Gå til innhold
  • Bli medlem

Jotunheimen - juni/juli


Pakstar

Anbefalte innlegg

Hei

Hvordan pleier gåforholdene i jotunheimen å være siste uka i juni og første uka i juli?

Har tenkt på en 5 dagers tur fra Galdhøpiggen til Beseggen.

Hva tenker dere om det? Forslag til rute? Holder det med fem dager?

hilsen en som gleder seg til ferien :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Hei

Hvordan pleier gåforholdene i jotunheimen å være siste uka i juni og første uka i juli?

Har tenkt på en 5 dagers tur fra Galdhøpiggen til Beseggen.

Hva tenker dere om det? Forslag til rute? Holder det med fem dager?

hilsen en som gleder seg til ferien :)

Jeg har ikke gått i jotunheimen tidligere enn midt i juli, men da var det til gjengjeld helt fint.

Jeg gikk følgende rute i fjor (månedsskifte juli/aug):

dag1: Gjendesheim - Glitterheim (over Hestlægerhøe)

dag2: Glitterheim - Gjendebu, via Spiterstulen. Skulle egentlig telte i området der, men følte oss ikke helt hjemme i området. Mye turister og lite god stemning. Ble derfor til at vi gikk videre gjennom Urdadalen til Gjendebu. Ble litt kaldt og mørkt på slutten. Men fikk kjeks av en oppsynsmann og hadde gode lykter.

dag3: Gjendebu - Memurubu. via storådalen. 3-retters var ikke å forakte

dag4: Memurubu - Gjendesheim. sendte sekkene med båten og jogget besseggen.

Som du ser går det an å gå rundt hele greia på 4 dager uten å drepe seg helt. hvis du skal ha med en topp eller to og unnlater å løpe besseggen får du en knall 5-dagers tur. det er jo ypperlig å gå galdhøpiggen dag 1, så gå over glittertind dag to og overnatte i området glitterheim. Så kan dag 3 brukes til å forflytte seg til memurubu forbi russvatnet. fine omgivelser. så går en over besseggen på dag 4.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har enkelte år gått toppturer i den delen av Jotunheimen i siste halvdel av juni og først i juli. Det har variert en del fra år til år mht snømengder, men stort sett har det ikke vært noe problem. Jeg har justert turmålene og rutevalg etter hvor snøen har ligget. Du bør kanskje unngå høyereliggende dalfører, som f.eks øverst i Urdadalen, hvor det ofte ligger snø en stund. Der kan den også være råtten på den tiden. Du bør kanskje sikte mot Glittertind/Glitterheim etter Spiterstulen, og derfra sørover mot Memurubu/Gjende. Pleier og bli tidligst bart i øst-Jotunheimen.

Turforslaget til "jro" i siste avsnitt i innlegget ovenfor høres fornuftig ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.