Gå til innhold
  • Bli medlem

Brennstoff til Omnifuel!


Siig

Anbefalte innlegg

Hei,

Skal gå Norge på tvers til sommaren, og er i full vurdering på ka brennstoff eg skal ha til primus omnifuelen min. Bensin, Lampeolja er lettara å få tak i og det er billigare, men eg har ikkje så veldig stor erfaring frå bensin og lampolje til brennaren. Har brukt nesten kun gass før, og det er ikkje så kjekt å ligga i teltet når da hølje ned ute og kan ikkje laga deg mat pga du ikkje kan med bensin og lampolja te brennaren. Gass e jo mykje dyrare, og turen skal bli billigast mulig. Alle råd er motatt! Kor mangen liter med bensin/lampolja treng eg for 1 time med fyring kvar dag på i 10-12 DAGAR?

Sigve

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

LAMPEOLJE???? nei nei gutt dette må ta slutt......

lampeolje er vel fy fy i alle primustyper?

skal det være parafin så bruk den som heter fritidsparafin eller gjør som jeg; kjøp fra pumpa på bensinstasjonene i egen kanne! det blir billigst det!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Jeg hadde satset på Miljø bensin fra Statoil, men jeg har fyret den på tenn veske, trenger ikke rødsprit til forvarming siden svampen tar opp tennvæsken og lar den tenne uten problem. Men husk å bytte dyse.

Miljø bensin er ren, og man slipper mye velikehold. For varmer med bensin.

LAMPEOLJE er fy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du lurer litt på forbruket av bensin ser jeg. Det avhenger litt av effekten du drar på med. Men sånn ca. 1.0 dl + i timen er vel en grei tommelfingerregel på Omnifuel. Da trenger du ikke stort mer enn 1.5 liter på en 14 dagerstur. Skal du eksempelvis smelte snø til kokende vann og den står på full guffe bruker den mer. Men det slipper du jo på sommeren.

Jeg har aldrig brukt annet enn grønn miljøbensin på min brenner, og den har enda ikke tettet seg. Bruker den bare på vinterturer, så det blir ikke mer enn ca 10 - 12 døgn i året. Siden 2005. blir det sånn ca. 50 døgn til nå.... Men jeg har med et pakningsett i reserve for sikkerhets skyld.

Selv bruker jeg trangia gassbrenner integrert i stormkjøkken om sommeren.

Sammenliknet med multifuelbrenneren er gassbrenneren lydløs og har enda bedre effektregulering. Dessuten er det ikke så stor fare for å antenne teltet, særlig når jeg bruker ett av de minste teltene.

Tar med forbruk av gass også selv om du ikke tror du kommer til å bruke det. Forbruket av gass er ca. 1 stor Primus 4 season mix gassboks (975 ml). på 2 personer i ca. 3 - 4 dager. Husk at innholdet i boksen kan variere noe avhengig av produsent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For ordens skyld, dette endte litt off topic siden du antagelig ikke skal bruke gass, men det får stå til siden staalesvendsberget fulgte opp mitt forrige innlegg.

Når jeg beskrev forbruk av gass var det med Trangia gassbrenner. Jeg har også brukt gass på omnifulen, men vil påst at trangia`n er bedre. De forskjellige dysene på omnifulen har bare ett hull, og derfor blir det en mer konsentrert flamme som treffer kjele og panne selv med flammesprederen. Det resulterer lettere i svidd grøt og annen mat. Trangian har en hel masse hull og sprer flammen bedre.

Med Primus 4 season mix kan du greit bruke gass i 3-4 kuldegrader, men det er best å ha boksen snudd på hode.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fyrt min Omnifuel på alt fra diesel til miljøbensin. Førstnevnte er ike å anbefale. Lampeolje, tennveske og lampeparafin brenner helt fint men er et ganske dyrt alternativ. En gang fikk jeg en kanne med JET 1, helikopterfuel. Dette brant helt perfekt. Største problemet med parafin etc. er hvis du får lekkasje i sekken. Nesten umulig å få tørkrt. Bensin er en bedre energibærer enn parafin og skulle du få lekkasje i sekken så tørker dette bort på et øyeblikk. Jeg personlig sverger til bensin eller gass. Gass brenner du hele sommeren så fremt du ikke får kuldegrader. Renslig og greit, men prisen? den har jeg ikke vurdert i forhold til bensin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er egentlig galt med parafin/lampeparafin.

