Gå til innhold
  • Bli medlem

Gode påsketurer i Trøndermark


Anbefalte innlegg

Morn!

Jeg skal sette ut på påsketur neste uke, men vet ennå ikke hvor ferden bærer. Jeg har tidligere vært en del i Femundsmarka, et par turer i Trollheimen og selvsagt også i Trondheims nærmarker som Bymarka, Strindamarka og Dragstenmarka.

Men jeg vet at det er så mye, mye mer og oppdage. Alt fra Dovre i sør til Sjækerdalen i nord, er hva jeg anser som "sentralt" nok for helge- og ukesturer.

Så er det noen som har noen gode tips til perler, eller kanskje har en absolutt favoritt?

Et relatert oppfølgingsspørsmål: Det er mange flotte fjellturer innen rekkevidde, som Trollheimen og Sylan, men er det noen tilsvarende flotte skogområder å anbefale? Jeg vet at det er fjell som gjelder i påska, men jeg begynner å savne skog og, ikke minst, bålfyring til fordel for primus på naken fjellvidde. Sør-Trøndelag er vel tross alt Norges mest skogrike fylke(?)

Alle tips mottas med takk, og vil trolig bli besøkt, om ikke i påska så ved en senere anledning. Etter snart fem år i Trondheim er det på tide å gjøre seg mer kjent med naturen her oppe, også de delene som ikke har kjente navn og er mye omtalt. Jeg er like interessert i mer ubeskrevne kartblad, så hvis noen for eksempel har et anonymt favorittvann i en skog uten navn (og er villig til å dele informasjonen) er det desto mer spennende.

På forhånd takk, og god påske!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva med å prøve Brungmarka som ligger sør for Selbusjøen?

Lettvint å komme dit med buss eller egen bil; Ta buss til Brøttem og gå av ved Brøttem Gård eller parker egen bil nede ved Nidelva/Børsjøen og gå over brua til sørsida. Det er mulig å ta enten til høyre eller venstre etter brua, men jeg har bare gått mot venstre. Studer kartet og velg etter behag.

Terrenget er variert og det er både skog og snaufjell. Husk at terrenget generelt går i nord-sydretning slik at det er tungt å bevege seg i øst-vestretning. Det er en del setervoller der oppe, og det bør være muligheter for telting mange plasser. Med noen dager til rådighet er det mulig å gå til Samsjøen eller Rensfjellet.

Terrenget er variert, og jeg har lenge hatt planer om en telttur der oppe.

God tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hørtes jo flott ut!

Har vært en del i Dragstenmarka og sett at det er muligheter sydover, og har padla på Selbusjøen, men aldri vært i marka sørafor.

"Villmarksfølelse" var stikkordet, så dette blir en sterk kandiat. Fint med både skog og fjell, så kan man fyre bål og få påskefølelsen på snaufjellet på samme turen.

Tenkte jeg skulle ta en tur på bokhandelen og spre karter utover gulvet i morra, så da skal jeg sjekke nærmere. Finnes vel sikkert ikke noen egne turkart for området, noen som vet hvilke kartblad det er snakk om?

Takk for godt tips, kult at det gir uttelling å spørre folk som er lokalkjent, så unngår man de altfor befolkede og velkjente stedene i påska.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Følg linken under. Printa ut dette selv, og synes det funket veldig bra. Bedre enn vanlig kart.

http://www.friluftsrad.no/trondheimsregionen/Docs/000005CB/TurkartBrungmarka2007.pdf

Du kan også gå inn på friluftsrådets sider, og få mer info. www.friluftsrad.no/trondheimsregionen

Jeg har gått alle turene fra Brøttem. Du går over brua, og så får du tre valg. Enten følger du scootersporene til venstre, eller så kan du gå rett frem, og rett opp lia. Går en bratt sti/vei opp der, og anbefaler feller på ski hvis du har med en del i sekken. Når du så kommer opp, er det stort sett litt kuppert terreng innover. Først kommer du til Sikatjørna. der er det helt supert. derfra kan du for eks gå videre mot Storvavatnet. Har pleid å slå opp telt i nærheten av Turtjørna noe ganger. Drfra er Eidstuvollen et naturlig neste mål, også kan du evt følge scootersporene og "stien" mot tangvollsjøen og evt videre mot Reinsfjellet. Derfra får du en bra utsikt til området. Terrenget er jo ganske kuppert, og ikke spesielt egnet hvis man ikke vil jobbe litt for lønna. men det byr på uttallige teltplasser, masse ved, og tilgang til vann. Vil tippe at det er noen åpne bekker der nå. Du ser jo, som også nevnt tidligere i et annet svar, at det er best å bevege seg nord-sør.

