si det sånn :D

Men sålenge jeg ikke føler meg trygg med noe annet så er alternativet ingenting. Hvis du ikke vet om en infanteri sikker primus som bare går & går?? Navn og kanskje med en link til et alternativ hadde blitt satt pris på....!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rune har mange gode argumenter, og en lekkasje i en slangeprimus vil jo nesten alltid medføre lekkasje av væske og ikke luft/gass.

Coleman har ikke sikkerhetsventil! Coleman har en utrolig solid stål-tank.

Optimus 111 m. fler har sikkerhetsventil i lokket. D.v.s. at overtrykket slippes ut som luft/damp/gass og lukker igjen når trykket er nede på et trygt nivå.

Jeg har opplevd at Optimus 8R klone fra har sluppet ut overtrykk når jeg har brukt stekepanne. Absolutt ubehagelig, en liten sotete flamme stikker ut fra uventet sted, og vedvarer forbausende lenge. Derimot er det ingen stor fare for flammekastervirkning, og muligheter for rett og slett å stenge primussen og deretter blåse ut flammen.

Yndlingsprimussen når vekt er med som faktor blir av likevel Optimus Nova, men jeg må nok vurdere å legge på noen gram for å skjerme mot stråling ned på slangen innenfor vindskjermen. En liten aluminiumsbit eller lignende gjør nok jobben

men hva gjør vi inni teltet, det er vel bare med Trangia man bruker vindskjerm inni teltet, og det er kanskje den tryggeste slangeprimus løsningen.

Her kan nok norgessirkel komme med noen greie meninger, han har jo virkelig fått føle det på kroppen.

Det var godt du berget helse nok til å fortsette med friluftsliv og primus, og fortsatt god bedring. Jeg håper vi kan lære av din erfaring, så vi slipper å oppleve noe slikt.

Dag Ståle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja du er tungt inne i primus verdenen Runegutt.

Vet ikke om du har lest noe over her, men omifuelen min gikk åt skogen i april.

Med 2. grads forbrenning på beina sitter jeg å lurer på forsvarets gamle 111 i teltet når kulda setter inn. Tror jeg vil føle meg trygg med den.

Problemet er at jeg ikke har brukt den på 15 år. Er det mye mekking med den pga alle delene? Litt kjedelig hvis den ryker på børgefjell en mørk natt i desember og den ene lille vitale delen mistes for å si det sånn :)

Men sålenge jeg ikke føler meg trygg med noe annet så er alternativet ingenting. Hvis du ikke vet om en infanteri sikker primus som bare går & går?? Navn og kanskje med en link til et alternativ hadde blitt satt pris på....!!

Jeg har lest mye her ja. Primusbrann er aldri gøy.

En 111 med bråkebrenner er minimalt med vedlikehold på under tur. Tar man med ei ekstra grafittpakning og ei rensenål, er man der.

Primus 210 er ennu simplere, men mangler regulatorratt. Så, har du eller får du tak i en 111 med bråkebrenner er den absolutt en dugelig arbeidshest på vintern.

Sørger du for å gjøre rein brennern før første vinterturen, og skifter pakning på påfyllingslokket, og ev. grafittpakninga, så bør den ikke trenge vedlikehold gjennom hele vintersesongen. OBS Ikke la pumpenøkkelen stå i mens du pumper. Den er grafittpakningsdødare.

Bråke111 og tennveske på ranken= Null parafinos i teltet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til dsk:

Jeg så et bilde i en annen tråd der du prøvde å kjøre Trangia gassbrenner på bensin, kan du fortelle mer om det? Gassdyser er gjerne større enn bensindyser, merket du noen effektøkning? Greit å forvarme med pasta? Bråk og avgasser ved fyring? Andre grunner til at dette kanskje ikke er så lurt? På bildet så det ut til å fungere veldig bra.

