Gå til innhold
  • Bli medlem

Pakking av mat i minusgrader; nærmere bestemt egg?


Odd M.

Anbefalte innlegg

Hei!

Tåpelig spørsmål; men korleis pakkar ein egg på ein måte som gjer at dei ikkje knuser & fryser?

Ingenting er jo som egg/bacon/tomatbønner etter ei natt i snøhule?

Er det ingen utvei utanom å måtte knekke det til eggerøre heime og heller tine det ved steiking neste morgon?

Ved sist tilfelle så vart det pakka i tett boks etter alle kunstens reglar; isolert og polstra med tørkepapir osv. Dei endte opp stivfrosne, der tre av fire egg var knust...

Gode tips anyone?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I en tråd om "tåpelige ting produsentene prakker på oss friluftere" her inne var det noen som linket inn en genial sak for nettopp transport av egg, en eggekartong i solid plast :P

Men jeg regner med at det er frosten som har utvidet eggene innenfra og dermed eksplodert skallet. Prøvd å bære de i lomma? Lagt de innerst inn mot ryggen i sekken? Hvis det er varme ett sted i sekken, så kan det bare være akkurat det. Jeg har ingen erfaring med eggbæring selv som du ser, men jeg velger å håpe at det kan være så enkelt, for egg å bacon er ikke feil :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sekken vil nok ha omgivelsestemperatur etter ei natt ute; og planen er nok i mange tilfelle å ete dei til frokost; og gjerne dag to og tre.... Så me må ha ein god måte som gjer at dei kan få oppføre seg som dei vil.

Neste gong blir det nok prøvd å knekke dei i forkant, og deretter pakke dei i tett behaldar.

Andre erfaringar?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg kun opplevd en håndfull ganger at eggene har frosset, men aldri at de har sprukket av det. Vi har i hvert fall skyldt på uvørsom transport for de knuste eggene - flesteparten var OK. Skrelling av frosne egg ble den nye morgenrutinen. Legges hele i stekepannen og stekes på svak varme så rekker ikke undersiden å bli brent før hele kladeisen er både tint og stekt - det blir en tykk omelett utav det.

Derimot er det et temperaturintervall mellom beinkaldt og en håndfull minusgrader der eggene bare delvis fryser. Skrelling av halvfrosne egg er noe skikkelig søl.

Skrellingen foregår ved å forsiktig knekke eggeskallet før man plukker det bort med fingrene. Ja, det er kaldt på fingrene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gammelt problem, vanskelig å løse. Hardkokte egg klarer seg, men løser jo ikke problemet his du skal ha noe annet.

Mener at dette medførte en stykkpris på flere hundre dollar i 1898, men siden jeg av en eller annen grunn ikke var der så har jeg ingen god løsning. Løsningen var dog "gull verdt".

dsk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg trur konklusjonen blir å knekke dei på flaske, og deretter ha dei i soveposen om natta. Det blir eit kompromiss begge veiar; dei er tint, OG eg unngår egg i soveposen om noko skulle gå gale. For når alt kjem til alt, så er eg nok meir glad i ein sovepose utan egg, enn egg+bacon til frokost...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knekk hvert enkelt egg i en solid frysepose, og putt disse ned i en litt større pose igjen. Da ender du opp med en pakke som er relativt myk og føyelig, og som det ikke er like ubehaglig å oppbevare nærmere kropp og varme.

Jeg pakker egg på denne måten om sommeren, men da får de klare seg i matposen og ikke i soveposen om natten :)

Det blir litt mer søppel på denne måten enn ved å bruke flaske, men man kan bruke ganske mange poser før man kommer opp i mengden plast som skal til før man ender opp med den stive boksen. Husker en sånn boks fra barndommen, og den var ofte klissete fra knuste egg uansett...

H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke hatt problem med at egg fryser. Dog spiser jeg de som regel første morgen og har ikke hatt med flere. Pakker de i en slik plastsak(litt eldre modell enn den Couglans som selges nå for tiden).

Pakker denne inn i en genser eller noe i sekken. Tar jo litt tid før alti i sekken er gjennomkaldt.

Vært ned i 15-18 "blå" uten at de har fryst.

Men har noen andre småting som ikke skal fryse, f.eks linseveske etc. Har da hatt med en bitteliten kjølebag, er egentlig en isolert styreveske til sykkel kjøpt på biltema.

Oppi den har jeg en tom aluflaske som det har vært Omega3 kapsler på. Denne fyller jeg med varmt vann når jeg har kokt noe og legger oppi den kjølebagen. Da holder det meste seg. Litt mer jobb enn å bare pakke det men det funker, tar ikke veldig mye plass heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 egg pakket i litt tørkepapir fra mitt "velutstyrte kjøkken"

puttes i ei lita isoporeske beregnet for 35mm film (old school), litt bobleplast rundt eska og vips......

Er ikke så glad i egg att jeg har prøvd dette så ofte, men det har fungert de gangene jeg har prøvd vinterstid.

Verre er det med den :?:) dunderfrosne hvitosten.......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.