Vil tippe at du vil bbruke ca 1 time opp til sikatjørna. Styggbratt opp lia, så der går det med litt tid. Fra Sikatjørna til Storavatnet ca 1 time avhengig av føre. Har gått dette med pulk, så det er ikke det store tempoet.

God tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for link, kjempegreier!

Så at de også deler ut kartet gratis i papirformat på turistforeningen, så da tar jeg en tur dit. Liker best å ha det håndfast, og har ikke printer. Skal se nærmere på ruteforslagene dine når jeg har kartet foran meg. Ser det er voksen stigning der, ja, så fellene blir nok gode å ha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for link, kjempegreier!

Så at de også deler ut kartet gratis i papirformat på turistforeningen, så da tar jeg en tur dit. Liker best å ha det håndfast, og har ikke printer. Skal se nærmere på ruteforslagene dine når jeg har kartet foran meg. Ser det er voksen stigning der, ja, så fellene blir nok gode å ha.

Du finner kartet på biblioteket også. Der har i allefall jeg fått tak i mitt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Som Selbygg så svarer ejg seint (men godt?) på dette spørsmålet:

I Selbu og Tydalsområdet har man muligheter til utallige flotte villmarksopplevelser. Sist i påska så jeg faktisk jervspor på en godt trafikkert oppkjørt skiløype oppunder tregrensa (nye spor som var kommet i løpet av natta). Har også sett spor av bjørn for noen år siden. Ofte ikke mer en halvtimen unna enden på bilvegen for å få skikkelig villmarksføelsen.

Se DNT (TT) sine hjemmesider for tips om de mest vanlige rutene. Vil anbefale å kjøpe Selbus turkart som du får på OBS (rødt omslag) eller turistkontoert i Selbu.

Where do I start! Finnes mange turalternativer, båd esom dagstur, 1-2 dagers eller lengre....

Vil anbefale Schulzhytta og roltdalen, og over til prestøyene. - med Fongen på 1441moh. Om du går fra hersjøen så passerer du over høgfjellet der det finnes kulturminner etter kverndrifta i fjellet. Fin skitur på vinteren inn til Schulz, og fin å gå til langt ut i oktober på høsten på "sommerføre). Mulighet for topptur også:roll:

Området sør for Selbusjøen ved Sjøbygda-Vikvarvet og over til Holtålen. Om du har bil så er det et veldig flott utgangspunkt å kjøre opp til "Bønnkjøln" ved Sørungen og gå inn derfra. Der er det kjørt turløper vinterstid, og man slipper å klatre så vanvittig mange høydemeter før man er oppå snaufjellet. Terrenget er kupert ned mot Selbusjøen/sjøbygda men stort og vidt oppe på snaufjellet og Rensfjellet - gir mye variasjon og er lett tilgjengelig:) Fra Rensfjellet kan du gå videre til Bringen (141moh), og så ned i Flora igjen for å ta buss til "byen".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Er flott å gå fra Samsjøsida også, spesielt på vinterstid. Har gjort dette et par ganger i vinter, fra Samsjøen og opp i Oksdalen og ned mot Tangvollsjøen. Litt mindre kupert terreng den veien, men rundt Samsjøen var det i vinter mye, etter min mening, scooterkjøring....

Snakket med noen som hadde sætervoll rundt Tangvollsjøen en eller anna plass og det er bedrevet jerv-sporing i Brungmarka i vinter, så mulighet for å treffe på et 4-bent rovdyr er tilstede... :-(

For lengre turer anbefales å gå fra Brøttem til Singsås, litt kjedlig å gå i scooterspor, men med fint vær, flott føre å god utsikt er det en kjempetur!

Noen som vet av fine fiskevann på begge sider av Rensfjellet, sommer og vinter?

-m

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.