Grunnen til at jeg spør er at jeg liker vinskjermen til Trangia veldig godt, og har lyst til å bruke den som plattform for en stillegående bensin- eller multifuelbrenner. Jeg har vindskjermen, Trangia gassbrenner og Omnifuel m/ pumpe fra før, så om dette fungerer kan jeg løse det uten modifiseringer eller utgifter i det hele tatt. Alternativet blir å sette inn en Optimus 111-brenner, Omnifuel eller Novainnsats til Trangia, men det blir mer arbeid og/eller utgifter.

Beklager å spore av tråden, men såvidt jeg kan se er det her dsk sist har skrevet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bensinbrenner tja. det fungerte etter grundig forvarming, og brant slett ikke pent. Jeg "måtte bare teste". Anbefales IKKE!

Trangia kan bygges sammen med nesten alle slangebrennere.

dsk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

primusen er solid den, men ble ælig talt litt skuffet. Har kjørt den på coleman renset bensin. Hatt litt trøbbel på nesten hver tur, den har brent ujevnt og slukket. Har måttet rense med nåla opptil flere ganger. Dette har tatt endel tid, med nedkjøling osv. Tar gjerne tips om hva som kan gjøres!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

primusen er solid den, men ble ælig talt litt skuffet. Har kjørt den på coleman renset bensin. Hatt litt trøbbel på nesten hver tur, den har brent ujevnt og slukket. Har måttet rense med nåla opptil flere ganger. Dette har tatt endel tid, med nedkjøling osv. Tar gjerne tips om hva som kan gjøres!

Har primus selv og aldri hatt noe problem. Aldri vært behov for å bruke nåla.

Kjørt den på renset bensin av forskjelig merker kjøpt i sportbutikker. Tror ikke jeg har hatt Coleman noen gang.

Har du prøvd å bytte dyse? Tenker da ikke på de som er til gass eller "oljer" men en ny dyse for bensin. Har sett hos noen jeg kjenner at dyse har vært dårlig freset. En som hadde en for gass so ikke virket og en som hadde en for "oljer" som var dårlig".

Får kjøpt et repkit med filt, 3 dyser og litt så vidt jeg husker.

Selv har jeg den gamle pumpen i aluminium og normal en 0,6 l flaske fra Primus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

primusen er solid den, men ble ælig talt litt skuffet. Har kjørt den på coleman renset bensin. Hatt litt trøbbel på nesten hver tur, den har brent ujevnt og slukket. Har måttet rense med nåla opptil flere ganger. Dette har tatt endel tid, med nedkjøling osv. Tar gjerne tips om hva som kan gjøres!

Prøv å skylle flaska m.h.p. å få ut partikler. Du kan filtrere bensinen gjennom et filterpapir (kaffefilter?)

Ta bort filteret som sitter mellom slange og brenner, og ta ut dysa. Pump opp litt trykk, og spyl ut 1/2 dl bensin. Sett på dysa igjen. (ikke filteret) Så kanskje du er kvitt problemet.

Det kan være nok om du har hatt bensin på ei brusflaske med rester av inntørka brus (sukker ++) så blir det problemer.

Vi vil gjerne høre om dette hjelper.

God tur.

dsk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Prøv å skylle flaska m.h.p. å få ut partikler. Du kan filtrere bensinen gjennom et filterpapir (kaffefilter?)

Ta bort filteret som sitter mellom slange og brenner, og ta ut dysa. Pump opp litt trykk, og spyl ut 1/2 dl bensin. Sett på dysa igjen. (ikke filteret) Så kanskje du er kvitt problemet.

Det kan være nok om du har hatt bensin på ei brusflaske med rester av inntørka brus (sukker ++) så blir det problemer.

Vi vil gjerne høre om dette hjelper.

God tur.

dsk

Kan man altså fjerne filteret som står i justeringsvinkelen på selve brennerdelen der man kopler til slangen på Omnifuelen..uten noen bivirkninger?

Ser det står et til slikt filter i messingrøret på pumpa...er disse filterene der for å filtrere bort uønskede stoffer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.