Har brukt dette hele tiden på min omnifuel, og har aldri aldri hatt problemer med det.

Kokekarene er like blanke etter bruk som de er før bruk og ny!

Lampeolje, innholder smøremiddel / voks til veken, og tetter rørene på Omni.

Tennveske er billig og bra parafin, som man godt kan fyre omni med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lampeparafin og lampeolje blir forvekslet, det ene solgt som det andre.....

Mange av disse feiteste produktene skaper problemer som Rune sier. Noen av disse er helt OK. Jeg har bare aldri klart å finne ut hva jeg kan være trygg på, og konkluderer som Rune. Tennvæske funker! Det gjør også billig (illeluktende) parafin kjøpt på "bensinpumpe" der hvor det finnes.

dsk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kjøpt Statoil sin Renset Lampeparafin (5 liters dunk)

Den lukter absolutt ingenting, hverken fra flaska, ved forvarming, under bruk eller av utstyret etterpå.

Jeg er påpasselig å tømme hele primusen for parafin når jeg skal slukke den (Lar den brenne ut) og ikke bruke den på noen timer.

Hvis prisen er det samme på miljøbensin har jeg vurdert å gå over til deg, men ettersom jeg har fyrt på parafin "hele livet" så har jeg liksom den i fingrene og for meg da det tryggeste alternativ i teltet.

Hilsen Håvard

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prisen på en femliters dunk med miljøbensin på Felleskjøpet er kr 134,- .........en del billigere enn Statoil

Måtte ut med 160,- her i Trondheim.. Men mye billigere enn de fleste altenativene læll.

Merket meg også at den kosta 169,- på Statoil-stasjonen vegg-i-vegg med FK-butikken. Så jeg vil anbefale å gå på FK og kjøpe dunken først, for så å gå tilbake til Statoil og kjøpe 9 Bugg for pengene man sparte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prismessig er Tennveske desidert billigst. The Cheap stuff hos Europris fungerer udmerket.

Nok en gang: Statoil lager bensinen, men FK har egen farge på dunken.

Lampeolje o.l som er beregnet for vekebrennere, skal man styre laaaangt unna.

En vekebrenner soter mindre når man tilsetter voks i parafinen.

Den samme voksen tetter filtre,dyser, forsnuskningsrør etc. på primuser.

Så, skal man fyre med parafin blir anbefalinga i h.h til kvalitet:

1) Jet fuel A1

2) Tennveske alle typer

3) D60 Esso

4) Fritidsparafin

5) Løsvektsparafin med fæl smak og lukt

6) Diesel ufarget

7) Grønndiesel

ALDRI lampeolje med voks. Om den innholder voks finner man ikke ut før alt stopper opp. Litt kjipt om man da er i telt på vintern, og skal lage seg posesuppe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Fant dette i forbindelse med en spec på Omnifuel.

"En gassboks på 225 gram vil vare i ca 1,5 time. Det rekker til og koke opp 20 liter vann, eller lage 15 måltider (ved effekt på 2800W). 1 liter gass tilsvarer 3 liter rødsprit, 1,5 liter bensin og 1,3 liter parafin. Gass er altså mer effektivt enn bensin, men bensin vil være billigere i effekt per krone."

Dog har jeg sett andre steder at bensin har en vekt/effekt verdi på ca 1,7 gangen i forhold til gass.

Rødsprit er dog ikke anbefale pga lav verdi samt at det tørker ut pakninger fort.

Noen som har kjørt Omnifuel på renset lampeolje?. Mener jeg kjøpte en 5L med det en gang på Clas Ohlson som ikke kostet all verden. Var til en Petromax.

Ellers er det vel mange som anbefaler 4 takts miljøbensin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei..

Var på 30 dagers padle tur nå i våres. Brukte omnifuel og grønn bensin kanne fra fk. Jeg bodde i telt hele tiden minus 3 netter, så brenneren ble brukt så godt som hver dag.

Jeg brukte 1 stk 1.5 liters colaflaske med bensin på hele turen. Jeg åpnet flaske nr 2 bare 2 dager før jeg avsluttet turen for å si det sånn :wink:

Brenneren ble brukt mange ganger pr dag, men i korte perioder (koke opp kaffevann, lage potetmos osv)

Jeg krøp i posen fremfor å "kosefyre". Var aldri ekstremkaldt, men rimet lå der om morgen og kveld.

2 liter pr mnd sommerstid så har du grei mengde vil jeg si..

//Tony

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.